Jeg skal rive denne carporten og lage en bredere men vet at det ikke kommer til å fungere i et dimensjonsprogram det jeg har tenkt så jeg tenkte høre her om noen kan gi råd. Den på bildet er ca 3m bred og takbjelkene er 125x50 og cc600mm og de har holdt til tross for mye snø på taket, pleier å måke når det blir over 70cm og det skal sikkert ikke holde for det ifølge dimensjonsprogram men har gått bra.
Nå vurderer jeg å gjøre den ca 5m bred og bruke 195x45 og cc600 men de blir jo ganske tunge så blir de skjeve bare av egenvekten eller kommer det til å fungere? Jeg forstår at jeg kanskje må måke allerede ved 50cm snø da.
Der legger du inn din carport og angir hvilken plass du skal ha carporten på. Da får du frem snølast, deretter angir du taktekking mm og så får du forslag på dimensjonering. Deretter kan du teste med ulike mål på carporten, også takutstikk, og se hvordan det påvirker dimensjoneringen av takbjelkene.
Begynn med Svenskt Træs dimensjoneringsside
[lenke]
Der legger du inn carporten din og angir hvilken plass du skal ha carporten på. Da får du frem snøsone, deretter angir du takbekledning mm og så får du forslag på dimensjonering. Deretter kan du teste med ulike mål på carporten, også takutstikk, og se hvordan det påvirker dimensjoneringen av takbjelkene.
Jeg har testet der og det går ikke for i teorien holder ingenting med disse målene jeg har angitt så vil mer vite hvordan det er i praksis om de bøyer seg ned av egenvekten.
Er det målet B 3 eller 5 meter? Synes din tegning viser en ting, og teksten en annen.
Jeg har underskredet disse anbefalingene som svenskt trä anbefaler på noen små boder (på grunn av en kombinasjon av gjerrighet og uvitenhet). Til tross for det har de holdt bra i 15 år, med bare 1 snømåking. Men det er anekdotisk bevisføring. Og vi har hatt milde vintre og bor knapt i snøsonen 2. Så generelt er det bra å følge anbefalingene, får man litt råte i bjelkene er det bra med margin også.
Hvis du ikke angir flere detaljer som takbekledning, lengder, takvinkel, snøsone osv., kan ingen beregne nedbøyingen på din foreslåtte bjelke 195x45.
Alle bjelker som vises her er 125x50 bortsett fra spikregerene for taket som er litt varierende i bredde men ca 35mm tykke og stolpene er ca 100x100mm.
I alle beregningsprogram ville dette ikke holdt i noen snøsone, men det har holdt i Västerbotten og en sjelden gang opp mot 80-90 cm snø, ellers pleier jeg å måke ved ca 60cm. Den er nå ca 3m bred men tenker å gjøre den 4,5-5 m nå med kraftigere bjelker, men ifølge dimensjonsprogram fungerer det ikke engang i Skåne, men jeg synes det burde fungere hvis man holder etter snødybden på taket.
Hvor mye trykk holder en 5m lang 195x45 for på midten omtrent om noen vet?
Alle stolper som synes her er 125x50 bortsett fra spikerstolpene for taket som er litt varierende i bredde men ca. 35mm tykke og stolpene er ca. 100x100mm.
I alle beregningsprogram ville dette ikke holde i noen snøsone, men det har holdt i Västerbotten og en sjelden gang opp mot 80-90 cm snø, ellers pleier jeg å måke rundt 60cm. Den er nå ca. 3m bred, men tenker å gjøre den 4,5-5 m nå med kraftigere stolper, men ifølge dimensjonsprogrammer fungerer det ikke engang i Skåne, men jeg synes det burde fungere hvis man holder etter snødybden på taket.
Hvor mye trykk tåler en 5m lang 195x45 omtrent på midten hvis noen vet?[bilde]
Det finnes en grunn til at dimensjoneringsprogrammene indikerer at det ikke vil holde.
Jeg har selv 195*45 på en 4 m pergola i Umeå og ville aldri ha vurdert å legge et tak på så tynne dimensjoner. Er det ikke bedre å kjøpe takstoler?
Det finnes en grunn til at dimensjoneringsprogrammer angir at det ikke kommer til å holde.
Jeg har selv 195*45 på en 4 m pergola i Umeå og ville aldri ha tenkt på å legge et tak på så tynne dimensjoner. Er det ikke bedre å kjøpe takstoler?
/Krille
Dette har jo holdt og 195 blir jo stødigere tenker jeg, selv om lengden blir mer... det er cc 600 her og det tenker jeg å fortsette med. Har prøvd å google, men finner ikke hvor mye trykk ulike bjelker tåler.
Dette har jo holdt og 195 blir jo stødigere tenker jeg selv om lengden blir mer....det er cc 600 her og det tenker jeg å fortsette med. Har prøvd å google, men finner ikke hvor mye trykk forskjellige bjelker tåler
Dimensjoneringsprogrammene tar utgangspunkt i hva bjelkene nettopp tåler i en spesifikk konstruksjon i en spesifikk snøsone og er utviklet av eksperter innen området. Du vil nok ikke få noe bedre svar enn det med mindre du ansetter en konstruktør.
Sparer du virkelig så mye på så slanke bjelker på cc 60 sammenlignet med riktig dimensjonerte limtrebjelker på cc 120?
Jeg omformulerer spørsmålet da fordi jeg vet at et dimensjonsprogram sier at det ikke holder, men det spiller ingen rolle for meg i dette tilfellet, så endrer spørsmålet til hvilken dimensjon henger mer ned av sin egen vekt ved samme lengde f.eks mellom en 145 og 195 som er 4m, er det 145 på grunn av mindre mål, men samtidig blir den jo lettere?
Med de gitte forutsetningene i første innlegg vil spenningen øke med ca 130%. Rimeligvis bør du følge normen, men det er opp til deg å sørge for at snølasten ikke blir for stor hvis du velger å avvike fra denne.
Synes du skal forsøke å gjøre i henhold til anbefalingene, kan komme en dag når du ligger syk en lengre tid og ikke kan måke av taket. Eller at "snøsmocken" kommer når de er bortreist.
Synes du skal prøve å gjøre i henhold til anbefalingene, det kan komme en dag når du ligger syk i lengre tid og ikke kan måke av taket. Eller at "snøsmocken" kommer når de er bortreist.
Jeg er enig. Om TS er på sykehus eller er bortreist og ikke rekker å måke bort snøen så kanskje snøscooteren/bilen/kona/barna/barnebarna/postbudet blir klemt under carporten. Det er litt som å spørre om hvilken lampesnor som er best å koble badstuaggregatet på 9kW med.
Bygg i henhold til normene er mitt tips.
Jeg har ganske bra oversikt over hva som holder uten å ha bygget i henhold til byggnormer hver gang, og spørsmålet er jo hvilken dimensjon henger ned mer av sin egenvekt om noen vet det?
Det er vanskelig å riktig forstå hva som egentlig etterspørres. Tabellen viser nedbøyningen for forskjellige dimensjoner i forhold til dine bjelker og spennvidde som du har i dag
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.