11.411 lest ·
34 svar
11k lest
34 svar
Dårlig kvalitet på underlagspapp?
Du har pappen på taket for at det skal være tett, eller hva?!T Ejmelie skrev:
Å da ikke ha noen spikerhull synlige innebærer antakeligvis en sikrere konstruksjon med tanke på tettheten.
Hvordan ser leggeinstruksjonen ut for gjennomspikring, er det en dutt asfaltlim på hver synlig spikerskalle da?
Jeg selv skal snart legge papp, det blir skjult klamring for meg.
Jeg tror Krille-72 også mente funksjon og ikke estetikk.
Jeg har lagt slik papp ved flere anledninger og både spikret og klamret. Alltid skjult.
Når neste våts klistrekant legges over den spikrede våtens overkant, limes det sammen noe vanvittig hardt. Jeg hadde mitt attefallstak slik i 3 måneder høsten 2018 og det stormet og regnet ganske bra. Hadde kun tvunget en lekter på sidene. Skulle ikke ha noen lekter i det hele tatt da det ble båndtekking av platetak.
Så skjult spikring og lim neste våt oppå dine spiker/klammere!
PS. Det sitter en papirsbeskyttelse som skal dras bort fra klistrekanten. Enklest er å rulle ut hele vådet, sette noen klammer i overkant når det er rett og uten folder. Dra deretter bort papiret fra klistret og stryk så det tvinges sammen med laget nedenfor!
Når neste våts klistrekant legges over den spikrede våtens overkant, limes det sammen noe vanvittig hardt. Jeg hadde mitt attefallstak slik i 3 måneder høsten 2018 og det stormet og regnet ganske bra. Hadde kun tvunget en lekter på sidene. Skulle ikke ha noen lekter i det hele tatt da det ble båndtekking av platetak.
Så skjult spikring og lim neste våt oppå dine spiker/klammere!
PS. Det sitter en papirsbeskyttelse som skal dras bort fra klistrekanten. Enklest er å rulle ut hele vådet, sette noen klammer i overkant når det er rett og uten folder. Dra deretter bort papiret fra klistret og stryk så det tvinges sammen med laget nedenfor!
Jeg snakker heller ikke om det estetiske, men hva du selv tror er best fra lekkasjeperspektiv. Jeg beklager om du misforsto innlegget mitt på noen måte. Det var ikke min mening.T Ejmelie skrev:
Skjult spikring er å foretrekke. I denne varmen så trekker limet seg sammen raskt. På med sløyfer så fort du kan.
Det er min mening om hvordan man bygger et sikkert tak.
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Det beste er jo som sagt å ha skjultspikring. Man pleier bare å dobbeltspikre pappen hvis man legger to lag med papp, dvs. ett lag med underlagspapp (som dobbeltspikres) og deretter ett lag med overflatepapp eller type shingel (som spikres skjult). På jobben pleier vi å gjøre så at man legger en leid, fjerner plasten i overskjøten og fullspikrer den, deretter legger man neste leid, lar plasten være i nederkant men fjerner den oppe, og så fullspikrer man den også, så fjerner man plasten i den skjøten som ble dekket. Deretter pleier vi å gå "myrsteg" over skjøten for å sikre at det er tett over alt. Når det er så varmt vulkaniseres nesten pappen sammen. Hvis det tar litt tid før du tenker å lektere og legge takstein, kan du bare slenge opp et par planker over skjøtene så har du både belte og bukseseler for at pappen ikke blåser bort 
Medlem
· Västra Götaland
· 3 538 innlegg
Til Ts: om du ikke orker å bytte pappen så kan man gå over alle spikerhodene med en dutt taklim eller takmasse på hvert hode. Det er jo mange, men taket ditt er jo lite
Klikk her for å svare