95.556 lest ·
172 svar
96k lest
172 svar
Deres verste eksempel stigende byggematerialpriser
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 298 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.298 innlegg
Kan vi havne i en situasjon der stadig flere sagbruk (jeg antar at mange sagbruk ble startet opp på grunn av den høye prisen) sitter på enorme lagre og prisene faller langt mye lavere enn i 2020? Det må jo være en risiko for disse sagbrukene å sitte på for store lagre?
Sagbruk har meg bekjent ingen lagre. Man sager vel oftest direkte mot kunde.S SueCia skrev:
Jag talar om Hjortkvarns Timber som lär omsätta mer än en kvarts miljard och är skapligt stora i Närke/Östergötland.F Fluxor skrev:
Holmens klensågverk i Linghem i centrala Östergötland har sannolikt friluftstorkning oxå men det är inget jag sett med egna ögon nu i år. Linghem kanske du anser som en bysåg, de hadde bara 75 000m3när Holmen köpte dem för ca 5 år sedan
Själv är jag glad om jag lyckas såga 500 stock ett år, Ibland blir det bara 50st, det är vad jag kallar småskaligt.
S
swirve
Elektronikkentusiast
· Östergötland
· 1 472 innlegg
swirve
Elektronikkentusiast
- Östergötland
- 1.472 innlegg
Sager du for deg selv, eller selger til andre også? Skal evt. bygge gjestehytte en gang og tenkte å finne en bonde sagbruk i Østergötland som kan sage litt blandet, ikke nødvendigvis så finsaget, men kan være litt ujevnt for å passe de andre gamle bygningene...F fribygg skrev:Jeg snakker om Hjortkvarns Timber som visstnok omsetter for mer enn en kvart milliard og er nokså store i Närke/Østergötland.
Holmens klensagbruk i Linghem i sentrale Østergötland har sannsynligvis friluftstørking også, men det er ikke noe jeg har sett med egne øyne nå i år. Linghem kanskje du anser som en bysag, de hadde bare 75 000m3 da Holmen kjøpte dem for ca 5 år siden.
Selv er jeg glad om jeg lykkes å sage 500 stokker på ett år. Noen ganger blir det bare 50 stk., det er hva jeg kaller småskala.
De kan vel neppe lufttørke 75000m³ saget per år? Den prosessen må ta uendelig tidF fribygg skrev:Jeg snakker om Hjortkvarns Timber som visstnok omsetter for mer enn en kvart milliard og er ganske store i Närke/Östergötland.
Holmens klensagverk i Linghem i sentrale Östergötland har sannsynligvis friluftstørking også, men det er ikke noe jeg har sett med egne øyne nå i år. Linghem kanskje du anser som en bygdesag, de hadde bare 75 000m3 da Holmen kjøpte dem for ca 5 år siden
Selv er jeg glad hvis jeg klarer å sage 500 stokker ett år, noen ganger blir det bare 50 stk, det er hva jeg kaller småskala.
Og ja, det er en liten sag i mine øyne.
Det var en artikkel i Corren om Holmen - https://corren.se/artikel/skenande-priser-gor-holmens-jattesatsningar-till-succ/jv9n9o1lF Fluxor skrev:
Skjente priser gjør Holmens kjempesatsinger til suksess
Holmen Trevarer investerte i rett tidspunkt. Noe de får uvanlig godt betalt for. "Prisstigningene de største vi har sett på 100 år. Man trenger kanskje ikke si mer enn det", sier adm. dir. Johan Padel.
Johan Padel, adm. dir. for Holmen Trevarer, tror på en lys fremtid med høyere trelastpriser. "Men det kommer ikke til å være på de nivåene som de er på nå".
Foto: Holmen
Det er siste arbeidsdag før ferien for Holmen Trevarers adm. dir Johan Padel og det har vært det kanskje mest annerledes året noensinne i bransjen for saget trelast. Spesielt på USA-markedet, der prisnivåene firedoblet seg og gjorde at terminsprisen på 1 000 fot saget trelast passerte 1 800 dollar som høyest, før det snudde nedover igjen.
Det har vært ville vesten, men på en vellykket måte for Holmens sagbruk.
– Det er det amerikanske markedet som har drevet opp prisene på saget tømmer. Det er ekstremt i USA, sier Johan Padel.
Holmens sagbruk, og spesielt Bravikens anlegg i Norrköping, kom inn i oppgangen med investeringer i rett tid.
En impregneringsanlegg for 55 millioner kroner.
170 millioner investert i et nytt sorteringsverk samt to tørkekanaler.
Og Holmen kjøpte også et sagbruk ved Linghem, hvilket er konsernets femte.
Braviken er den siste nybyggingen av konsernets sagbruk i Norrköping, som det er investert ytterligere i.
Så kom pandemien som forandret forbrukernes atferdsmønstre, da Bravikens sagbruk kunne gå inn med en økt kapasitet.
