P
P ptlf skrev:
Jeg har ganske bra kontroll på hva som holder uten å ha bygd i henhold til byggnormer hver gang, og spørsmålet er jo hvilken dimensjon henger ned mer av sin egenvekt om noen vet det?[bilde]
Spørsmålet i seg selv viser at du ikke har kontroll på situasjonen. Les om bjelkebøyeteori så kan du svare på spørsmålet selv, og kanskje oppstår viss ydmykhet overfor f.eks. Svenskt Träs program når du begynner å reflektere over laster, materialdefekter med mer.

Eller tror du det finnes noen her som vet bedre enn den samlede ekspertisen (=normen)?
 
  • Liker
Nissens og 1 annen
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Det er vanskelig å virkelig forstå hva som egentlig etterspørres. Tabellen viser nedbøyingen for forskjellige dimensjoner i forhold til dine bjelker og spennvidde som du har i dag
Takk! Det var noe sånt der jeg ville vite for det der hva de bøyer seg ned på midten uten annen last enn egenvekten om jeg forsto det riktig?
 
yoloboi skrev:
Spørsmålet i seg selv viser at du ikke har kontroll på situasjonen. Les deg opp på bjelkebøyningsteori så kan du svare på spørsmålet selv, og kanskje oppstår det en viss ydmykhet overfor f.eks. Svenskt träs program når du begynner å tenke på laster, materialdefekter med mer.

Eller tror du det sitter noen her som vet bedre enn den samlede ekspertisen (=normen)?
Jeg har riktig forståelse for Svenskt Träs program, for jeg har aldri sagt de tar feil, har bare sagt jeg har bygget smalere enn de anbefaler og at det har holdt. Spurte også i begynnelsen om noen andre hadde erfaring med å ha andre dimensjoner enn anbefalt, så jeg har aldri vært ute etter å få et klarsignal om at det kommer til å holde som jeg har tenkt, for det får jeg ikke.
 
Rett meg om jeg tar feil men programmet beregner ikke bruddgrense men maksimalt tillatt nedbøyning.
 
P
Grylf Grylf skrev:
Rett meg om jeg tar feil men programmet beregner ikke bruddgrense men maksimalt tillatt nedbøyning.
Korrekt, hvilket gjelder for mange trekonstruksjoner. Selvsagt må andre fenomener vurderes likevel, buckling, brudd, kryp, etc. Men vanligvis er det nedbøyning som er dimensjonerende.
 
Sist redigert av en moderator:
K
P ptlf skrev:
Jeg har visst forståelse for svenskt träs program for jeg har aldri sagt de tar feil, har bare sagt jeg har bygd tynnere enn de anbefaler og at det har holdt. Spurte også i begynnelsen om noen andre hadde erfaring med å ha andre dimensjoner enn anbefalt så jeg har aldri vært ute etter å få en godkjenning på at det vil holde slik jeg tenkte, for det får jeg ikke.
Hva er grunnen til at du absolutt vil bruke dimensjoner som ekspertene ikke anbefaler? Legg noen kroner til på riktige dimensjoner så slipper du å risikere ditt eget og andres liv. Dessuten slipper du bryet med å måke taket en normal vinter :)

/Krille
 
  • Liker
ClasseClas
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Hva er årsaken til at du absolutt vil bruke dimensjoner som ekspertene ikke anbefaler? Legg noen kroner til på riktige dimensjoner så slipper du å risikere ditt eget og andres liv. Dessuten slipper du bryet med å måke taket en normal vinter :)

/Krille
Det er ikke bare noen kroner forskjell hvis man har eget virke sammenlignet med limtre.... dessuten har det litt med høyden at jeg ikke vil gå opp i dimensjon så gjerne
 
  • Liker
Hoppe888
  • Laddar…
Vet noen hvor stor forskjell det er i styrke mellom en vanlig 45x220 på 4m og en limtre 56x225 samme lengde?
Finnes jo også fingerskjøtte, havner de et sted midt imellom da?
 
Hvilke dimensjoner havner du på om du har 70 tykkelse på stenderne?
 
Nissens
P ptlf skrev:
Dette har jo holdt og 195 blir jo stødigere tenker jeg selv om lengden blir mer... det er cc 600 her og det tenker jeg å fortsette med. Har prøvd å google men finner ikke hvor mye trykk ulike stendere tåler
Hvorfor må du ha cc 600?
Reduser cc til du får tilstrekkelig bæring, da mister du heller ingen høyde.
Deretter bør du nok se på innfestningen i veggen også, kan være lurt å sette stolper som støtte...
 
  • Liker
fribygg
  • Laddar…
B
Sparer man virkelig noe på å ha tettere cc om man samtidig reduserer dimensjonen?

Jeg har terrasse og litt enklere boder der man avviker fra gjeldende normer. Visst det ser ut til å holde, men jeg ville uansett bygge i nærheten av samme dimensjon som svenskt trä foreslår.
 
Nissens Nissens skrev:
Hvorfor må du ha cc 600?
Reduser cc til du får tilstrekkelig bæreevne, da mister du ingen høyde heller.
Så bør du nok sjekke innfestningen i veggen også, kan være bra å sette stolper som støtte…
Ingen dum idé!
 
Z z_bumbi skrev:
Hvilke dimensjoner havner du på om du har 70 tykkelse på lektene?
Har ikke sjekket, brukes det noe i den dimensjonen?
 
P ptlf skrev:
Har ej kollat, brukar det användas nåt i den dimensionen?
Nei, det er kostnadseffektivt å redusere avstanden mellom bjelkene enn å øke bjelketykkelsen.
 
Nissens
B BSOD skrev:
Sparer man virkelig noe på å ha tettere cc dersom man samtidig reduserer dimensjonen?

Jeg har veranda og litt enklere boder der man avviker fra gjeldende normer. Joda, det ser ut til å holde, men jeg ville uansett bygge i nærheten av samme dimensjon som svensk tre foreslår.
Jeg skrev ingenting om å redusere dimensjonen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.