Noen som har et bildeeksempel på en stillas i tre som man, relativt lett, kan spikre sammen for malearbeid?

Har et relativt lavt hus der jeg klarer meg med to bukkstøtter på langsidene. Men ved gavlene trenger jeg å komme opp noen meter i luften samtidig som terrenget er skrånende og ujevnt. Til mønet er det kanskje 5-6 meter...

Takknemlig for tips om dimensjon og mulige lengdespenn.
 
Det finnes en byggeinstruksjon som heter Bockar, der finnes det med et stillas.
2tomx 4 eller 5 i stående ser ut til å være grunnen.
mvh
greenbay
 
Får vel kjøre med Bambu ;)
Noen millioner kinesere kan ikke ta feil.
Men de fikk ikke bruke det i Nord-Norge ;)
Den var ikke typegodkjent..

Mvh Putte
 
  • Liker
Koffe_a
  • Laddar…
Jeg kan naturligvis ikke ta noe som helst ansvar da min modell definitivt ikke er typegodkjent eller testet med noe annet enn min korkskalle men jeg bygde med 45X95 og 45X70 i tverrstengene. Ca 2.50 høy og en 1X2 meters plattform øverst. Tilstrekkelig stødig for at det skal gå an å plassere en fastspent trappestige øverst.

Hadde dessverre ingen bra bilde av den men den skimtes lengst til venstre på dette bildet
http://mats.dynalias.com/images/boden/bygget16.jpg
 
  • Liker
B Jakobsson
  • Laddar…
Jeg bygde stolper av to 45*95 som jeg spikret sammen. Deretter skrudde jeg bjelkesko i panelet og ca 1,5 m 45x120 ut til stolpene. Med litt kryss og rekkverk ble det stabilt som bare det.

Selvfølgelig ikke godkjent osv., men med en bra sele dugde det for meg (10 m til mønet)
 
  • Stillas laget av trevirke foran et rødmalet hus, med stiger for adgang, brukt til et byggeprosjekt i andre etasje.
  • Liker
SingingCowboy og 5 andre
  • Laddar…
Takk for tipsene!

Fikk en hel del matnyttig å tenke på.
Bare å begynne å planlegge, anskaffe trevirke og BANG - skrider til verket...
 
Jeg kan virkelig anbefale å bygge selv. Koster ingen leie og er billig å kjøpe. Det går raskere å montere enn man tror, og det blir superstabilt hvis man fester med jern inn mot huset. Jeg bygde med 45x95 regler som jeg satte sammen med vognbolt. Ønsker man en annen høyde når man flytter, eller hvis en trapp er i veien, borer man bare nye hull. Tverrstenger kan man ta spillvirke av diverse varianter som man kan feste med spiker eller skrue.
/CC
 
  • Selvbygget stillas av treverk festet til et hvitt hus med mørke vinduskarmer og dør, sett fra en skrå vinkel i skumring.
  • Stillaser rundt et hvit hus under konstruksjon, med treladder og trebjelker av 45x95 reglar. Mørk himmel og trær i bakgrunnen.
  • Liker
SingingCowboy og 3 andre
  • Laddar…
Selv er jeg ikke så ivrig på ideen om å lage hull i fasadebordene for å feste stillaset. Blir litt nysgjerrig, er det noen som har en variant hvor man slipper å gjøre inngrep på fasadebordene?
 
Skal man ikke altfor høyt opp, typ 2-3 m kan man bygge den aller enkleste stillaset, den såkalte "knekten".
Enkel og sikker. Jo høyere belastning desto bedre "sitter" den.
 
  • Liker
Stina Hagman
  • Laddar…
Min variant var jo ikke så stor, men den var helt frittstående.
 
Hallo!!!, en skrue kan du vel skru inn i det minste? Hver vår tetter jeg sprekker i fasadebordene med latex, det samme rundt vinduskarmene som har sprukket litt opp av varme/kulde bevegelser. Da passer man også på å tette eventuelle spiker eller skruehull.
/CC
 
Canuto

Unnskyld en glad amatør, men hvordan ser knekten ut? Eller rettere sagt: hvordan bygger man den? Du kan vel gi oss en beskrivelse. Høres ut som om jeg kunne ha nytte av den!
MVH
Ronnie
 
Så her ser en "knekt" ut, tror jeg. Jeg brukte selv slike på 80-tallet da jeg byttet et stort gavlvindu.
Veldig enkel konstruksjon.
Lag to stk, eller tre avhengig av hvor lang avstand du vil dekke med stillaset, reis dem mot veggen, legg på planker og klatre opp. Skal ikke festes i veggen fordi de må kunne gli ned for maksimal stabilitet. Jo mer belastning jo bedre sitter den. Hvis man ikke har glemt motståttet i bakken altså!
Test hvilken som er den optimale vinkelen mot bakken for støttene!
Lykke til!
U.P.A.!!
Canuto
 
  • Diagram som viser "knekt" for byggstøtte, inkludert enkel regel, stender, husvegg, motstøtte i bakken og plassering av planker for byggekonstruksjon.
  • Liker
Jeppe34 og 5 andre
  • Laddar…
Takk Canuto!

Suverent enkel og smart konstruksjon, vil jeg definitivt ha glede av.

Stort takk! :)

MVH
Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.