P
Hvordan går det?

Kommet fram til hvordan du skal gjøre det?

:)

yoloboi skrev:
Hvordan går det?

Har du funnet ut hvordan du skal gjøre det?

:)
Står som stille ennå i virkeligheten, venter på grus og har vel ikke helt bestemt meg for eksakt bredde på den ennå men tror det blir 220 bjelker og ca 500cc på dem.

• Liker
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Hvilken limtrebjelke tåler mest belastning, en med dimensjon 56x270 eller en 90x225 med lengden 5 meter?

56x270 har større treghetsmoment (I) enn 90x225, men når det gjelder bøyningsmotstand (W) er det motsatt. Det innebærer at 56x270 vil få mindre nedbøyning ved samme belastning, men 90x225 vil kunne bære mer last før brudd.

• Liker
Granngubben og 1 annen
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
56x270 har større treghetsmoment (I) enn 90x225 men når det gjelder bøymotstand (W) er det motsatt.
Det innebærer at 56x270 vil få mindre nedbøyning ved samme belastning men 90x225 vil kunne bære mer last før brudd.
Takk for bra svar!👍

Har det noen større betydning for bæreevnen om man bruker 34x70 eller 45x70 på lektene for platen om det er 1000cc mellom limtrebjelkene?

Noen som vet hvor mange grader det blir på taket om det luter 15cm/m ?

P ptlf skrev:
Noen som vet hvor mange grader det blir på taket om det heller 15cm/m?
8,5 grader tror jeg

• Liker
BSOD og 1 annen
  • Laddar…
D David__11 skrev:
8,5 grader tror jeg
Ok, tro er ikke å vite men takk uansett 👍

D David__11 skrev:
8,5 grader tror jeg
Stemmer👍

• Liker
ptlf og 1 annen
  • Laddar…
  • Liker
ptlf
  • Laddar…
Nå når jeg tenker ha takhelling 15cm/m og det tydeligvis blir ca 8,5 grader så lurer jeg på om det stemmer om jeg gjærer takbjelkene 8,5 grader, Sirkelsag med vinkelmåler innstilt på 8,5 grader, klar til å kutte en treplanke for korrekt takvinkel. blir de "tett mot vegg" både i under og overkant da uavhengig av hvilken lengde jeg lager dem, eller må jeg sjekke vinkelen på dem når jeg har bestemt lengden?

Nå er det gjort i hvert fall så får vi se om det ligger på bakken til våren 😬 Rødmalt garasje med åpen carport og gruslagt innkjørsel, ulike redskaper og henger under taket.

• Liker
SC Aero og 2 andre
  • Laddar…
Om det fungerer får de endre byggestandarden.

Hva ble det til slutt?
45x220?
c-c 600 mm?
5m spennvidde?
Hvor i Sverige er det bygget (snøsoner)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.