Det har blitt varslet om en økning den 1/10 på mellom 5-25% på ulike materialer.

Oi da. Får vel bite i det sure eplet da kanskje og handle uansett. Burde ikke denne ekstreme økningen påvirke byggebransjen ganske snart? Færre jobber som triller inn p.g.a galloperende materialpriser.....

Ö öringen skrev:
Aj då. Får väl bita i det sura äpplet då kanske och handla ändå. Borde inte denna extrema höjning påverka byggbranchen ganska snart? Färre jobb som trillar in p.g.a skenande materialpriser.....
Har det blivit färre jobb då? Jag tycker alla fortfarande klagar på att det är så svårt att få tag på hantverkare som kan åta sig jobb för att de redan har så fullt upp.
Risken är att sågar och byggmarknader ser att ”jamen titta, folk är visst villiga att betala så här mycket trots allt”, att de fortsätter med de högre priserna.

B b8q skrev:
Har det blitt færre jobber da? Jeg synes alle fortsatt klager på at det er så vanskelig å få tak i håndverkere som kan påta seg jobber fordi de allerede har så fullt opp.
Risikoen er at sagbruk og byggevaremarkeder ser at ”jammen se, folk er visst villige til å betale så mye tross alt”, at de fortsetter med de høyere prisene.
Nei, jeg har ingen anelse, det var derfor jeg spurte om det har påvirket bransjen.

A
B b8q skrev:
Har det blitt færre jobber da? Jeg synes alle fortsatt klager på at det er så vanskelig å få tak i håndverkere som kan ta på seg jobber fordi de allerede har så mye å gjøre. Risikoen er at sager og byggmarkeder ser at "men se, folk er visst villige til å betale så mye likevel", at de fortsetter med de høyere prisene.
Klart det ikke har. Alle dyktige og seriøse er fullbooket fortsatt her :P Visse tar ikke imot flere i år hørte jeg også.

B b8q skrev:
Har det blitt færre jobber da? Jeg synes alle fortsatt klager på at det er så vanskelig å få tak i håndverkere som kan ta på seg jobber fordi de allerede har så fullt opp.
Risikoen er at sager og byggevarehus ser at ”men se, folk er visst villige til å betale så mye likevel”, at de fortsetter med de høyere prisene.
Det fungerer til det er fullt på hyllene hos trelasthandlerne. Det er en markedsøkonomi, så lenge de ikke danner karteller kan de ikke holde oppe prisene selv om de vil. Det finnes konkurser i bransjen.

Nå tenker dere litt kortsiktig! Noen skal jo betale for alle disse økningene og det blir ikke byggefirmaene men vi privatpersoner. En villa som kostet 3.5 millioner er snart oppe i 5. Alle store infrastrukturprosjekter betaler vi med skatten. Likeledes skoler og helseinstitusjoner. Byggevarehandelen gir blaffen i privatmarkedet. Det er en dråpe i havet det privatpersoner handler for.
Det kommer bli en del konkurser i bransjen når man har regnet tett på fastprisprosjekter vær så sikker.
Dette er nesten i klasse med Cementakrisen men ser vi noe i avisene om det?
Det verste er at skogeierne og sagbrukene får ikke bedre betalt, det er mellomleddene som tjener på det.
Jeg har i dag sendt en e-post til en høytstående person i bransjen og svaret jeg fikk var at vi lever i en markedsøkonomi. Prisene i USA går ned men øker her. Kanskje på tide med en grundig sjekk på kartelldannelser i leverandørkjeden.

• Liker
Snailman og 2 andre
  • Laddar…
Jo da, sagbrukene tjener mye penger nå. Det er ingen lyssky mellommenn som tar gevinsten.

Vi har en markedsøkonomi i dette landet
Tilgang og etterspørsel styrer prisen

Er dere ikke fornøyde med det så foreslår jeg at dere søker dere til ytterste venstresiden ved neste valg :cool:;)

S Stuff skrev:
Jeg lurer på det samme. Får levering av garasjebyggesett om noen uker.
Den opprinnelige planen var å gasse på i løpet av oktober og rekke å få på plass isolering, OSB og gips før vinteren. Nå frister det ikke så mye når man ser prisene på OSB, så vurderer å bare få det værbestandig og så vente til neste år med å isolere.
Man kunne i og for seg isolere og sette plast og så ta en pause.
Noen som har kontroll på hvordan prisene på isolasjon har utviklet seg?
Har ikke fulgt med på prisene på det så nøye
I stedet for å investere i kryptovaluta, kanskje det ville være et tips å investere i byggmtrl :cool:

• Liker
DejvidK
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
I stedet for å investere i kryptovaluta kanskje det skulle være et tips å investere i byggmtrl :cool:
Jeg ser en del logistiske problemer med det hele

• Liker
Uffe A
  • Laddar…
Hadde tenkt å lage et bjelkelag også. 45x220 til prisen av 121:-/løpende meter, 656:- for 1 stk 5,40 hos den lokale byggevarehandelen. Får nok vente i alle fall.

• Liker
Appendix
  • Laddar…
Djevelen så dyrt.
Byggmax tar 90 kr lpm. Dyrt det også forvisso

B
S Stuff skrev:
Isolasjon 95mm for ca 45kr/m2 og 45mm for ca 25kr/m2

[lenke]
[lenke]

Hvordan er de prisene i forhold til hvordan de var før pandemien?
Har de også skutt i været på samme måte som trelasten eller er dette mer normalt?
Graf over prisutvikling for 45 mm skive fra oktober 2020 til august 2021, viser stabil pris på 23 kr/m2.
Synes å ha vært 23kr/m2 for 45mm platen i alle fall siden oktober 20, føles som ganske normale priser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.