14.928 lest ·
61 svar
15k lest
61 svar
Carport dimensjon takbjelker
Spørsmålet i seg selv viser at du ikke har kontroll på situasjonen. Les om bjelkebøyeteori så kan du svare på spørsmålet selv, og kanskje oppstår viss ydmykhet overfor f.eks. Svenskt Träs program når du begynner å reflektere over laster, materialdefekter med mer.P ptlf skrev:
Eller tror du det finnes noen her som vet bedre enn den samlede ekspertisen (=normen)?
Takk! Det var noe sånt der jeg ville vite for det der hva de bøyer seg ned på midten uten annen last enn egenvekten om jeg forsto det riktig?B bossespecial skrev:
Jeg har riktig forståelse for Svenskt Träs program, for jeg har aldri sagt de tar feil, har bare sagt jeg har bygget smalere enn de anbefaler og at det har holdt. Spurte også i begynnelsen om noen andre hadde erfaring med å ha andre dimensjoner enn anbefalt, så jeg har aldri vært ute etter å få et klarsignal om at det kommer til å holde som jeg har tenkt, for det får jeg ikke.yoloboi skrev:Spørsmålet i seg selv viser at du ikke har kontroll på situasjonen. Les deg opp på bjelkebøyningsteori så kan du svare på spørsmålet selv, og kanskje oppstår det en viss ydmykhet overfor f.eks. Svenskt träs program når du begynner å tenke på laster, materialdefekter med mer.
Eller tror du det sitter noen her som vet bedre enn den samlede ekspertisen (=normen)?
Korrekt, hvilket gjelder for mange trekonstruksjoner. Selvsagt må andre fenomener vurderes likevel, buckling, brudd, kryp, etc. Men vanligvis er det nedbøyning som er dimensjonerende.Grylf skrev:
Sist redigert av en moderator:
Hva er grunnen til at du absolutt vil bruke dimensjoner som ekspertene ikke anbefaler? Legg noen kroner til på riktige dimensjoner så slipper du å risikere ditt eget og andres liv. Dessuten slipper du bryet med å måke taket en normal vinterP ptlf skrev:Jeg har visst forståelse for svenskt träs program for jeg har aldri sagt de tar feil, har bare sagt jeg har bygd tynnere enn de anbefaler og at det har holdt. Spurte også i begynnelsen om noen andre hadde erfaring med å ha andre dimensjoner enn anbefalt så jeg har aldri vært ute etter å få en godkjenning på at det vil holde slik jeg tenkte, for det får jeg ikke.
/Krille
Det er ikke bare noen kroner forskjell hvis man har eget virke sammenlignet med limtre.... dessuten har det litt med høyden at jeg ikke vil gå opp i dimensjon så gjerneK Krille4 skrev:
Hvorfor må du ha cc 600?P ptlf skrev:
Reduser cc til du får tilstrekkelig bæring, da mister du heller ingen høyde.
Deretter bør du nok se på innfestningen i veggen også, kan være lurt å sette stolper som støtte...
Sparer man virkelig noe på å ha tettere cc om man samtidig reduserer dimensjonen?
Jeg har terrasse og litt enklere boder der man avviker fra gjeldende normer. Visst det ser ut til å holde, men jeg ville uansett bygge i nærheten av samme dimensjon som svenskt trä foreslår.
Jeg har terrasse og litt enklere boder der man avviker fra gjeldende normer. Visst det ser ut til å holde, men jeg ville uansett bygge i nærheten av samme dimensjon som svenskt trä foreslår.
Jeg skrev ingenting om å redusere dimensjonen.B BSOD skrev: