janwide janwide skrev:
Det forstår jeg, men er det tilstrekkelig? For å få den virkelig stiv sideveis bør man sette et par diagonalregler. Risikoen er vel ikke så stor for at den beveger seg sideveis, men gjør den det så er det jo ikke så vellykket.
Funker sikkert. Glemte derimot at jeg hadde en annen løsning på dette. Jeg utnyttet det faktum at jeg har stående lockpanel. Hver knekt stod lent mot en bunnbord som gjorde at det fantes en kant på hver side som holdt imot sideveis.
 
Vet ikke om jeg klarte å forklare så det ble forståelig. Her kommer en enkel skisse over hvordan jeg bygde mine knektar og hvordan jeg forhindret at de beveget seg sideveis. Deretter skal det selvfølgelig også skrues på terrassebord oppå som holder sammen hele konstruksjonen. Og ikke glem å sette opp et enkelt gjerde hvis dere er i stor høyde!
Enkel skisse av bygge med knekt, doble reglar og stender i stående lockpanel. Instruksjoner for hvordan forhindre sideveis bevegelse og stabilisere knekten.
 
  • Liker
Farrosi og 4 andre
  • Laddar…
J j-man skrev:
Funker sikkert. Glemte imidlertid at jeg hadde en annen løsning på dette. Jeg utnyttet det faktum at jeg har stående lockpanel. Hver knekt sto lent mot en bunnplanke som gjorde at det var en kant på hver side som holdt igjen sideveis.

Akkurat som josa100 gjorde med sine knektar!
 
J j-man skrev:
Akkurat som josa100 gjorde med sine knekt!
Hmmm. Det er jo ikke alltid man har mulighet til å grave ned støttene i bakken (asfaltplan for eksempel), eller - som josa100 - har nedre del av en motstående husvegg å stive av med. Tenkte da først at man kunne "sikre" hver knekt med en tvinge i det punktet hvor j-man sier man ikke skal skru (se bilde ovenfor). Alternativt "sikre" med et tau mellom støtten og den nedre delen av bordet som ligger an mot husveggen. Men det føles heller ikke som en god løsning - hele knekten kan nok likevel skli i vei om det skulle bli ille. Så konstruksjonen er for så vidt genial, men krever mulighet til å grave ned støttene, slik jeg ser det.
 
A
Kommer ikke støttenes endehjørner trykkes sammen av all vekt som havner der?
 
Magnus E K
Hvordan gjør man når man setter opp en (høy) stilling av knektar? Må man ikke ha en annen stilling for å utføre monteringen ;)

Jeg bygde på egen hånd en liten stilling på fire ben forrige høst, høyde til øverste plattform ca 3 meter (3,60-stolper) og da kunne man jo ta seg opp etter hvert som byggingen skred frem. Hadde egentlig ikke engang trengt en stige.
 
Improvisert trestillase for utskifting av vindu på gul husfasade.
Improvisert tretårn for vindusbytte.
 
  • Liker
niklo og 4 andre
  • Laddar…
Magnus E K
Stilig, men de grønne listene/bordene forstyrrer det visuelle inntrykket. Ser også litt risikabelt ut med "overhenget" på den nedre plattformen. Holder den innerste spikeren/skruen hvis man hopper ytterst?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Stilig, men de grønne lektene/plankene forstyrrer det visuelle inntrykket. Ser også litt risikabelt ut med "overhenget" på den nedre plattformen. Holder den indre spikeren/skruen hvis man hopper helt ute?
Mjae, jeg testet ikke ved å hoppe. Det mangler litt rekkverk også, men jeg bygde stillaset kun for meg selv og jeg lever fortsatt. Det var overraskende enkelt og greit å bygge det, og det ble demontert og satt opp rundt huset etter hvert som vindusbyttet fortsatte.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hvordan gjør man når man setter opp en (høy) stillas av knektar? Må man ikke ha en annen stillas for å utføre monteringen ;)

Jeg bygde på egen hånd en liten stillas på fire ben forrige høst, høyde til øverste plattform ca 3 meter (3,60-stolper) og da kunne man jo ta seg opp etter hvert som byggingen skred frem. Hadde egentlig ikke engang trengt en stige.
Mine klarte jeg å sette opp helt på egen hånd m.h.a. en stige. På de høye knektar (se tidligere bilde som jeg har lagt opp) brukte jeg hele regler som nok var 4,2 m lange. Målte dog aldri hvor høyt opp jeg kom.
 
  • Liker
Magnus E K
  • Laddar…
Q qrt skrev:
En enkel og billig løsning finnes ellers her:

[lenke]

Demonstreres også på tuben:

[media]
Maksimal høyde: 2m... Ellers ser det bra ut!
 
Magnus E K
Ja 2 meter rekker ikke langt. Jeg tror jeg trenger ca 3 meter for å noenlunde komfortabelt kunne utføre mitt nærmest planlagte jobb (bytte takrenne inkl. fester) og 4-5 meter for å male vindskier og takutstikk på gavlene.
 
  • Liker
1alexander
  • Laddar…
A ansic skrev:
Kommer ikke støttens endehjørne presses sammen av all vekten som havner der?
Nei, det er ikke et problem.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hvordan gjør man når man setter opp en (høy) stillas av knektar? Må man ikke ha en annen stillas for å utføre monteringen ;)
Støtten er jo "fellbar" så det er bare å stå på bakken og skyve opp knekten langs veggen. Deretter er det bare å trykke ned støtten i bakken, eller sikre den med en nedslått kile.
 
  • Liker
BlackDragon og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.