T
Jeg har nettopp begynt å legge underlagspapp på mitt Attefallshus. Kjøpte noe som het underlagsduk 117 på Byggmax. Skulle fungere under takstein. Men den var skikkelig tynn. Ikke i det hele tatt som den underlagspappen jeg er vant med. Limfalten satt bra, så det var ikke noe problem. Men det ble bobler under duken der limet ikke sitter.
Slik ser det ut. Må jeg gjøre om det? :-(
Tak med grå underlagsduk som viser bobler under duken. Området er omgitt av trær, og planker sees til venstre.

Hadde litt YAP2200 hjemme som jeg la på slutten. Her ser dere forskjellen:

Tak med svart underlagsduk som er ujevn og har bobler, omgitt av trær. Nederst sees overgang til annet materiale.

Det funker nok. Skal duken virkelig spikres synlig?

Rickard.
Duk er et helt annet materiale enn papp og skal behandles forskjellig. F.eks tror jeg ikke den du har valgt er ok å spikre gjennom begge lagene uten skal klamres skjult og så egentlig bare holdes fast av strølekten.

Jeg anbefaler av og til duk (ofte yep700 da) til visse siden jeg synes den er så utrolig enkel å montere sammenlignet med papp for nybegynnere så jeg forstår ikke helt hvordan det ble slik for deg :thinking:

• Liker
Wärtsilä
  • Laddar…
T
Ok, da er det bare å gjøre om...

T
Skulle dere fjerne det andre eller bare legge over det?

Rickard.
Om du skjærer bort/revner alt som er knudrete så kan du legge oppå, jo jevnere du får det desto enklere for vannet å renne av.

Stefan N Stefan N skrev:
Du får gjøre om. Anvisningen er tydelig med at det skal være skjult innfesting. [lenke]
Jeg skummet gjennom monteringsanvisningen her ovenfor og der tar de jo eksempelet spikring gjennom begge lagene med så det er ingen større grunn til å gjøre om.

Vet ikke hva du har lest for noe.
Trebolit Underlagsduk 117 er kun godkjent for montering med skjult innfesting, ifølge teksten på bildet.

• Liker
hus520 og 1 annen
  • Laddar…
Les instruksjonen og ikke bare overskriften lærte jeg på barneskolen og det anvender jeg fortsatt.

I metode 1 som beskrevet i den monteringsanvisning som du selv lenket til står det om spikring gjennom begge lagene.

I metode 2 om kramming.

Jeg har ikke skrevet instruksjonen og ikke kontrollert at lenken stemmer med det produktet som TS har.

Om det er bra eller passende å spikre er jeg ikke så sikker på, men det er metode 1 i henhold til instruksjonen og dermed førstevalget for mange.

F fribygg skrev:
Les instruksjonen og ikke bare overskriften lærte jeg meg på barneskolen, og det bruker jeg fortsatt.

I metode 1 som beskrives i den monteringsanvisningen som du selv lenket til står det om spikring gjennom begge lagene.

I metode 2 om klammering.

Jeg har ikke skrevet instruksjonen og har ikke sjekket at lenken stemmer med produktet som TS har.

Om det er bra eller passende å spikre er jeg ikke så sikker på, men det er metode 1 ifølge instruksjonen, og dermed førstevalget for mange.
du må ha glemt lesebrillene da du så nøye leste instruksjonen

"Spikring gjennom nedre laget (skjult innfesting): Papirspiker 20x2,8 eller 25x2,5. Spikermønster ifølge Metode 1."

Excel
La den samme duken i fjor, unngå å gå på pappen når solen ligger på, den blir lett skadet. Det kan bli litt boblete, jeg opplevde at det legger seg etter en dag i solen.
Lykke til.

• Liker
Tovin
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
du må ha glemt lesebrillene da du så nøye leste instruksjonen

”Spikring gjennom nedre laget (skjult innfesting): Pappspiker 20x2,8 eller 25x2,5. Spikermønster i henhold til Metode 1.”
"Montering kan skje med skjult innfesting (hvis lekting skjer umiddelbart) alternativt med spikring gjennom begge lagene av undertakbelegget"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.