– Det har betydd en hel del. Det er kanskje vanskelig å sette tall på det. Det som er interessant er at man har sett samme mønster og bevegelse i USA som her i Sverige. Kanskje enda mer der. At man har renovert veldig mye på sine hjem under pandemiåret. Samtidig har bygging pågått i normalt tempo, pluss en hjemmebygging av aldri før sett slag. Det har drevet opp prisene mer enn vi noen gang tør tro, sier Johan Padel.
På Europamarkedet og i Sverige er det mer langsiktig på kvartals- og halvårskontrakter. Det gjør at bevegelsene ikke blir like rykkete, eller tregere, på trelastmarkedet. Prisnivået på det tømmer som kjøpes inn i Sverige ligger på 2018 års nivå, samtidig som man får rekordnoteringer i salg.
– Positivt etter veldig lang tids dårlig lønnsomhet. Også i Sverige har vi hatt volatile – svingete – priser som går opp og ned. Mange magre år som veies opp av et godt år. Det trengs en lønnsomhet i bransjen for å kunne investere og ha en lønnsomhet. Så kan jeg også synes at den prisøkning vi har sett det siste halvåret er i sterkeste laget for at det skal kunne kalles for en sunn utvikling.
Er det en boble?
– Det finnes likheter med en boble. Men det er en stor etterspørsel som har drevet opp nivåene. Tre er riktig i tiden som et miljøvennlig, godt og bærekraftig byggemateriale. Men det har vært en overreaksjon på priser, det kan jeg mene, sier Johan Padel.
2011 ble Bravikens sagbruk satt i gang og det har med sin plassering blitt et viktig punkt i Holmens produksjon av saget tømmer. Av 550 000 kubikkmeter trelast selges 350 000 til eksport. 200 000 kubikkmeter trelast blir i Sverige, hovedsakelig i Mälardalen og Östergötland, hvilket forkorter transportene.
– Ambisjonen er at Braviken skal bli Sveriges største sagbruk og der er vi i prinsippet i dag. Det er en automatisert virksomhet. At det kommer til å bli noen nyrekrutteringer ser vi ikke, men derimot sikrer det at Braviken er et framtidsanlegg, sier Johan Padel.
Adm. dir. tror at prisbildet på saget trelast vil stabilisere seg.
– Det kommer ikke til å være på de nivåene som de er på nå, men vi vurderer at det har en lys fremtid.
Et historisk regnskap for 2021?
– Det tør jeg ikke si. Men de offisielle prisstigningene er de største vi har sett på 100 år. Man trenger kanskje ikke si mer enn det. Det var et godt første kvartal for oss, sier Johan Padel.
Holmens fem sagbruk
Bravikens sagbruk. Fra 2011.
Produkter: trevarer for snekkeri og konstruksjon samt impregnerte trevarer.
Iggesunds sagbruk, fra 1990.
Produkter: furutrevarer for snekkeri.
Linghems sagbruk, fra 1950, kjøpt 2017.
Produkter: trevarer for snekkeri og konstruksjon.
Bygdsiljums sagbruk, fra 1960, kjøpt 2020.
Produkter: sagede trevarer, limtre, KL-tre.
Kroksjöns sagbruk, fra 1920. Del av Holmen 2020.
Produkter: sagede og høvlede trevarer. Foredling av byggeprodukter, trebjelker samt byggekomponenter.
Jo, men ikke holder de lager av saget for det. Man tjener penger på å selge.E Evian skrev:Det var en artikkel i Corren om Holmen - [lenke]
Galopperende priser gjør Holmens storsatsninger til suksess
Holmen Trävaror investerte på rett tidspunkt. Noe de får uvanlig godt betalt for. "Prisoppgangene er de største vi har sett på 100 år. Man trenger kanskje ikke si mer enn det", sier adm.direktør Johan Padel.
Johan Padel, adm.direktør for Holmen Trävaror, tror på en lys fremtid med høyere tømmervirer. "Men det kommer ikke til å være på de nivåene som de er på nå".
Foto: Holmen
Det er siste arbeidsdagen før ferien for Holmen Trävarors adm.direktør Johan Padel og det har vært kanskje det mest annerledes året noensinne i bransjen for saget virke. Spesielt på USA-markedet, hvor prisnivåene firedoblet seg og gjorde at terminsprisen på 1 000 fot saget virke passerte 1 800 dollar som høyest, før det vendte nedover igjen.
Det har vært ville vesten, men på en vellykket måte for Holmens sagbruk.
– Det er det amerikanske markedet som har drevet opp prisene på saget tømmer. Det er ekstremt i USA, sier Johan Padel.
Holmens sagbruk, og spesielt Bravikens anlegg i Norrköping, kom inn i oppgangen med investeringer på rett tidspunkt.
En impregneringsanlegg for 55 millioner kroner.
170 millioner ble investert i et nytt sorterverk samt to tørkekanaler.
Og Holmen kjøpte også inn et sagbruk ved Linghem, som er konsernets femte.
