Stefan N Stefan N skrev:
[lenke] 117 monteringsanvisning.pdf

Fikk også lære på grunnskolen å dobbelsjekke ting, spesielt når det gjelder Byggmax. I den utgaven av anvisning som ikke er sammenskjøtt av flere modeller så står det tydeligere.
Det var en bedre lenke
 
F fribygg skrev:
"Montering kan skje med skjult innfesting (om lekting skjer umiddelbart) alternativt med spikring gjennom begge lagene av undertaket"
Men du glemte fotnoten, at den kun er godkjent med skjult innfesting.
Men kanskje uvesentlig.
Jeg har en nabo for snekker montert tilsvarende duk, og selvfølgelig med skjult innfesting med klammer. Og ikke er duken bølgete heller.
 
  • Liker
Varberger og 1 annen
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Men du glemte fotnoten, at den kun er godkjent med skjult innfesting.
Men kanskje uviktig.
Jeg har en nabo hvor snekker monterte tilsvarende duk, og selvfølgelig med skjult innfesting med klammer. Og duken er ikke bølgete heller.
Jeg har ikke skrevet instruksjonen.
Heller ikke har jeg lenket til den.
Ikke engang sjekket om det er riktig instruksjon da det ikke er mitt byggeprosjekt.
I den lenkede instruksjonen står det at det er tillatt, og har du eller TS et problem med det, så ta det med produsenten eller selgeren av produktet, jeg er uskyldig og lurte allerede tidlig i tråden på om den skulle spikres.
 
  • Liker
HammarClark
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Men du glemte fotnoten, at den kun er godkjent med skjult innfesting.
Men kanskje uviktig.
Jeg har en nabo for snekker montert tilsvarende duk, og selvfølgelig med skjult innfesting med krampe. Og duken er ikke bølgete heller.
Var det du som publiserte lenken til den uklare monteringsanvisningen?
 
F fribygg skrev:
Var det du som publiserte lenken til den uklare monteringsanvisningen?
Vi var to som samtidig publiserte den ”uklare” anvisningen fra Byggmax
Om den nå er så uklar? Teksten virker identisk med den Trebolit har på sin hjemmeside
Godkjent tak = usynlig
En godkjent = spikre gjennom begge lagene.

Men nok om det, du får rett. Monteringen er helt korrekt utført.
 
GoC GoC skrev:
Vi var to som samtidig publiserte den "utydelige" anvisningen fra Byggmax
Om den nå er så utydelig? Teksten virker identisk med den Trebolit har på sin hjemmeside
Godkjent tak = usynlig
En godkjent = spikre gjennom begge lagene.

Men nok om det, du får rett. Montasjen er helt korrekt utført.
Takk.
 
Om dere ser på Byggmax anvisning, ser dere at den dekker fem forskjellige pappsorter hvorav 117 er en. Når Byggmax klippet litt i den, glemte de å klippe bort alt som ikke var for 117. Den danske varianten under sier at de andre sortene er godkjent for å spikre gjennom, men 117 er det ikke.
 
  • Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Om dere sjekker Byggmax anvisning ser dere at den dekker fem forskjellige papptyper hvorav 117 er en, når Byggmax klippet litt i den så glemte de å klippe bort alt som ikke var for 117, den danske varianten under sier at de andre typene er godkjent å spikre gjennom men 117 er det ikke.
Jeg selv ville aldri kommet på tanken å sjekke den danske instruksen, men det er kanskje det rette for produsenten er vel skånsk.
Fins ikke Monteringanvisningen på Östgötska så pleier jeg jo bla gjennom den svenske eller muligens engelske.
 
Hei! Ikke trenger du å legge om pappen bare fordi den er litt boblete. Undertaksduken er vanskeligere å få til glatt enn underlagspapp. Men det at du har dobbeltslått den, krever kanskje egentlig at du skal legge om den hvis man skal følge normene, men det finnes jo grader i helvete også. Men på bildet der du har lagt ett lag underlagspapp, har du ikke dobbeltslått den banen. Kan du ikke bare legge om de tre første banene med vanlig papp eller alternativt undertaksduk og løsne på skjøten mellom duk og papp så slipper du å legge om alt sammen? Og hvis du nå vil legge ny papp over hele, trenger du ikke fjerne den første duken du la (y)
 
  • Liker
Tovin
  • Laddar…
T
S Snickarkirre skrev:
Tja! Ikke trenger du legge om pappen fordi den er litt boblete bare. Underlagsduken er vanskeligere å få til slett enn underlagspapp. Men så at du har dobbeltspikret den kanskje egentlig krever at du skal legge om den hvis man skal følge normene, men det finnes jo grader i helvete også. Men på bildet der du har lagt et omdreinings underlagspapp så har du ikke dobbeltspikret den våden. Kan du ikke bare legge om de tre første vådene med vanlig papp eller alternativt underlagsduk og lette på skjøten mellom duk og papp så slipper du legge om alt sammen? Og om du nå vil legge ny papp over hele, så trenger du ikke ta bort den første duken du la (y)
Takk, det høres ut som en god idé. Kjøpte ny takpapp, YAP2200. Ifølge disse instruksjonene kan den spikres både skjult eller gjennom begge lagene. Hva er å foretrekke?
 
Jeg synes det føles tryggere å ha spikerne skjult under limkanten enn synlige.
 
Rickard.
T Ejmelie skrev:
Takk, det høres ut som en god idé. Kjøpte ny takpapp, YAP2200. Ifølge disse instruksjonene kan den spikres både skjult eller gjennom begge lagene. Hva er å foretrekke?
Den eneste fordelen med å spikre gjennom begge er at man kan vente med lektene eller yttertaket. Det finnes for eksempel fordeler hvis man skal ha shingel eller ytpapp og det vil ta tid, eller kanskje man må vente på at noen andre skal gjøre det.

Nå gjør ikke undertakspappen det stormsikkert, men betydelig mer vindtålig enn med skjult innfesting.
 
Sist redigert:
T Ejmelie skrev:
Takk, det høres ut som en god idé. Kjøpte ny takpapp, YAP2200. Ifølge disse instruksjonene kan den spikres både skjult eller gjennom begge lagene. Hva er å foretrekke?
"Hva er å foretrekke?"

Om du tenker etter selv! Hva ville du foretrukket? En takpapp der ingen spiker er synlige eller en takpapp der mange pappspikerskaller synes?

For meg er valget enkelt.
 
  • Liker
Stefan N
  • Laddar…
T
Krille-72 Krille-72 skrev:
“Hva er å foretrekke?”

Om du tenker etter selv! Hva ville du foretrukket? En takpapp hvor ingen spiker er synlige eller en takpapp hvor mange pappspikerhoder er synlige?

For meg er valget enkelt.
Om jeg tenker etter selv?
Jeg snakker ikke om det estetiske. Jeg spør fordi jeg ser fordeler med begge monteringer. Men spør fordi jeg vet at det finnes de som vet bedre enn meg hva som er mest hensiktsmessig.
 
Jeg ser iallfall fordeler med å spikre istedenfor å krampe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.