Vi skal bygge en brygge på vestkysten som først og fremst skal brukes som badebrygge. Den vil derfor være moderat høy, kanskje 50-70 cm høy ved normalt vannstand. Se skisse
Enkel konstruksjon, to telefonstolper ytterst som må presses/slås ned med hjelp av lekter. Å gjøre det for hånd blir for vanskelig i dette tilfellet. I innerkanten hviler bryggen på berget.
Mitt spørsmål gjelder valg av de to bjelkene eller tilsvarende som skal gå fra stolpene inn til berget. 8,5 meter er likevel et godt stykke. Er det i det hele tatt mulig? Vil unngå å måtte sette et stolpe-par også midt på bryggen.
Lengden gjør dessuten at det ikke finnes trykte bjelker å kjøpe i standardsortimentet.
Eller om du har tilgang til ukappede telefonstolper så kan du bruke dem også.
Jeg har et par telefonstolper som kanskje kan brukes, spørsmålet er hvor rette og friske de er. Stålbjelke funker så klart fra styrkevinkelen, men stål og saltvann gjør meg litt mørkredd...
Om du aksepterer nedbøyingen som blir burde kraftledningsmaster/ telefonstolper funke, får du ikke tak i det burde vanlig furu fra stedet være verdt å vurdere, er isen og vindene slemme er det kanskje ikke engang verdt å koste på roslagsmahogny som impregnering av furustammene
(ber om unnskyldning for sen respons fra min side).
Jeg har lange "telefonstolper" eller hva det nå er, liggende der bryggen skal bygges, så de er helt klart et alternativ. Tror de er drøyt 20 cm i diameter. De burde være tilstrekkelig sterke.
Alternativene når jeg leser på er:
1. Trykkimpregnerte limtrebjelker
2. Ståldragere.
Alternativ 1 krever at de kan kjøpes til en rimelig pris.
Alternativ 2 krever at jeg finner noen som selger med riktig behandling. Hva burde man lete etter da?
Nå er det vel høy tid å sette i gang om du skal få brygga ferdig til sommeren.. bilder/ byggtråd?
"Sommeren" begynner vel ikke før i august... 😜
Spøk til side, jeg skal ordne dette nå. Har nok løst pålingen i ytterkant, så da står spørsmålet om langsgående bjelker for 8,5 meter brygge igjen.
Telefonstolpe, H-bjelke eller trykkimpregnert limtrebjelke? Alle kanskje er riktig, men må ned til ett i stedet for tre alternativer....
Om du har telemast/kraftledningsstolper tilgjengelig synes jeg du skal bruke dem
Ja det kanskje ender der. Men skulle gjerne ha presentert noen forskjellige alternativer. Stålbjelke føles f.eks. som veldig stivt og rett, med riktig overflatebehandling holder det nok lenger enn trealternativene 🤔
Ja det kanskje lander der. Men skulle gjerne hat ønsket å presentere noen forskjellige alternativer. Stålbjelke føles f.eks. som veldig stum og rett, med riktig overflatebehandling holder det nok lenger enn trealternativene 🤔
Mulig, men stål tåler ikke is bedre, er sannsynligvis vanskeligere å få på plass og er vanskelig å feste bryggedekket på
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.