P ptlf skrev:
Takk! Det var noe sånt der jeg ville vite for det der hva de bøyer seg ned på midten uten annen last enn egenvekten om jeg forstod det rett?
Nei, den viser bare hvor mange ganger større nedbøyningen blir sammenlignet med i dag.
 
B bossespecial skrev:
Nei, den viser bare hvor mange ganger større nedbøyningen blir sammenlignet med i dag.
Okei, takk! Men går jeg på 45x220 så blir det ikke så mye mer enn hva det har gjort hittil for det har ikke syntes for øyet iallfall så tror ikke det har vært spesielt mye for da hadde jeg nok reagert
 
B
Nissens Nissens skrev:
Jeg skrev ingenting om å redusere dimensjonen.
Nei, men ts vil jo bruke slankere takstoler enn anbefalt. Og du foreslo tettere cc...
 
Nissens
B BSOD skrev:
Nei, men ts vil jo bruke svakere takstoler enn anbefalt. Og du foreslo tettere cc...
Og jeg mente at han kanskje kan beholde dimensjonen han har ved å minske cc mellom stenderne. Jeg oppfattet det som at han var fornøyd med å ikke øke dimensjonen, ikke at han ville minske den sammenlignet med det som sitter der nå.
 
  • Liker
fribygg
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Og jeg mente at han kanskje kan beholde dimensjonen han har ved å minske cc mellom bjelkene. Jeg oppfattet det som at han var fornøyd med å ikke øke dimensjonen, ikke at han ville minske den sammenlignet med det som sitter der nå.
Jeg kan gå opp til 220x45 men tenkte jo å gjøre den bredere sammenlignet med i dag, minst 4,5m men gjerne opp mot 5m så da kan jeg jo sette tettere enn cc600 for vil slippe å kjøpe limtre
 
  • Liker
Nissens
  • Laddar…
K
P ptlf skrev:
Jeg kan gå opp til 220x45 men tenkte jo å gjøre den bredere sammenlignet med i dag, minst 4,5m men gjerne opp mot 5m så da kan jeg jo sette tettere enn cc600 for vil slippe å kjøpe limtre
Hvis du bruker dimensjoneringsprogram innser du raskt at selv med cc 60 er 225*45 låååångt ifra det som anbefales.

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Om du bruker dimensjoneringsprogram innser du raskt at selv med cc 60 er 225*45 låååångt ifrån det som anbefales.

/Krille
Jeg vet jo det, men det jeg har nå skulle jo være ved bakken for lenge siden ifølge dimensjonsprogram også....
 
K
P ptlf skrev:
Jeg vet jo det men det jeg har nå ville jo vært ved bakken for lenge siden ifølge dimensjonsprogram også....
Korrekt dimensjonering er som sikkerhetsbelte - helt unødvendig til "ulykken" er fremme ;) Selv ville jeg aldri turt å dimensjonere så svakt i Västerbotten for å spare "noen" tusenlapper. Det var jeg glad for i vinter da vi var utenlands i tre uker da det snødde mye og drevde opp nesten 2 meter snø på den ene siden av carporttaket.

/Krille
 
  • Liker
ptlf
  • Laddar…
P
Gjør slik da.

Dimensjoner i henhold til Svenskt trä.

Beregn det totale arealmomentet for den konstruksjonen, altså antall bjelker multiplisert med arealmomentet for en bjelke.

Så beregner du arealmomentet for din seksjon (bjelke), og sørger for å nå det samme totale arealmomentet som i Svenskt trä sin dimensjonering.

Søk på internett etter formler for arealmoment eller på engelsk second moment of inertia så bør du finne det ganske raskt. Du kan se bort fra radien hvis ditt virke har slike i ditt tverrsnittshjørne.
 
P
Om jeg ikke går meg bort i hjernkontoret nå så bør maksimal utbøyning for en utbredt last (snø) ha et dobbelt kvadratisk avhengighet mot bjelkens lengde, det vil si det er en herrejævla forskjell på 3 og 5 m spennvidde.

Har ikke syslet med denne typen enkle beregninger på mange år så dette er fritt fra minnet.
 
Nissens
yoloboi skrev:
Om jeg ikke går bort meg i hjernen nå så bør maksimal utbøyning for en utbredt last (snø) ha et dobbelt kvadratisk avhengighet mot bjelkens lengde, det vil si det er en herrejævla forskjell på 3 og 5 m spennvidde.

Har ikke drevet med denne typen av enkle beregninger på mange år så dette er fritt fra minnet.
Det klargjorde jo alt.. not…
 
  • Liker
ptlf
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Det klargjorde jo alt.. not…
Utbøyning = konstant * lengde^4

Den som vil forstå bedre trenger å studere bjelkebøyning. Den som vil dimensjonere seriøst trenger å forstå gjeldende normer.

:)
 
  • Liker
ptlf
  • Laddar…
S
Grunnen til at din konstruksjon holder i praksis men ikke i teorien, er fordi dimensjoneringsverktøyet og dimensjonering generelt i henhold til normer bygger på at man tar hensyn til sikkerhetsfaktorer og andre partialkoeffisienter for å ta høyde for ulike typer usikkerheter. Det kan handle om usikkerheter rundt kvaliteten på materialet, bæreevnen med hensyn til en mengde ulike faktorer som fukt og lastvarighet, lasten det gjelder osv.

Det kan gå riktig galt hvis du fjerner alle disse marginene. En dag kan det være uheldig at bærekonstruksjonen har fått en fuktskade og det kommer mye snø. Med det sagt, holder 45x220 for 5 m og c/c 600 samt for snølastsone 2 i bruddgrense i henhold til alle kunstens regler unntatt for nedbøyningen. Der får du 20 mm nedbøyning i midten, noe som anses litt høyere sammenlignet med anbefalinger hvis man f.eks. sammenligner med L/300 ~ 17 mm. Men i dette tilfellet har jeg, som sagt, lagt til en del sikkerhetsmarginer, så 45x220 vil sannsynligvis holde for 5 m.
 
S scorp1on skrev:
Årsaken til at din konstruksjon holder i praksis, men ikke i teorien, er fordi dimensjoneringsverktøyet og dimensjonering generelt i henhold til normer bygger på å ta hensyn til sikkerhetsfaktorer og andre partialkoeffisienter for å ta høyde for ulike typer usikkerheter. Det kan handle om usikkerheter rundt kvaliteten på materialet, bæreevnen med hensyn til en mengde ulike faktorer som fuktighet og lastvarighet, lasten i spørsmålet m.m.

Det kan gå riktig ille om du fjerner alle disse marginene. En dag kan det være uheldig at bærverket har fått en fuktskade og det kommer ordentlig med snø. Med det sagt så holder 45x220 for 5 m og c/c 600 samt for snøsonen 2 i bruddgrense ifølge kunstens alle regler bortsett fra for nedbøyningen. Der får du 20 mm nedbøyning i midten, noe som anses litt høyere ift. anbefalinger om man f.eks. sammenligner med L/300 ~ 17 mm. Men i dette tilfellet har jeg som sagt lagt på en hel del sikkerhetsmarginer, så 45x220 vil nok holde for 5 m.
Takk for bra informasjon! Fuktskader kan man jo unngå om man sørger for at taket er tett og så trenger man jo ikke bruke stendere med de verste kvistene og snømengden er man vant til å holde øye med her oppe, så bra med ditt innspill.
 
S
Vær oppmerksom på at jeg regnet med snøsonen 2.
 
  • Liker
ptlf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.