123.594 lest ·
73 svar
124k lest
73 svar
Byggestillas i tre?
chris47 skrev:
Jeg kan virkelig anbefale å bygge selv. Koster ingen leie og er billig i innkjøp. Det går raskere å montere enn man tror og det blir superstabilt hvis man fester med jern inn mot huset. Jeg bygde med 45x95 lekter som jeg satte sammen med vognbolt. Vil man ha annen høyde når man flytter, eller hvis en trapp er i veien, borer man bare nye hull.
Vet at tråden er gammel og kan hende at jeg har gått glipp av en annen tråd, men jeg tar sjansen på å spørre da jeg er ny.
Jeg tenkte å bygge trestilling med bomlag på 2 meters mellomrom og mønet er på 9m.
Har tegnet opp min tanke og takknemlig om dere kan gi tilbakemelding på eventuelle galskaper (selvfølgelig uten å ta ansvar på noen måte)?
Jeg bygde med fire lange 45x95. Første par 30 cm fra veggen og neste par 1 m fra veggen akkurat som et metallstativ. Tverrlektene kan man feste med vognbolt på valgfri høyde på hver kortside, og disse bærer også opp bjelkene man skal stå på. Kryssstag både på lang- og kortsiden så det blir stabilt samt vinkeljern som sikres mot veggen.
Vi fikk prøve-låne en tradisjonell bygningsstilasje i stål. Den ble ikke festet i fasaden. Hvis man hadde hatt et bilde av stilasjen ovenfra, ville det sett ut som en K - en rett del langs med huset og to deler som stakk ut skrått bakover (bort fra huset). Kanskje går det an å lage noe lignende med en trestilasje hvis man absolutt ikke vil feste stilasjen i fasaden?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.081 innlegg
Hei!
Må jobbe med vindskiene som er på hovedbygningen, ca 7m opp. Men det er et tilbygg på gavlen, så enten må jeg lage en liten plattform på mønet og plassere min Haki der med to ben og de to andre på bakken. Problemet er at det er en terrasse og kjellertrapp der. Får dårlige vibber av det forslaget.
Så så jeg denne tråden om knekt og kom på at man burde kunne lage knekt/veggkonsoller i 45x95 og deretter noen horisontale som fungerer som rekkverk.
jeg tenker meg da en knekt uten siste stiver og at man i stedet fester "ryggen" på knekten til veggen.
tenk deg en trehylle på konsoller i gigantisk format
det burde vel fungere ganske bra?
Må jobbe med vindskiene som er på hovedbygningen, ca 7m opp. Men det er et tilbygg på gavlen, så enten må jeg lage en liten plattform på mønet og plassere min Haki der med to ben og de to andre på bakken. Problemet er at det er en terrasse og kjellertrapp der. Får dårlige vibber av det forslaget.
Så så jeg denne tråden om knekt og kom på at man burde kunne lage knekt/veggkonsoller i 45x95 og deretter noen horisontale som fungerer som rekkverk.
jeg tenker meg da en knekt uten siste stiver og at man i stedet fester "ryggen" på knekten til veggen.
tenk deg en trehylle på konsoller i gigantisk format
det burde vel fungere ganske bra?
Hei Marcus
Prøv å bygge og på lavere høyde gjør en belastningstest.
Ville dog dimensjonert opp konstruksjonsvirket av konsollen og vurdert innfestningene en ekstra gang.
Prøv å bygge og på lavere høyde gjør en belastningstest.
Ville dog dimensjonert opp konstruksjonsvirket av konsollen og vurdert innfestningene en ekstra gang.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.081 innlegg
takk - skal tenke på hvordan jeg skal gjøre. Mistenker at det kommer til å ta tid å bli ferdig med dette så å leie lift hver gang man skal jobbe føles jo ikke aktuelt.T Tjorven2021 skrev:
men hvorfor skulle denne konstruksjonen være svakere enn konsollen?
Er ikke konstruktør, men vekten fra "hyllan" går via støttende ned i bakken, din konsoll vil vekten havne i fasaden.
Hadde lignende utfordring på vårt sommerhus.
Brukte livline og grunnet ovenfra og tenkte i løpet av høsten å legge siste laget fra lift.
Brukte livline og grunnet ovenfra og tenkte i løpet av høsten å legge siste laget fra lift.
Rask googling og fant ut at 45x95 veier kg/m og gjetter på at plattformen skal være 45x195 som veier 4kg/m.M Marcussjogren skrev:
Vekten blir for plattformen ca 80 kg, deretter skal du samt materiale opp.
Ville belastningsteste før.
Hvor "bred" er utbyggingen og hvor mye stillas har du?M Marcussjogren skrev:
Jeg ville bygge et stillastårn på hver side og bro over utbyggingen - eventuelt med en eller flere føtter på utbyggingens tak hvis den er bredere enn 3 meter.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.081 innlegg
45x95 er jo standarddimensjonen for å bygge store stillaser i tre, så å bygge med 45x195 føles nok overdrevet.T Tjorven2021 skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.081 innlegg
den er typ 410cm ”renne-til-renne”, ellers hadde jeg bygget en Haki med 4m lengdebjelker over utvidelsen.C cpalm skrev:
Problemet er at jeg ikke har så mye stillas, har bare to 3 meters Haki-seksjoner (3x6m) og evt noen ekstra deler å låne av en nabo, men ikke mer enn det
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.081 innlegg


