Noen som har et bildeeksempel på en stillas i tre som man, relativt lett, kan spikre sammen for malearbeid?
Har et relativt lavt hus der jeg klarer meg med to bukkstøtter på langsidene. Men ved gavlene trenger jeg å komme opp noen meter i luften samtidig som terrenget er skrånende og ujevnt. Til mønet er det kanskje 5-6 meter...
Takknemlig for tips om dimensjon og mulige lengdespenn.
Har et relativt lavt hus der jeg klarer meg med to bukkstøtter på langsidene. Men ved gavlene trenger jeg å komme opp noen meter i luften samtidig som terrenget er skrånende og ujevnt. Til mønet er det kanskje 5-6 meter...
Takknemlig for tips om dimensjon og mulige lengdespenn.
Jeg kan naturligvis ikke ta noe som helst ansvar da min modell definitivt ikke er typegodkjent eller testet med noe annet enn min korkskalle men jeg bygde med 45X95 og 45X70 i tverrstengene. Ca 2.50 høy og en 1X2 meters plattform øverst. Tilstrekkelig stødig for at det skal gå an å plassere en fastspent trappestige øverst.
Hadde dessverre ingen bra bilde av den men den skimtes lengst til venstre på dette bildet
http://mats.dynalias.com/images/boden/bygget16.jpg
Hadde dessverre ingen bra bilde av den men den skimtes lengst til venstre på dette bildet
http://mats.dynalias.com/images/boden/bygget16.jpg
Jeg kan virkelig anbefale å bygge selv. Koster ingen leie og er billig å kjøpe. Det går raskere å montere enn man tror, og det blir superstabilt hvis man fester med jern inn mot huset. Jeg bygde med 45x95 regler som jeg satte sammen med vognbolt. Ønsker man en annen høyde når man flytter, eller hvis en trapp er i veien, borer man bare nye hull. Tverrstenger kan man ta spillvirke av diverse varianter som man kan feste med spiker eller skrue.
/CC
/CC
Hallo!!!, en skrue kan du vel skru inn i det minste? Hver vår tetter jeg sprekker i fasadebordene med latex, det samme rundt vinduskarmene som har sprukket litt opp av varme/kulde bevegelser. Da passer man også på å tette eventuelle spiker eller skruehull.
/CC
/CC
Så her ser en "knekt" ut, tror jeg. Jeg brukte selv slike på 80-tallet da jeg byttet et stort gavlvindu.
Veldig enkel konstruksjon.
Lag to stk, eller tre avhengig av hvor lang avstand du vil dekke med stillaset, reis dem mot veggen, legg på planker og klatre opp. Skal ikke festes i veggen fordi de må kunne gli ned for maksimal stabilitet. Jo mer belastning jo bedre sitter den. Hvis man ikke har glemt motståttet i bakken altså!
Test hvilken som er den optimale vinkelen mot bakken for støttene!
Lykke til!
U.P.A.!!
Canuto
Veldig enkel konstruksjon.
Lag to stk, eller tre avhengig av hvor lang avstand du vil dekke med stillaset, reis dem mot veggen, legg på planker og klatre opp. Skal ikke festes i veggen fordi de må kunne gli ned for maksimal stabilitet. Jo mer belastning jo bedre sitter den. Hvis man ikke har glemt motståttet i bakken altså!
Test hvilken som er den optimale vinkelen mot bakken for støttene!
Lykke til!
U.P.A.!!
Canuto



