Hei.

Vi bor i et rekkehus som ble bygget i 2008. Vi oppdaget i dag at det er en byggefeil høyt oppe på vår husvegg. Ca. en halv meter under naboens tak er det et hull/mellomrom rett inn i veggen fordi planken som sitter der er mye smalere enn alle andre planker. Vi har aldri lagt merke til dette før ettersom det er så høyt opp og lengst ut på siden, mot naboens husvegg. Men vi ble veldig nervøse nå og føler at dette må utbedres siden det kan bli fuktskade innenfor husveggen hvis det kommer inn regnvann i dette mellomrommet. Siden det er feil i bygge-konstruksjonen, må vel byggfeilforsikringen gjelde? Den skal jo gjelde i 10 år etter at huset ble bygget (år 2008).

Vi har forsøkt å ta bilde av mellomrommet, men det er ikke så lett å se siden det er så høyt oppe, men jeg vedlegger bildet. Det er vanskelig å gjette, men vi tror at mellomrommet er ca. 10 x 4 cm stort.

Det ser jo ut som en byggefeil i det hele tatt med taket ved husveggen. Som dere ser på bildet, slutter taket før vår husvegg tar slutt, dvs. vårt tak dekker ikke hele vår husvegg. Det røde taket som vises over vårt tak på bildet er naboens tak. Hadde taket sluttet der vår husvegg møter naboens husvegg, hadde det ikke vært småplanker på andre siden av taket, og da hadde dette problemet med mellomrommet/hullet aldri oppstått.

Tror dere at det er noen fare med vann, at det kan ha kommet inn store mengder med vann slik at det nå er fuktskade inne i veggen? Tror dere at byggfeilforsikringen gjelder i dette tilfellet?

Bilde viser husvegg med synlig gap under takets kant. Taket strekker seg ikke helt til veggen, noe som eksponerer et mellomrom.

Eventuelt vann som trenger seg inn bak fasadebord skal ikke kunne forårsake noen fuktskade hvis veggen er riktig bygget.

Jeg har litt vanskelig for å forstå av bildet og din beskrivelse hvordan husene står i forhold til hverandre. Er det ikke så enkelt at huset ditt slutter før dine fasadebord?

Jeg ville sette noe foran hullet. Garantert mer arbeid å prøve å ta det juridisk med et byggefirma.

ecb182 skrev:
Eventuelt vann som finner veien inn bak fasadebord skal ikke kunne forårsake noen fuktskade hvis veggen er riktig bygd.

Jeg har litt vanskelig av bildet og din beskrivelse å forstå hvordan husene står i forhold til hverandre. Er det ikke så enkelt og greit at ditt hus slutter før dine fasadebord?

Jeg ville satt noe foran hullet. Garantert mer jobb å prøve å ta det juridisk med en byggefirma.
Ok så det kan ikke regne inn store mengder vann i hullet da? Nei jeg tror at vårt hus slutter der naboens hus begynner. Det er ikke noe stort mellomrom innenfor plankene mellom vårt og naboens hus. Men naboens hus er høyere oppe enn vårt på grunn av at gaten som vi bor på skrår, så det er derfor som naboens tak er høyere opp enn vårt tak.

Puffer

Det er halv grunnbeløp i egenandel for bruk av byggfeilforsikring, så det er nok billigere å utbedre dette selv.

Dette er jo en typisk greie man bare fikser som huseier, begynne å dra inn byggforsikringer og sånt gjør man når det er feil på ordentlig.

• Liker
RoBo
  • Laddar…
Problemet er bare at det er ca 9 meter opp så vi har ingen mulighet til å utbedre det selv. Hadde ikke huset vært så høyt så hadde vi kunnet spikre på en liten planke selv. Men jeg gjetter at vi får ansette et snekkerfirma da...

Stige ?

Men jeg har hørt at det er byggefirmaet som står på selve byggforsikringen og at det er for dem som egenandelen gjelder, ikke for huseieren. Så hvis de utbedrer problemet skal vi ikke betale en krone, men byggefirmaet kan i sin tur bruke byggforsikringen og da trekkes egenandelen fra deres erstatning. Noen som vet om det stemmer?

Mikael_L
1. Nei, byggskadforsikringen er byggherrens forsikring. Og det er jo nesten aldri byggefirmaet som er byggherre, men BH pleier å være den første brukeren/eieren. Men hvordan det er i ditt tilfelle vet jeg jo ikke.

