Mikael_L
Jossan81 skrev:
Ja det høres ut som en utrolig komplisert og sprø forsikring. Men når du slapp forsikringen, var du da privatperson eller i egenskap av byggherre?
Både og. Men i akkurat denne konteksten var det helt klart i egenskap av byggherre, da det kun er byggherrer som skaffer BFF. ;)

Jossan81 skrev:
Eller kalles man for byggherre om man som privatperson bygger et hus?
Ja nettopp. Byggherre er den som for egen regning bygger, eller lar oppføre et hus.

Det er utrolig sjelden byggefirmaer er byggherre. Skjer bare når de spekulasjonsbygger for fremtidig salg. Men uvanlig, da det binder utrolig mye kapital å eie tomten og hele bygget fram til salget, samt at stå for en risiko, å ikke lykkes selge for produksjonskostnaden.

Så normalt sett så har f.eks. en person eller BRF kjøpt et stykke mark, ansetter byggefirma og sender inn byggeløyve og da er altså privatpersonen eller BRF'n byggherre, og byggefirmaet "bare" entreprenør.

Jossan81 skrev:
Einar Mattsson har bygget hele rekkehusrekken der vi bor så det er vel den firmaet da som er byggherre eller? Så da må de vel utbedre feilen uten kostnad for oss? (uansett om de velger å benytte forsikringen eller ei) For vi har jo reklamasjonsrett i 10 år og de har gjort en feil på bygget.
Ja byggefirmaets garanti er en annen mulig vei. Garantier følger som regel bare første kjøperen, da garanti er en avtale mellom to parter.
Men dere er kanskje første eieren av huset. Og et selskap kan også la garantien følge til kommende eiere, enten av ren goodwill, eller i opprinnelig avtale.

Og så litt om BFF:
https://www.byggahus.se/ekonomi/regeringen-slopar-byggfelsforsakringen

Ja jeg vet, vi har innsett at vi burde ha kjøpt enebolig i én etasje i stedet... Huset er enda høyere enn 9 meter, tror jeg. Ingen naboer på hele gaten klatrer opp på husene sine, for det er for høyt, for farlig. Alle ansetter firmaer når det er noe. Hvordan leier man en lift da? Hvordan får man en sånn hjem? Eller kjører de den hjem til en?

Det finnes skylifts som man setter på tilhengerfestet på bilen. Meeeen man må ha utdanning for å bruke skylift. Så man kan gjøre risikovurdering m.m.

Men er det riktig bygget så bør dere ha en luftspalte bak panelet med vindsperre/papp. Er det tapet på andre siden av panelet har dere akutte problemer.

Jeg har ingen anelse om hva som finnes bak panelet. Det er for høyt for å klatre opp og se. Om det finnes vindsperreduk/papp, er det da ingen fare?

Inne i rommet har vi tapeter på veggen men jeg gjetter at det ikke er det du mener?

Hagv: det er bare hvis man som yrkesaktiv bruker seg av lift man må ha utdanningsbevis, det kravet kommer fra AMV. Som privatperson kreves det - dumt nok - ingen kunnskap i det hele tatt.

Jossan81: Hvordan man manøvrerer liften, hvordan man setter den opp på en sikker måte o.l. kan de som leier ut den fortelle. Det pleier å følge med en instruksjonshefte med sikkerhetsdetaljer å tenke på og kjøreinstrukser.

Overdrev litt når jeg skrev, men mest sannsynlig er det ingen risiko for at vannet trenger inn i huset på kort sikt. Det finnes stiger som rekker de høydene, men hvis man er usikker med høyder osv., kan man jo alltid leie bort det.

Jaha okei, ja det er jo i egenskap av hovedverneombud som jeg skrev dette. :D Trodde det gjaldt privatpersoner også, merkelig.

• Liker
Jumos
  • Laddar…
Nå har jeg fått høre fra en nabo at det ikke er vindsperre under panelet, men byggefirmaet har i stedet satt på utegips. Er det greit som beskyttelse mot væske eller? Det må vel i alle fall være bedre enn tapet som du skrev hagv?

Utegips er jo ikke like solid som vindsperre eller vindsperreduk, har jeg for meg. Men den lille mengden vann som eventuelt tar seg inn der er nok ingen fare på kort sikt.
Vet du om dere har noen luftspalte mellom panel og gips? Det finnes det helt sikkert, men skulle det ikke finnes blir det mer problematisk.
Et annet potensielt problem kan jo være om fugler begynner å bygge rede og dra inn en masse jox i hullet.
Det jeg mente med tapet var overdrevet, det jeg mente var at man har jo alltid noe mellom panel og innvendige plater i huset, i dette tilfellet utegips, som er tilpasset for å sitte utendørs.

Så nær takfoten kan det neppe komme inn vann. Men det er selvfølgelig best å tette det.
Men glem å ta dette til retten eller hevde byggfeil. Det vil koste dere mer enn å få det ordnet på egen hånd. Enten gjør dere det selv, eller så ansetter dere noen som gjør det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.