Braviken er den nyeste nybyggingen av konsernets sagbruk i Norrköping, som det har blitt investert ytterligere i.
Så kom pandemien som endret konsumentenes atferdsmønstre, da Bravikens sagbruk kunne gå inn med en økt kapasitet.
– Det har betydd en hel del. Det er kanskje vanskelig å sette tall på det. Det som er interessant er at man har sett det samme mønsteret og bevegelsen i USA som her i Sverige. Kanskje enda mer der. At man har renovert veldig mye på sine hjem under pandemiåret. Samtidig har byggene rullet på i normalen tempo, pluss en hjemmesnekring av aldri sett slags. Det har drevet opp prisene mer enn vi våget forventet oss, sier Johan Padel.
På Europa-markedet og i Sverige er det mer langsiktig på kvartals- og halvårskontrakt. Det gjør at bevegelsene ikke blir like rykkete, eller tyngre, på tømmermarkedet. Prisnivået på det tømmeret som kjøpes inn i Sverige ligger på 2018 års nivå, samtidig som man får rekordnoteringer i salg.
– Positivt etter veldig lang tids skrall lønnsomhet. Også i Sverige har vi hatt volatile – svingende – priser som går opp og ned. Mange magre år som veies opp av noe bra år. Det trengs en lønnsomhet i bransjen for å kunne investere og ha en lønnsomhet. Så kan jeg også synes at den prisøkningen vi har sett det siste halvåret er i kraftigste laget for å kunne kalles en sunn utvikling.
Er det en boble?
– Det finnes likheter med en boble. Men det er en solid etterspørsel som har drevet opp nivåene. Tre er rett i tiden som et miljøvennlig, godt og bærekraftig byggemateriale. Men det har vært en overreaksjon på priser, det kan jeg synes, sier Johan Padel.
2011 ble Bravikens sagbruk satt i gang og det har med sitt beliggenhet blitt et viktig punkt i Holmens produksjon av saget tømmer. Av 550 000 kubikkmeter virke selges 350 000 på eksport. 200 000 kubikkmeter virke blir i Sverige, først og fremst i Mälardalen og Östergötland, noe som forkorter transportene.
– Ambisjonen er at Braviken skal bli Sveriges største sagbruk og der er vi i prinsippet i dag. Det er en automatisert virksomhet. At det vil bli noen nyrekrutteringer ser vi ikke, men derimot sikrer det at Braviken er et fremtidsanlegg, sier Johan Padel.
Adm.direktøren tror at prisbildet på saget virke vil stabilisere seg.
– Det kommer ikke til å være på de nivåene som de er på nå, men vi vurderer at det har en lys fremtid.
Et historisk regnskap for 2021?
– Det tør jeg ikke si. Men de offisielle prisøkningene er de største vi har sett på 100 år. Man trenger kanskje ikke si mer enn det. Det var en god første kvartal for oss, sier Johan Padel.
Holmens fem sagbruk
Bravikens sagbruk. Fra 2011.
Produkter: trevarer for snekkeri og konstruksjon samt impregnerte trevarer.
Iggesunds sagbruk, fra 1990.
Produkter: furu-trevarer for snekkeri.
Linghems sagbruk, fra 1950, kjøpt 2017.
Produkter: trevarer for snekkeri og konstruksjon.
Bygdsiljums sagbruk, fra 1960, kjøpt 2020.
Produkter: sagete trevarer, limtre, KL-tre.
Kroksjöns sagbruk, fra 1920. Del av Holmen 2020.
Produkter: saget og høvlet trevarer. Foredling av byggeprodukter, trebroer samt byggekomponenter.
Det finnes jo tørketid hvilket Holmen hadde bygd to kanaler for å skynde på. Hvordan Hjortkvarn gjør vet jeg ikke men det står alltid bunter som man ser fra veien.F Fluxor skrev:
Men ellers tror jeg ikke heller de holder på bunter til bedre tider uten de sender dem nok av gårde så fort de kan!
Alt som er tørket og har høyere kvalitet enn vrak, pleier å dekkes på fem sider. Det man kan se som ikke er dekket i det hele tatt, er sånt som skal inn i tørken.E Evian skrev:
Friggeboden jag tänkte köpa gick från 32 000 till 52 000 över en natt. Så typ svindyrt!Direktör Modig skrev:
Sandlåda till barnen, 1200kr för 6st 34x145 3,6meters, blev ingen byggsommar iår. Var osugen på att ta ut ett extra bolån för att byta vindskivor
Snakket med en på byggmax i dag. De kjøper inn så mye osb de bare kan få tak i. Alt blir utsolgt samme dag.
Folk vet når de får leveranser og henter paller.
Han sa at det er en syk etterspørsel. 249:- for en 90cm tok dem.
Folk vet når de får leveranser og henter paller.
Han sa at det er en syk etterspørsel. 249:- for en 90cm tok dem.