2. Byggskadforsikringen kan ha en halv prisbasbeløp i egenandel (vanlig), dvs ca 20.000:-

3. Hvis det koster mer enn hva egenandelen koster å få et firma med en lift eller stillas til å utbedre, kan det muligens være verdt å undersøke om BFF kan dekke dette. Men med tanke på hvor mye tid og krangel du sannsynligvis må legge ned på det, vil jeg si at utbedringen bør koste minst 30' før det er på tide å begynne å vurdere å bruke BFF.

4. BFF er en fullstendig verdiløs forsikring, som aldri burde vært lovfestet i sin form. En ren og skjær kjempestgevinst for selskapene, som i 2 av tre tilfeller eies av byggefirmaene selv. Så det er litt komisk at byggefirmaene selv tjener penger på at lovgiveren har bestemt at en forsikring må finnes til beskyttelse - mot feil gjort av selskapene som så selv høster fortjenesten av forsikringskravet. Det er ikke langt unna å mistenke at det kanskje er byggefirmaene selv som har lobbet fram dette.

Sist redigert:
Men jeg forstår ikke helt.. Byggforsikringen er altså i dette tilfellet Einar Mattssons. Så da er det vel Einar Mattsson som må betale egenandelen eller? Da jeg snakket med en saksbehandler hos TryggHansa så sa hun at jeg ikke skulle betale noe som helst i egenandel fordi forsikringen ikke står på meg men på byggherren og at de må utbedre feilen siden det er feilbygd.

Mikael_L
Jeg kjempet med nebb og klør for å selv slippe denne fullstendig unødvendige og verdiløse forsikringen da vi bygde. Det gikk faktisk bra, sannsynligvis på grunn av en vettig kommune og vettig saksbehandler. Jeg vet mange som har kranglet veldig mye, men likevel blitt tvunget til å betale denne latterlige forsikringen.

Men litt lys i horisonten tror jeg vi byggherrer kan skimte. Huseiere med mugne enstegsforseglede pussfasader har hittil blitt bryskt avvist av BFF-selskapene når de har forsøkt å få erstatning for det byggfusket de har blitt utsatt for. Men jeg tror det nå har falt en dom som sier at de må erstatte dette. Det kan kanskje ankes opp i høyere rett noen år til osv. Men kanskje kommer BFF-selskapene til slutt å måtte betale ut penger, og dersom det angår enstegsforseglede pussfasader, kan det bli store penger.

Jeg mener at alle med slike fasader bør direkte skadeanmelde mot sin byggskadeforsikring, slik at man har gjort det i tide og deretter kan bruke BFF hvis og når Høyesterett til sist gir huseierne rett.

Mikael_L
OK, dere kjøpte altså et allerede ferdig hus, som noen andre har bodd i?

Ja, da er det ikke dere som har forsikringen, og altså ingen avtale med FB.

Det er kun den opprinnelige byggherren som har BFF og en avtale med FB som kan ta opp forsikringsspørsmålet.

Da kan dere ta opp dette som "skjult feil", og alle eiere må ta det opp bakover til det når første eieren som kan ta det opp som forsikringssak.

Men at det er en spalte i, helt synlig i fasaden er nok temmelig dødfødt å ta opp som "skjult feil".
Dette skulle dere ha undersøkt (og funnet) ved kjøpet av huset.

Ja det høres ut som en utrolig komplisert og sprø forsikring. Men når du slapp forsikringen, var du da privatperson eller i egenskap av byggherre? Eller kalles man for byggherre om man som privatperson bygger et hus? Einar Mattsson har bygget hele rekkehuset der vi bor så det er vel den bedriften da som er byggherre eller? Så da må de vel utbedre feilen uten kostnad for oss? (uansett om de velger å benytte forsikringen eller ei) For vi har jo reklamasjonsrett i 10 år og de har gjort en feil på bygget.

Stige eller leie lift, så er det fikset på en halvtime!
Om huset nå er ni meter høyt, bør dere selv kunne komme opp til denne høyden. Både for å kunne male det, men også rense takrennene og se om det er skader på taket. Ellers blir det veldig dyrt å vedlikeholde, om det skal komme håndverkere hver gang det trengs å gjøre noe der oppe.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.