chris47 chris47 skrev:
Jeg kan virkelig anbefale å bygge selv. Koster ingen leie og er billig i innkjøp. Det går raskere å montere enn man tror og det blir superstabilt hvis man fester med jern inn mot huset. Jeg bygde med 45x95 lekter som jeg satte sammen med vognbolt. Vil man ha annen høyde når man flytter, eller hvis en trapp er i veien, borer man bare nye hull.

Vet at tråden er gammel og kan hende at jeg har gått glipp av en annen tråd, men jeg tar sjansen på å spørre da jeg er ny.
Jeg tenkte å bygge trestilling med bomlag på 2 meters mellomrom og mønet er på 9m.
Har tegnet opp min tanke og takknemlig om dere kan gi tilbakemelding på eventuelle galskaper (selvfølgelig uten å ta ansvar på noen måte)?
 
  • Håndtegnet skisse av konstruksjonsdetaljer med notater om materialdimensjoner og bruk av støttebjelker. Notater inkluderer målinger som 45x95 C24.
  • Liker
Milton Moth og 4 andre
  • Laddar…
S
P Patrik Friberg skrev:
[bilde]
Improvisert trestativ for vindusbytte.
har liknande oppsatt for vindusrenovering, funker perfekt og billig
 
Jeg bygde med fire lange 45x95. Første par 30 cm fra veggen og neste par 1 m fra veggen akkurat som et metallstativ. Tverrlektene kan man feste med vognbolt på valgfri høyde på hver kortside, og disse bærer også opp bjelkene man skal stå på. Kryssstag både på lang- og kortsiden så det blir stabilt samt vinkeljern som sikres mot veggen.
 
Vi fikk prøve-låne en tradisjonell bygningsstilasje i stål. Den ble ikke festet i fasaden. Hvis man hadde hatt et bilde av stilasjen ovenfra, ville det sett ut som en K - en rett del langs med huset og to deler som stakk ut skrått bakover (bort fra huset). Kanskje går det an å lage noe lignende med en trestilasje hvis man absolutt ikke vil feste stilasjen i fasaden?
 
M
Hei!

Må jobbe med vindskiene som er på hovedbygningen, ca 7m opp. Men det er et tilbygg på gavlen, så enten må jeg lage en liten plattform på mønet og plassere min Haki der med to ben og de to andre på bakken. Problemet er at det er en terrasse og kjellertrapp der. Får dårlige vibber av det forslaget.

Så så jeg denne tråden om knekt og kom på at man burde kunne lage knekt/veggkonsoller i 45x95 og deretter noen horisontale som fungerer som rekkverk.

jeg tenker meg da en knekt uten siste stiver og at man i stedet fester "ryggen" på knekten til veggen.

tenk deg en trehylle på konsoller i gigantisk format

det burde vel fungere ganske bra?
 
Hei Marcus

Prøv å bygge og på lavere høyde gjør en belastningstest.
Ville dog dimensjonert opp konstruksjonsvirket av konsollen og vurdert innfestningene en ekstra gang.
 
  • Liker
Marcussjogren
  • Laddar…
M
T Tjorven2021 skrev:
Hei Marcus

Prøv å bygge og på lavere høyde gjør en belastningstest.
Ville imidlertid dimensjonert opp konstruksjonsvirket av konsollen og tenkt over innfestinger en ekstra gang.
takk - skal tenke på hvordan jeg skal gjøre. Mistenker at det kommer til å ta tid å bli ferdig med dette så å leie lift hver gang man skal jobbe føles jo ikke aktuelt.

men hvorfor skulle denne konstruksjonen være svakere enn konsollen?
 
M
Prinsippskissen blir typ sånn her da. Det som ikke er synlig er at den horisontale armen ut fra fasaden består av doble 45x95mm, akkurat som knektene tidligere i tråden.
 
  • Principskisse av konstruksjon med vinkeljern og dobbel 45x95 mm ramme ut fra fasade, inkludert støttebjelke og stender.
Er ikke konstruktør, men vekten fra "hyllan" går via støttende ned i bakken, din konsoll vil vekten havne i fasaden.
 
Hadde lignende utfordring på vårt sommerhus.
Brukte livline og grunnet ovenfra og tenkte i løpet av høsten å legge siste laget fra lift.
 
M Marcussjogren skrev:
Prinsippskissen blir typ så her da. Det som ikke går an å se er at den horisontale armen ut fra fasaden består av doble 45x95mm, akkurat som knektarna tidligere i tråden.
Rask googling og fant ut at 45x95 veier kg/m og gjetter på at plattformen skal være 45x195 som veier 4kg/m.
Vekten blir for plattformen ca 80 kg, deretter skal du samt materiale opp.

Ville belastningsteste før.
 
C
M Marcussjogren skrev:
Dock er det en utbygging på gavlen så enten trenger jeg å bygge en liten plattform på mønet og sette min Haki på den med to bein og de to andre på bakken.
Hvor "bred" er utbyggingen og hvor mye stillas har du?
Jeg ville bygge et stillastårn på hver side og bro over utbyggingen - eventuelt med en eller flere føtter på utbyggingens tak hvis den er bredere enn 3 meter.
 
M
T Tjorven2021 skrev:
Rask googling og fant ut at 45x95 veier kg/m og gjetter på at plattformen skal være 45x195 som veier 4kg/m.
Vekten blir for plattformen ca 80 kg, deretter skal du samt materiale opp.

Ville belastningsteste før.
45x95 er jo standarddimensjonen for å bygge store stillaser i tre, så å bygge med 45x195 føles nok overdrevet.
 
M
C cpalm skrev:
Hvor "bred" er utvidelsen og hvor mye stillas har du?
Jeg ville ha bygget et stillastårn på hver side og bro over utvidelsen - eventuelt med en eller flere føtter på utvidelsens tak hvis den er bredere enn 3 meter.
den er typ 410cm ”renne-til-renne”, ellers hadde jeg bygget en Haki med 4m lengdebjelker over utvidelsen.

Problemet er at jeg ikke har så mye stillas, har bare to 3 meters Haki-seksjoner (3x6m) og evt noen ekstra deler å låne av en nabo, men ikke mer enn det :(
 
  • Liker
cpalm
  • Laddar…
M
T Tjorven2021 skrev:
Er ikke konstruktør, men vekten fra "hyllen" går via støttende ned i marka, din konsoll vil vekten havne i fasaden.
mistet dette, men ja så blir det så klart. Dette er forsåvidt et tømmerhus, så med tilstrekkelig lange skruer så burde man få bæring i den delen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.