M Marcussjogren skrev:
45x95 er jo standarddimensjonen for å bygge store stillaser i tre, så å bygge med 45x195 føles nok overdrevet.
Jeg brukte 195:er som bomlag for å kunne ha lengre spennvidde, som lengst hadde jeg nesten 3 m. Bandt sammen 195:ene i midten med en 95:er for å unngå lystige huset følelsen når man går på dem.
 
  • Liker
Marcussjogren
  • Laddar…
M
T Tjorven2021 skrev:
Jeg brukte 195:surprised:r som bomlag for å kunne ha lengre spennvidde, som lengst hadde jeg nesten 3 m. Bandt sammen 195:surprised:rne i midten med en 95:a for å unngå skjeve hus følelsen når man går på dem.
da er jeg med!
 
45x95 på stillas i tre brukes kun på vertikale støtter. Alle vektbærende horisontale bjelker er 45x145, og da med en maks spennvidde/gangbredde på "broen" på 120 cm.

I denne konstruksjonen med knekt føler jeg en viss tvil til at bruddpunktet mellom skråstag og den horisontale bærbjelken for "gangbroen" kan bli et knekkpunkt som må ta all vertikal last utenfor. Det gjør at ytterligere stivhet/bæreevne trengs på de horisontale bærbjelkene. 45x95 ville jeg aldri ha risikert livet på, selv om de var doble. Hvor mye bærbjelkene trenger å forsterkes med denne konstruksjonen avhenger naturligvis av om mine tåkete og diffuse lastpåvirkningsfunderinger stemmer, men også i så fall på bredden av gangbroen utenfor skjæringspunktet (=> momentet/knekklasten).
 
M
Oldboy Oldboy skrev:
45x95 på stillas i treverk brukes kun på vertikale støtter. Alle vektbærende horisontale bjelker er 45x145, og da med en maks spennvidde/gangbredde på "broen" på 120 cm.

I denne konstruksjonen med knektar så føler jeg en viss tvil om at bruddpunktet mellom skråstaget og den horisontale bæreregel for "gangbroen" kan bli et knekkpunkt som må ta all vertikal last utenfor. Det gjør at ytterligere stivhet/bære-evne trengs på de horisontale bæreregler. 45x95 ville jeg aldri risikert livet på, selv om de var doble. Hvor mye bærereglene trenger å forsterkes med denne konstruksjonen avhenger naturligvis av om mine tåkete og diffuse lastepåvirkningsfunderinger stemmer, men også i så fall på bredden av gangbroen utenfor skjæringspunktet (=>vriemomentet/knekkbelastningen).
takk for forklaringen!
Mener du at selve innfestingen mot skråstøtten blir det svake punktet?

kjenner jo virkelig som at det burde være vanskelig å knekke to 45x95 som er 1m lange, med mine 80kg :)

Hadde en venn her som hjalp meg se på takelementene, og det vil bli slik at et firma vil måtte legge om en del av taket til våren, og da vil vi ordne med dette.
 
Om lengden er 1 m så blir kanskje strekningen utenfor skråstøttens kryss bare 20 cm eller likn. Da blir ikke momentet i skjærings-/innfestingspunktet så stort, om man ikke lener seg mot rekkverket selvfølgelig. Eller laster masse tegl el likn tunge ting i ytterkanten.

Problemet med spinkle 45x95 er at de er ekstremt følsomme for defekter såsom sprekker og kvister etc.
 
Magnus E K
Knekter er sikkert bra, men jeg liker mine frittstående "tårn". De er morsomme både å bygge og ta ned. Har to stykker oppe akkurat nå:

To trestillas ved siden av et hus under bygging. Venstre stillas har plattformer, mens høyre stillas er delvis fullført med brukte materialer.

Den venstre er samme stolper som i min første versjon jeg nevnte tidligere i tråden (de er 3,90 lange, ikke 3,60 som jeg skrev da). Har forbedret konstruksjonen siden den gang ved å feste stolpene i betongplater og bruke vognbolt for plattformbjelkene. Den nedre plattformen er primært til for å ha noe å stå på når jeg bygger den øvre. (Stigen er for øyeblikket tatt ned for ellers klatrer naboens katt opp og hopper noen ganger ned på blikktaket til venstre, noe som lager et utrolig leven.)

Den høyre er under oppføring med nye stolper (som tilfeldigvis ble 4,20 lange), og jeg har ofret estetikken ved å gjenbruke trykte bjelker til plattformene og gammelt terrassebord som skråstivere. Det skal bli en bro mellom, er det tenkt. Kanskje en ordentlig trapp opp også i stedet for stige (av overskuddstrevirke fra riving av terrassetak).
 
