Sitter og planlegger ny entré/forstue/veranda. Huset er 22 meter langt, og jeg ser for meg en veranda fra hjørnet og forbi det andre vinduet, altså 10-11 meter lang og med en dybde på 2 meter. Takekledningen blir pannplåt av eldre modellen. Den samme som ligger på hustaket. Kan noen gjerne hjelpe meg med riktige dimensjoner på virket til takkonstruksjonen samt stolper? Har forsøkt å bruke byggbeskrivningar.se, men det har ikke fungert. HEEELST hadde vi sluppet å bruke limtre. Vi vil ikke ha valmet, men et vanlig med så nært utseende som mulig. Snøsone 3. Finnes det noen kløpper på dette området som kan gi meg litt veiledning?
Sitter og planlegger ny entre/forstebygning/veranda. Huset er 22 meter langt og jeg tenker meg en veranda fra hjørnet og forbi det andre vinduet, altså 10-11 m lang og en dybde på 2 m. Takbekledningen blir pannplåt av eldre modell. Samme som ligger på hustaket. Kan noen snill hjelpe meg med riktige dimensjoner på treverket til takkonstruksjonen samt stolper. Har forsøkt å bruke byggbeskrivningar.se, noe som ikke har fungert. Heeeelst hadde vi sluppet å bruke limtre. Vi vil ikke ha valmet tak, men et vanlig med så nett utseende som mulig.
Snøsone 3. Finnes det noen dyktig innen dette området som kan gi meg litt veiledning?
To meter med enkel konstruksjonsvirke i Snøsone 3 får jeg til 170x455 C24 i henhold til dimensjoneringstabellen.
Deretter må dere sette stolper med 1,2 m mellomrom. Trenger dere å hvile en taksperre på en bæreregel, og av en eller annen grunn ikke kan treffe en stolpe, så avhenger det litt av hvordan/hvor, siden det blir en punktlast. Men samme dimensjon burde holde, iallfall hvis dere tillater en viss nedbøyning hvis den skulle havne midt mellom to stolper. Best er selvfølgelig en stolpe under hver sperre.
En stolpe på hver 1,2 blir ikke så bra...hvordan hjelper vi opp konstruksjonen med cc 1,8 ca?
Med et kraftig hammarband. Den lenkede tabellen viser dimensjoner ved cc1200 dvs. at takstolene sitter på 1200 mm avstand sentrum til sentrum. Siden fra hvilken tabellen kommer fra gir en utregning for omregning til cc60. hvilket for noen slags symmetriske skyld kan være hensiktsmessig da.
Som et eksempel på hva du får ut, har jeg vedlagt et bilde av hvordan det kan se ut med lignende mål som du har angitt i tråden.
Merk at du ikke skal bruke det forslaget uten å selv kontrollere at det stemmer med din konstruksjon/hus. Det beste er at du skriver inn egne mål og gjør beregningen selv.
Jeg har forsøkt å stille inn ønskede mål... Jeg er dog ikke fornøyd med at stolpene skal være 90x90. Trenger noe som ser mer imponerende ut....men spørsmålet er da om man kan redusere øvrige dimensjoner for å oppnå samme styrke....
Det er minste dimensjon som er angitt. Det går alltid bra å gå opp i dimensjon. Dimensjon oppover på stolpen hjelper ikke øvrige deler så der får du brukt foreslåtte dimensjoner uansett.
Den ene guiden sier 170 og den andre guiden sier 220 på takbjelkene. Ganske stor forskjell...jeg velger jo naturligvis den mindre dimensjonen om mulig.
Jeg har prøvd å stille inn ønskede mål... Jeg er imidlertid ikke fornøyd med for eksempel at stolpene skal være 90x90. Trenger noe som ser mer imponerende ut... men spørsmålet er da om man kan redusere andre dimensjoner for å oppnå samme styrke....
Vil man ha det imponerende, og kanskje mer i stil med huset for øvrig og hvis man har tilgang til det så er uhøvlet trevirke et passende valg. Forskjellen i faktisk dimensjon mellom 90x90 og 100x100 er ikke stor men forskjellen i synsinntrykk er desto større. Går man så opp til 150x150 er det enda mer. Det kan imidlertid være vanskelig å få tak i slikt trevirke og mange av de store kjedene har rene ockerpriser, prisen bør i prinsippet tilsvare kubikkkostnaden.
Vil man ha det kraftfullt, og kanskje mer i stil med huset for øvrig og om man har tilgang til det så er uhøvlet virke et passende valg. Forskjellen i faktisk dimensjon mellom 90x90 og 100x100 er ikke stor men forskjellen i synsinntrykk er desto større. Går man så opp til 150x150 er det enn mer. Det kan dog være vanskelig å få tak i slikt virke og mange av de store kjedene har rene ockerpriser, prisen skal i prinsippet tilsvare kubikkostnaden.
HHuzzbutt skrev:
Vil man ha det kraftfullt, og kanskje mer i stil med huset for øvrig og om man har tilgang til det så er uhøvlet virke et passende valg. Forskjellen i faktisk dimensjon mellom 90x90 og 100x100 er ikke stor men forskjellen i synsinntrykk er desto større. Går man så opp til 150x150 er det enn mer. Det kan dog være vanskelig å få tak i slikt virke og mange av de store kjedene har rene ockerpriser, prisen skal i prinsippet tilsvare kubikkostnaden.
Jeg har et sted jeg kan kjøpe virket til stolpene. Kom på en til ting....funker det like bra å felle inn hammarbandet i stolpene som å legge hammarbandet oppå?
Oooch kom på en til ting...beste forankringen i husveggen. Blir jo en del krefter når snøen kommer dundrende ned fra hustaket...
Jeg har et sted jeg kan kjøpe virket til stolpene. Kom på en til ting...funker det like bra å felle inn hammarbandet i stolpene som å legge hammarbandet oppå?
Oooch kom på en til ting...beste forankringen i husveggen. Det blir jo en del krefter når snøen kommer dundrende ned fra hustaket...
Hammarbandet skal plasseres stående, ikke på flaten. Å felle det inn i stolpene forutsatt at de er kraftige nok, er bra. (Fulløsningen som man ser på kommunale pergolaer er stolper av 3st 45x145 hvor den midterste er kortere for å fiksere hammarband).
Har du et bra sted hvor du kan få tak i kraftig virke og tid og ork synes jeg, med tanke på huset, skal bruke uhøvlet byggetømmer i hele konstruksjonen. Det er dog vanskelig å finne tall på det, men pleier gamle gubber ha i hodet.
Jeg har forsøkt å stille inn ønskede mål... Jeg er dog ikke fornøyd med f.eks. at stolpene skal være 90x90. Trenger noe som ser mer solid ut... men spørsmålet er da om man kan redusere andre dimensjoner for å oppnå samme styrke...
Nei
Du kan øke dimensjon eller klasse på treverket om du trenger bedre styrke eller liker et mer robust utseende. 6"x6" ser ikke så skrøpelig ut som verandastolper og ville vært min anbefaling.
Stolpene tenkte jeg typ 6x6 tommer maks... Hadde gjerne tatt 45x170 på takbjelker...med en bjelke/hammerbånd på 45x195...men helst 45x170...kanskje blir det for svakt med det og cc 1200...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.