H Huzzbutt skrev:
Det kan dog være vanskelig å få tak i slik tømmer og mange av de store kjedene har rene ockerpriser, prisen skal i prinsippet tilsvare kubikkostnaden.
Nei, prisen skal tilsvare hva selgeren anser som riktig pris om da kjøperen handler er prisen riktig og å forvente at skogeiere, sagbruk og tømmerforhandlere skal selge og bare få kostnadsdekning er naivt.

F fribygg skrev:
Nei, prisen skal tilsvare det selgeren anser som riktig pris. Hvis kjøperen da handler, er prisen riktig, og å forvente at skogseiere, sagbruk og trelastselgere skal selge kun for kostnadsdekning er naivt.
En enkel tommelfingerregel når man skal finne ut om man betaler en overpris for sitt trevirke er å se på kubikkprisen. Enklere produkter som råplan og regler forholder seg som multiplikasjoner av hverandre med viss variasjon. En 45x95 koster ofte nærmere det dobbelte av en 45x45, råspont 22x95 ligger da nærmere halvparten av en 45x95. Når det kommer til mer uvanlige varer som ubehandlet byggetømmer, kan det i noen tilfeller dreie seg om urimelige priser hos større kjeder.

Eller som man sier på internett "Holy derail batman" (holdningen uavhengig av min uklarhet passer nok bedre i den lokale Facebook-gruppens klagetråd).

Q
Y Yttebyn25 skrev:
Stolpene tenkte jeg typ 6x6tommer max... Hadde gjerne tatt 45x170 på takkebjelker...med en bjelkelinje/hammarbånd på 45x195...men helst 45x170...kanskje blir for svakt med det og cc 1200...
Det handlet mest om hvilken risiko du er villig til å ta at taket kollapser av snøen. Snølasten er helt dominerende i dimensjoneringen. Kan du tenke deg å måke ved store snømasser kan du uten problem gå ned i dimensjoner.

Hva er grunnen til at du vil ha svakere? Er det pris, utseende eller takhøyde? Avhengig av det finnes det litt ulike valg du kan gjøre.

Q qvirre skrev:
Det handler mest om hvilken risiko du er villig til å ta for at taket skal rase sammen av snøen. Snølasten er helt dominerende i dimensjoneringen. Kan du tenke deg å måke ved store snømasser kan du uten problem gå ned i dimensjoner.

Hva er grunnen til at du vil ha svakere? Er det pris, utseende eller takhøyde? Avhengig av det er det litt ulike valg du kan gjøre.
Det handler om dels høyden og da hånd i hånd med utseendet. Veggen er fra nederste panelbord til øverste panelbord 3,7m. Vinduenes høyde med kommende listverk er på 2,7 målt fra nederste panelbord....

Å måke taket må vi alltid gjøre så vi er vant med det, klart heller en stabil konstruksjon!

Q
Da kan du gå ned i cc mål på takbjelkene samt plassere stolpene nærmere hverandre.

Med cc 600 og 1500 mellom stolpene så kan du gå ned til 145x45 på både takbjelker og hammarband.

Ønsker du å komme ned ytterligere i totalhøyde kan du montere takbjelkene mot siden på hammarbandet i stedet for oppå. Penest er det da å montere en 45x45 på innsiden nederst på hammarbandet og så legge takbjelken på denne.

Har jeg forstått deg riktig?

• Notatbok med rutenett, viser håndtegnet skisse av struktur med målene 45x45 og 45x45, pil til høyre.
Q
Ja, det ser det ut som.

Om du vil beholde 1800 mellom stolpene så ser jeg at du kan ha 195x45 C24 som bærebjelke og da får jo 45en og 145en plass på høyden av bærebjelken også.

Ja, akkurat! Det var sånn jeg tenkte! En helling på 60 cm på den dybden... Blir litt mindre enn 14 grader... Kan det være greit?

Q
Fra 14 grader og mer kan du legge både plater, takstein eller papp så det fungerer fint.

Edit: du skrev visst mindre enn 14. Prøv å komme på 14 eller mer, det ville vært best. Med papp som legges riktig kan du ha lavere helning.

Vi har platen allerede og blir best for snøen å ta seg av taket :)

Q
Du får sjekke med produsenten av plåten men vanligvis krever den 14 grader (1:4) og regner du med 2000 mm tak pluss 500 mm takutspring så ligger du rett allerede. 2500/4=625 mm.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.