Har noen småprosjekter og en del spillvirke. Tenkte derfor å lage en stillas i tre, med 2x4-tommers lekter som ben.

Problemet er at tomten min er ujevn og jeg vil kunne justere høyden på bena individuelt, helst uten å skru dem av.

Til "vanlige" metallstillas er det gjenget bunnskruer for å lett justere høyden ved ujevne markforhold. Jeg ville heller gjøre slik enn å stable opp med masse klosser under bena.

SPØRSMÅL: Vet dere om noen enkel måte å bruke slike bunnskruer sammen med en trestillas? F.eks. om det finnes passende metallrør med skruehull som kan boltses fast i trebenene, som man i sin tur kan sette bunnskruer i?

• Plan for byggestillas i tre med 2x4-toms bjelker, inklusiv detaljtegning med kryssavstivning og plattform. Viser justerbare benkonsepter.
  • Gjenget justeringsskrue med firkantet base for byggestillas, designet for å justere høyden på ujevnt underlag uten å demontere støttene.
Sist redigert:
Farstatjej90
Sån her kanskje? Justerbar stolpesko.
Justerbar stolpsko i metall montert på betongblokk, omgitt av grus.

• Liker
Robert_G
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Sånn her kanskje? Justerbar stolpesko.
[bilde]
Takk for svaret. Noe sånt høres fornuftig ut, men de stolpeskoene jeg finner kan bare justeres noen cm i høyden. Det beste ville vært om jeg kunne justere høyden minst ca. 25-30 cm opp og ned på grunn av tomtens store helning. Finnes det noe lignende som kan justeres veldig mye?

Farstatjej90
  • Liker
Robert_G
  • Laddar…
Farstatjej90
30 cm virker ganske mye, tror kanskje det blir vanskelig uten da må du nok bruke en slags jekk eller lignende....

• Liker
Robert_G
  • Laddar…
Stillingsfoten du har lagt bilde på trenger ikke et gjenget rør, det er "mutteren" som stillingen står på. Så et vanlig rør med passende dimensjon kan du bruke.

• Liker
Robert_G og 1 annen
  • Laddar…
C
Larsa Larsa skrev:
Så et vanlig rør med passende dimensjon kan du kjøre med
Kjøp burtonrør, billige, lett tilgjengelige og riktig dimensjon. Så er jo spørsmålet hvordan man integrerer dem i trekonstruksjonen på en fornuftig måte. Man ender jo lett opp med at man kanskje skal bygge en burtonstilling istedenfor og bygge stillingstrall av spillvirket.

• Liker
Robert_G
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.