Jeg har nettopp begynt å legge underlagspapp på mitt Attefallshus. Kjøpte noe som het underlagsduk 117 på Byggmax. Skulle fungere under takstein. Men den var skikkelig tynn. Ikke i det hele tatt som den underlagspappen jeg er vant med. Limfalten satt bra, så det var ikke noe problem. Men det ble bobler under duken der limet ikke sitter.
Slik ser det ut. Må jeg gjøre om det?
Hadde litt YAP2200 hjemme som jeg la på slutten. Her ser dere forskjellen:
Duk er et helt annet materiale enn papp og skal behandles forskjellig. F.eks tror jeg ikke den du har valgt er ok å spikre gjennom begge lagene uten skal klamres skjult og så egentlig bare holdes fast av strølekten.
Jeg anbefaler av og til duk (ofte yep700 da) til visse siden jeg synes den er så utrolig enkel å montere sammenlignet med papp for nybegynnere så jeg forstår ikke helt hvordan det ble slik for deg
Du bør vel gjøre om det da du har montert den feil og spikret gjennom duken
Den skal bare spikres fast gjennom det nedre laget og ikke gjennom hele skjøten.
Den holdes fast av limkanten.
Dette fremgår også tydelig av monteringsanvisningen
Du får gjøre om. Anvisningen er tydelig med at det skal være skjult innfesting. [lenke]
Jeg skummet gjennom monteringsanvisningen her ovenfor og der tar de jo eksempelet spikring gjennom begge lagene med så det er ingen større grunn til å gjøre om.
La den samme duken i fjor, unngå å gå på pappen når solen ligger på, den blir lett skadet. Det kan bli litt boblete, jeg opplevde at det legger seg etter en dag i solen.
Lykke til.
Fikk også lære på grunnskolen å dobbelsjekke ting, spesielt når det gjelder Byggmax. I den utgaven av instruksjonen som ikke er sammenslått av flere modeller står det tydeligere.