14.928 lest ·
61 svar
15k lest
61 svar
Carport dimensjon takbjelker
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Okei, takk! Men går jeg på 45x220 så blir det ikke så mye mer enn hva det har gjort hittil for det har ikke syntes for øyet iallfall så tror ikke det har vært spesielt mye for da hadde jeg nok reagertB bossespecial skrev:
Og jeg mente at han kanskje kan beholde dimensjonen han har ved å minske cc mellom stenderne. Jeg oppfattet det som at han var fornøyd med å ikke øke dimensjonen, ikke at han ville minske den sammenlignet med det som sitter der nå.B BSOD skrev:
Jeg kan gå opp til 220x45 men tenkte jo å gjøre den bredere sammenlignet med i dag, minst 4,5m men gjerne opp mot 5m så da kan jeg jo sette tettere enn cc600 for vil slippe å kjøpe limtreNissens skrev:
Hvis du bruker dimensjoneringsprogram innser du raskt at selv med cc 60 er 225*45 låååångt ifra det som anbefales.P ptlf skrev:
/Krille
Korrekt dimensjonering er som sikkerhetsbelte - helt unødvendig til "ulykken" er fremmeP ptlf skrev:
/Krille
Gjør slik da.
Dimensjoner i henhold til Svenskt trä.
Beregn det totale arealmomentet for den konstruksjonen, altså antall bjelker multiplisert med arealmomentet for en bjelke.
Så beregner du arealmomentet for din seksjon (bjelke), og sørger for å nå det samme totale arealmomentet som i Svenskt trä sin dimensjonering.
Søk på internett etter formler for arealmoment eller på engelsk second moment of inertia så bør du finne det ganske raskt. Du kan se bort fra radien hvis ditt virke har slike i ditt tverrsnittshjørne.
Dimensjoner i henhold til Svenskt trä.
Beregn det totale arealmomentet for den konstruksjonen, altså antall bjelker multiplisert med arealmomentet for en bjelke.
Så beregner du arealmomentet for din seksjon (bjelke), og sørger for å nå det samme totale arealmomentet som i Svenskt trä sin dimensjonering.
Søk på internett etter formler for arealmoment eller på engelsk second moment of inertia så bør du finne det ganske raskt. Du kan se bort fra radien hvis ditt virke har slike i ditt tverrsnittshjørne.
Om jeg ikke går meg bort i hjernkontoret nå så bør maksimal utbøyning for en utbredt last (snø) ha et dobbelt kvadratisk avhengighet mot bjelkens lengde, det vil si det er en herrejævla forskjell på 3 og 5 m spennvidde.
Har ikke syslet med denne typen enkle beregninger på mange år så dette er fritt fra minnet.
Har ikke syslet med denne typen enkle beregninger på mange år så dette er fritt fra minnet.
Det klargjorde jo alt.. not…yoloboi skrev:Om jeg ikke går bort meg i hjernen nå så bør maksimal utbøyning for en utbredt last (snø) ha et dobbelt kvadratisk avhengighet mot bjelkens lengde, det vil si det er en herrejævla forskjell på 3 og 5 m spennvidde.
Har ikke drevet med denne typen av enkle beregninger på mange år så dette er fritt fra minnet.
Grunnen til at din konstruksjon holder i praksis men ikke i teorien, er fordi dimensjoneringsverktøyet og dimensjonering generelt i henhold til normer bygger på at man tar hensyn til sikkerhetsfaktorer og andre partialkoeffisienter for å ta høyde for ulike typer usikkerheter. Det kan handle om usikkerheter rundt kvaliteten på materialet, bæreevnen med hensyn til en mengde ulike faktorer som fukt og lastvarighet, lasten det gjelder osv.
Det kan gå riktig galt hvis du fjerner alle disse marginene. En dag kan det være uheldig at bærekonstruksjonen har fått en fuktskade og det kommer mye snø. Med det sagt, holder 45x220 for 5 m og c/c 600 samt for snølastsone 2 i bruddgrense i henhold til alle kunstens regler unntatt for nedbøyningen. Der får du 20 mm nedbøyning i midten, noe som anses litt høyere sammenlignet med anbefalinger hvis man f.eks. sammenligner med L/300 ~ 17 mm. Men i dette tilfellet har jeg, som sagt, lagt til en del sikkerhetsmarginer, så 45x220 vil sannsynligvis holde for 5 m.
Det kan gå riktig galt hvis du fjerner alle disse marginene. En dag kan det være uheldig at bærekonstruksjonen har fått en fuktskade og det kommer mye snø. Med det sagt, holder 45x220 for 5 m og c/c 600 samt for snølastsone 2 i bruddgrense i henhold til alle kunstens regler unntatt for nedbøyningen. Der får du 20 mm nedbøyning i midten, noe som anses litt høyere sammenlignet med anbefalinger hvis man f.eks. sammenligner med L/300 ~ 17 mm. Men i dette tilfellet har jeg, som sagt, lagt til en del sikkerhetsmarginer, så 45x220 vil sannsynligvis holde for 5 m.
Takk for bra informasjon! Fuktskader kan man jo unngå om man sørger for at taket er tett og så trenger man jo ikke bruke stendere med de verste kvistene og snømengden er man vant til å holde øye med her oppe, så bra med ditt innspill.S scorp1on skrev:Årsaken til at din konstruksjon holder i praksis, men ikke i teorien, er fordi dimensjoneringsverktøyet og dimensjonering generelt i henhold til normer bygger på å ta hensyn til sikkerhetsfaktorer og andre partialkoeffisienter for å ta høyde for ulike typer usikkerheter. Det kan handle om usikkerheter rundt kvaliteten på materialet, bæreevnen med hensyn til en mengde ulike faktorer som fuktighet og lastvarighet, lasten i spørsmålet m.m.
Det kan gå riktig ille om du fjerner alle disse marginene. En dag kan det være uheldig at bærverket har fått en fuktskade og det kommer ordentlig med snø. Med det sagt så holder 45x220 for 5 m og c/c 600 samt for snøsonen 2 i bruddgrense ifølge kunstens alle regler bortsett fra for nedbøyningen. Der får du 20 mm nedbøyning i midten, noe som anses litt høyere ift. anbefalinger om man f.eks. sammenligner med L/300 ~ 17 mm. Men i dette tilfellet har jeg som sagt lagt på en hel del sikkerhetsmarginer, så 45x220 vil nok holde for 5 m.