Sist redigert:
  • Liker
j-man og 1 annen
  • Laddar…
Magnus E K
Slik ble den i ferdig stand på dette stedet:

Bygge av treplattform med stige ved et hus, delvis ferdig med stolper plassert. Et tre på venstre side.

Dessverre er spennvidden på "broen" bare 2,7 m og jeg tok de brukte 170-reglene som jeg hadde i noenlunde riktig lengde, så det blir ingen behagelig svai i midten. Får teste en annen gang med lengre i slankere dimensjon.

Edit: Innser nå at jeg satte stolpen i midten av rekkverket på feil vei.
 
Sist redigert:
  • Liker
j-man
  • Laddar…
J j-man skrev:
Vet ikke om jeg klarte å forklare så det ble forståelig. Her kommer en enkel skisse over hvordan jeg bygde mine knektar og hvordan jeg forhindret at de beveget seg sideveis. Deretter skal det selvfølgelig også skrus på trall oppå som holder sammen hele konstruksjonen. Og ikke glem å sette opp et enkelt gjerde hvis dere er i stor høyde!
[bilde]
Tar opp en gammel tråd, håper det er ok. Takk for en bra tegning! Vil prøve dette. Husker du målene på trekanten? Den horisontale, den mot veggen og den diagonale. Takk for svar.
 
K Kristina J skrev:
Tar opp en gammel tråd, håper det er ok. Takk for en bra tegning! Vil teste dette. Husker du målene på trekanten? Den horisontale, den mot veggen og den diagonale. Takknemlig for svar.
Har dessverre ingen eksakte mål. Den horisontale og den loddrette siden var nok rundt 1,5-2m lange. Den diagonale siden ble som den ble. Du kan bruke Pythagoras for å regne ut den om du vil. Om du skulle føle deg usikker går det nok an å gjøre den loddrette siden litt lengre uansett.
 
Gøy at jeg fant denne gamle tråden. Skal bytte vindskiver i sommer og begynner nå å tenke på å bygge et år knektar for å komme opp. Er nok ikke mer enn 5-6m til møne.

Noen som har gjort på siste årene og kan gi litt inspo bilder? Har jo lovet å bygge dyrkingskasser av typ 45x170c. 3 eller 4 i bredden føles som det blir riktig ok plattform.
 
J j-man skrev:
Har dessverre ingen eksakte mål. Den horisontale og den loddrette siden var nok rundt 1,5-2m lange. Den diagonale siden ble som den ble. Du kan bruke Pythagoras for å regne ut den om du vil. Om du skulle føle deg usikker går det nok an å gjøre den loddrette siden litt lenger uansett.
Så det blir en såpass bred plattform. Tusen takk!
 
K Kristina J skrev:
Jaså blir det en såpass bred plattform. Tusen takk!
Jeg sjekket nå en ekstra gang på de gamle bildene jeg har lagt opp tidligere i denne tråden og må revidere mitt svar. Jeg vil gjette på at den horisontale og den loddrette siden var nok rundt 1-1,2m lange. Gjør du dem mye større enn det risikerer de å bli tunge og vanskelige å sette opp på egen hånd.
 
O olofh skrev:
Gøy at jeg fant denne gamle tråden. Skal bytte vindskibord i sommer og begynner nå å tenke på å bygge noen knekt for å komme opp. Er nok ikke mer enn 5-6m til mønet.

Er det noen som har gjort dette de siste årene og kan gi litt inspirasjonsbilder? Jeg har jo lovet å bygge dyrkekasser av typ 45x170c. 3 eller 4 i bredden føles som det blir en ganske grei plattform.
Jeg brukte mindre dimensjon på treverket enn det. Husk at det kan bli kronglete å sette dem opp hvis de blir tunge. Det finnes flere bilder tidligere i denne tråden.
 
  • Liker
olofh
  • Laddar…
J j-man skrev:
Jeg så nå en ekstra gang på de gamle bildene jeg la ut tidligere i denne tråden og må revidere svaret mitt. Jeg vil gjette at den horisontale og den loddrette siden var nok rundt 1-1,2m lange. Gjør du dem mye større enn det risikerer de å bli tunge og vanskelige å sette opp på egen hånd.
Åh takk for at du tok deg tid! Jeg har ikke begynt ennå, så jeg rekker det.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.