123.583 lest ·
73 svar
124k lest
73 svar
Byggestillas i tre?
Noen tips fra en snekker. Tenk sikkerhet når dere bygger stillas. For eksempel skal stillasplanker være av gran og av høyeste konstruksjonsklasse, samt "prøvehoppet" for å være godkjent. Legg planken på 2 bukker opp og hopp på den, snu og gjenta prosedyren. Holder planken for dette er den godkjent som s-plank. Knaggar, skråstag, og andre detaljer i stillaset skal spikres IKKE skrus, dette på grunn av at skruen ikke gir forvarsel før det brister, det gjør spikeren. Ha respekt for de små høydene. Kjenner til en kar som tråkket feil fra en 2-trinns bukk, landet på hammeren og sitter i dag i rullestol. Tenk alltid sikkert.
jeg vet ikke hvordan det er i sverige men her på åland tar firmaet som jeg jobber for ca 900kr for leie av lift en dag! og en dag med lift gjør man mye med! og det er praktisk har man en gang brukt en så vil man aldri mer gå på noen stillas!!! jeg lover av egen erfaring, å slippe å dra rundt med boksen på stillas... NEI TAKK!
Det kan være verdt en tanke!
Det kan være verdt en tanke!
Ja sikkerheten fremfor alt, så på noen bilder at det manglet beskyttelsesrekkverk, kjedelig om man skulle falle ned, da spiller det ingen rolle hvor stabil stillingen er & hvor mye vekt den tåler, nei leie en ordentlig byggestillase i stedet så får dere både garanti på at det holder, dere får en sikker stillase. + at jeg ikke mister jobben min
hihi
/Stillasmontøren
Ps. hullene i fasaden fyller man jo selvsagt i etterpå, akkurat som "chris47" sa, med latexfug, silikon eller vinduskitt, så maler man bare over med maling, vises ikke at det har vært et hull der. Alle fasader som noen gang har hatt en stillase på seg har jo ikke hull der det kan lekke inn!
/Stillasmontøren
Ps. hullene i fasaden fyller man jo selvsagt i etterpå, akkurat som "chris47" sa, med latexfug, silikon eller vinduskitt, så maler man bare over med maling, vises ikke at det har vært et hull der. Alle fasader som noen gang har hatt en stillase på seg har jo ikke hull der det kan lekke inn!
Takk for tipset om knekten. Materialet jeg brukte var 45*70 & 45*90 og deretter 45*195 å gå på. Det tok totalt 3 timer å hente materialet og bygge sammen til 5 knekt. Materialet kostet 1700 på byggmax.Canuto skrev:Så här ser en "knekt" ut, tror jag. Jeg brukte selv slike på 80-tallet da jeg byttet et stort gavlvindu.
Veldig enkel konstruksjon.
Lag to stk, eller tre avhengig av hvor lang strekning man vil dekke med stillaset, reis dem mot veggen, på med planker og klatre opp. Skal ikke festes i veggen siden de må kunne skli ned for maksimal stabilitet. Jo mer belastning jo bedre sitter den. Hvis man ikke har glemt motholdet i bakken dvs!
Test hvilken som er den optimale vinkelen mot bakken for støttene!
Lykke til!
U.P.A.!!
Canuto
Jeg la til en list som går inn i panelet på huset slik at knekten ikke kan skli over veggen. Synes på bildene.
La også til et anheng slik at planken å gå på ikke skal kunne skli av utover. Synes på noen bilder.
Skruer som ble brukt var 80mm lange henholdsvis 140mm på noen steder (når jeg skrudde i endetre)
Støtten må ta anheng i bakken utenfor der planet ligger ellers kan det tippe ut fra veggen.
Blir veldig stabilt.
Dessuten er det veldig enkelt å finjustere slik at planken å gå på ikke svikter.
Den er også enkel å flytte rundt til andre siden av huset når jeg skal male der. (et stillas på 4 ben må jo rives for å kunne flyttes)
Sist redigert:
Interessant! Skal prøve å bygge noen bukker nå i dagene.J j-man skrev:
Så vidt jeg forstår ligger den lange støtten løst inni den andre sammenkoblede delen. Burde man ikke sikre disse to delene med en tvinge?
Nei den lange stutten skal kun festes på ett sted for "hyllen" må kunne vippes for at konstruksjonen skal fungere. Jo tyngre last, jo mer vil knekten presses inn mot fasaden slik at friksjonen øker. Sørg for at den lange stutten står ordentlig i bakken. Jeg gravde groper på ca. 2 dm som jeg satte stuttene i.Q qrt skrev:
OK, men hva mener du med "festes"? Er den skrudd fast i overkant?J j-man skrev:Nei den lange støttestangen skal kun festes på ett sted for "hyllen" må kunne vippes for at konstruksjonen skal fungere. Jo tyngre last, jo mer vil knekten presses inn mot fasaden slik at friksjonen øker. Sørg for at den lange støttestangen står ordentlig i bakken. Jeg gravde groper på ca 2 dm som jeg satte støttestengene i.
Alternativ utarbeidet av Göteborgs Universitet 2011. Oppfyller i hvert fall daværende yrkessikkerhetskrav.
https://www.craftlab.gu.se/digitalAssets/1382/1382930_rapport-trastallningar-2011-web.pdf
https://www.craftlab.gu.se/digitalAssets/1382/1382930_rapport-trastallningar-2011-web.pdf
Det forstår jeg, men er det tilstrekkelig? For å få den virkelig stiv i sideleddene burde man sette et par diagonalregler. Risikoen er vel ikke så stor for at den beveger seg sideveis, men hvis den gjør det så er det jo ikke så vellykket.J j-man skrev:





