Kallson Kallson skrev:
Var på lokale XL-bygg i dag og kjøpte to stendere 45x70 (5.4m). Fant en rett og den andre hadde en bøy den siste meteren, men tenkte det er OK (ville ikke rote mer i bunten). Den nette sum for disse to stenderne ble 408 kr, dvs nesten 40 kr/m!

Tenkte derfor å underholde meg med å finne et enda verre eksempel. Mitt bidrag blir en OSB-plate fra Beijer, og utfordringen til forumet blir å overgå med noe enda verre

Bygde 17 m2 attefallstutbygging i mai juni med 25 m2 terrasse. Materialene kostet nærmere 200000. Dvs nærmere 12000 m2. Hadde kalkulert halvparten. Hadde flaks da gullprisen gikk opp med 30% i juni.

• Liker
Lassebo
  • Laddar…
Kjøpte trelast for å bygge en uthengslet terrasse bak verkstedet. Elleve 45x170 på 4,2m, tre limtresøyler 90x90 på 3m, terrassebord 34x70 og 34x45 pluss skruer, alt i trykkimpregnert. 11800.-. Da hadde jeg fått avslag på terrassebordene fordi jeg kjøpte dem som restparti, og de var litt skjeve. Det blir cirka 983kr/m2. Hun på Karl Hedin unnskyldte seg nok ti ganger ved betalingen. Så nå gruer jeg meg til å dra og kjøpe de fire stykkene som manglet for å spikre ferdig hele dekket……

T Ejmelie skrev:
Råspont er jo nesten like dyrt :(
[bilde]

Picka har jeg allerede :cool:
[bilde]
hva koster vanlig takråspont ? altså plank ?

Ser ut som OSB går ned i pris nå?

OSB-plater på nettbutikk, viser pris og tilgjengelighet for 11x897x2500mm og 11x1197x2500mm plater hos Bauhaus.

• Liker
Morpal
  • Laddar…
Snailman
S skaraborgsfakir skrev:
vad kostar vanlig takråspont ? dvs plank ?
Byggmax tar 9,95 meteren for 17*95, det går åt 11,4 meter per kvadratmeter. Jeg har råspont under gipsen på huset mitt (derfor jeg aldri blir ferdig ;)) Den har blitt 2kr dyrere siste halvåret (muligens 3kr?)

Men 20*95 koster 10,95 per meter, så det skiller bare en krone meteren mellom 17 og 20, tidligere skilte det minst 2 kr meteren dem imellom.

Så 17mm råspont er billigere kvadraten enn osb nå for tiden.

Jeg har et titalls osb plater stående som jeg skal ha i vindussmygene, og de kjøpte jeg når Cheapy fantes for 105kr stykk 1,20*2,40

Sist redigert:
Xl bygg kungsbacka...

• OSB-plateskilt i butikk, pris 744,80 kr per stykke, 248,27 kr per m2, tagget som Osbskiva 3 conti zero, størrelse 11x1200x2500mm.
richardtenggren
Det er nå det føles surt at jeg fikk hjem 1,5 pakke 2500 OSB-plater i stedet for 2400 :p
Heldigvis var de billige da de ble kjøpt :)
Har jo måttet kappe bort en hel del liksom :p

K kallabaz skrev:
Xl bygg kungsbacka...
Storbypriser.

JLyck JLyck skrev:
Storbyspriser.
Ja, det føles litt rart når parketten jeg legger har lavere kvadratmeterpris.

• Haha
  • Liker
Aser og 1 annen
  • Laddar…
Alle Corona-tiltak verden over samt at vi har en ny president i USA som måtte love bort 1000 mrd dollar gjør at inflasjonen kommer til å ta fart. Deretter kommer renten. Blir ikke mye bygging med en rente på 3-4%, således minsker etterspørselen men skogen må hugges som fører til overskudd og synkende priser.

1,65 euro meteren for sagde 2x4 med vankant hos den lokale landbruksbutikken, bygger lageret av den dimensjonen så mye jeg kan.

Helt syke priser på ffa OSB gjorde at jeg valgte å ikke bygge det jeg hadde tenkt i år. Håper at det kommer ned til litt mer rimelige nivåer til neste år så man slipper å rane en bank for å bygge på pumpehuset litt :)

Har en bekjent som skulle bygge et nytt hus i løsvirke i sommer. Prisene skjøt i været og han fikk ikke engang tilbud på en god del av treverket. Det var ikke engang sikkert at han ville få treverket til avtalt tid. Så han ble tvunget til å legge det på is. Med snekkere som koster 600:-/time som ikke har treverk å jobbe med og trelastpriser som har steget x2 eller x3, går det bare ikke. Nå ser han i stedet på muligheten for å bygge i lettbetong og kjøpe det fra Baltikum eller Polen. Samme produsent. Frakten er ikke mye å skremmes av. Som markedet ser ut, går det ikke an å prosjektere et hus i løsvirke i dag. Lettbetongen er jo det vanligste materialet i Europa og det er ikke følsomt for konjunkturen i USA. Det har mange andre fordeler også.

S steve5432 skrev:
Jeg forstår at sagbruk selger til høystbydende, og at disse finnes i for eksempel USA hvor man betaler sprø priser for tømmer. Derimot har jeg vanskelig for å forstå at det ikke finnes noen slags mekanisme som gjør at det innenlandske behovet ikke dekkes først, men det er jo selvfølgelig umulig i en markedsøkonomi, da må man ha en semi-markedsøkonomi lik den i Kina... der man fra styrende hold hadde sett at innenlandske prosjekter hadde blitt prioritert, uansett hva produsenter hadde fått i utlandet.

Uansett hvilket har jeg fått meg en tankevekker...

/S
Det finnes jo i noen grad i form av toll mellom land/kontinenter. De er til for å beskytte det innenlandske markedet. Frihandelsavtaler er jo ikke åpenbart fordelaktig for alle land.

Lurer på hva forsikringsselskapet sier om at man kjører rundt med tyveribegjærlig gods som ikke er fastlåst:crysmile:

• En treplanke festet med oransje stropper på takstativet til en hvit bil foran en murbygning med vinduer.
  • Liker
  • Haha
guggen og 10 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.