Hei,

Vi trenger å forlenge en terrasse ut over en vannkant. Vi kommer til å grave ned en del for å nå fjell. Tanken er å bruke stålrør (som tåler å stå under vann i perioder) som stolper, for deretter å bygge en treramme og så terrassen.

Etter å ha sett på litt forskjellige alternativer vurderer vi følgende:

- Byggestillasfot med 150x150 plate som boltes ned i fjellet (eller på en støpning i betong)
- Varmgalvaniserte burtonrør som kappes til riktig lengde
- Opp-ned byggestillasfot som skrus fast i trerammen nedenfra

Vil dette kunne fungere i praksis? Tror dere at burtonrørene vil tåle belastninger og motstå korrosjon godt nok?

Takk!

Mats-S
P pjop skrev:
Tror dere at burtonrørene klarer påkjenninger og motstår korrosjonen tilstrekkelig bra?
Jeg har en sjøveranda på vårt sommersted ved Vänern som hviler på 50mm burtonrør mot bunnen, bygde den i 2003. Den står helt over vannet (ved normalvannstand), omtrent 6X6 meter + utskytende bryggedel på omtrent 1,5X5 meter. Visst er det litt overflaterust på den delen som konstant er under vannet, men den holder lett i 30 år til, minst :) Stolpene er også fylt med betong for økt stabilitet.

Et bilde som viser sjøverandaen:
En sjöveranda over Vänern med rekkverk av tre og en båt fortøyd ved siden av. Vannet er stille med land i bakgrunnen.

Mats-S Mats-S skrev:
Jeg har en sjøveranda på vårt sommersted ved Vänern som hviler på 50mm burtonrør mot bunnen, bygde den i 2003. Den står helt over vannet (ved normalvannstand), typ 6X6 meter + utskytende bryggedel på typ 1,5X5 meter. Visst er det litt overflaterust på den delen som konstant er under vann, men den holder lett i 30 år til, minst :) Stolpene er også fylt med betong for økt stabilitet.

Et bilde som viser sjøverandaen:
[bilde]
Det er jo akkurat sånn vi har tenkt, så morsomt.

Brukte du også "føtter" i begge ender? Er det noe som du ville sendt med som du ville gjort annerledes?

Hva er det for "hullplater" som sitter på siden?

Mats-S
- Det var ekstremt lavvann da jeg laget sjøverandaen, så de fleste stolpene er støpt direkte i fjellet eller gigantiske steiner. Boret ned en galvanisert bolt i midten der røret skulle stå, festet røret og loddet det, fylte det med betong. De rørene har ikke flyttet seg en millimeter.

- Noen av de ytre rørene er slått ned i bunnen, noen av dem beveger seg litt oppover under harde isvintre, men lette å slå ned igjen.

P pjop skrev:
Hva er det for "hullplater" som sitter på siden?
- Det du tolker som hullplater er vognbolt :) Sargen består av doble 45X200, de er "klemt" på hver sin side av Burton-røret som altså da er i midten. For at sargen ikke skal gli nedover, sitter det en vinkeljern sveiset på Burton-røret under hver "klem-punkt".

- Konstruksjonen er justerbar (med en viss arbeidsinnsats :-) Jeg har justert midtfestet midt under verandaen en gang, måtte senke det med ca. 2 cm der.
- Ytre sargen måtte jeg senke med ca. 2 cm på midten for ca. 5 år siden. Jeg hadde gjort en feilkonstruksjon der med et rør som det viste seg ikke trengtes, så jeg fjernet det og rettet opp ytre sargen med de resterende 2 midtfestene.

- Som du ser er ytre bryggen helt justerbar avhengig av vannstanden, som kan variere en del i Vänern. Man vil jo ha bryggen i passende høyde for å bade og gå om bord i båten :-)

- Jeg lot alle Burton-rørene stikke opp til rekkverkets overkant, så rekkverksstolpene som du ser er egentlig "falske", Burton-rør i midten kledd med 23X95, ser penere ut så ;-)

- En annen "finess" er at jeg kan demontere hele dekket på sjøverandaen om det skulle bli en like gigantisk oversvømmelse av Vänern som år 2001(?). Vannstanden da var ca. 20 cm over dekket på sjøverandaen ... du forstår nok at det var ekstremt da. Øyene du ser i bakgrunnen var helt under vannoverflaten da, det var bare furutrærne som stakk opp 😎

• Liker
pjop
  • Laddar…
Her legger vi ut en badebrygge hvert år:
Badbrygge montert på sandstrand ved havet, med bølger og skyet himmel. Planker og konstruksjonsmaterialer ligger i sanden nær bryggen.

Basert på burtonrør og står 5 måneder i saltvann hvert år.

Rør og så holder bra, koblingene ruster en del, så vi pleier å bytte noen hvert år, men det er jo først og fremst fordi vi holder på med å montere og demontere det hele.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.