46.367 lest ·
74 svar
46k lest
74 svar
Bygge trapp selv?
løfter denne tråden litt da trappen min også har blitt diskutert her.
Tenkte å gå løs på trappen. Vurderer å male baksiden hvit med en halvblank lakkfarge og å slipe, beise og lakke trinnene.
først må vi jo imidlertid prøve om vi kan få til trappen å gå i det hele tatt.
Vil ha tips om ulike måter å sage ut trinnene på utover det som er lenket til her ovenfor.
Tenkte å gå løs på trappen. Vurderer å male baksiden hvit med en halvblank lakkfarge og å slipe, beise og lakke trinnene.
først må vi jo imidlertid prøve om vi kan få til trappen å gå i det hele tatt.
Vil ha tips om ulike måter å sage ut trinnene på utover det som er lenket til her ovenfor.
Nå har vi saget ut ni centimeter på hvert trappetrinn.
Det var hva sagen klarte før den møtte motstand.
Sitter og venter på at noen som ikke er oss skal komme og prøvegå trappen.
Opp kommer man jo alltid, men ned skal jo ikke være for slitsomt.
Jeg vil ikke gjerne falle når det blir tid for smårollinger i huset
ikke nå heller for den saks skyld.
Det var hva sagen klarte før den møtte motstand.
Sitter og venter på at noen som ikke er oss skal komme og prøvegå trappen.
Opp kommer man jo alltid, men ned skal jo ikke være for slitsomt.
Jeg vil ikke gjerne falle når det blir tid for smårollinger i huset
ikke nå heller for den saks skyld.
Beklager at jeg blander meg inn. Jeg bygde en trapp ned til kjelleren, freste spor i vangstykkene med overhåndsfresemaskinen (ikke noe problem), laget først en fresmal slik at jeg kunne flytte den langs vangstykket for å frese riktig vinkel. Trappen er helt bygget med håndmaskiner.fn76 skrev:
Nå er den ikke helt ferdig, det siste trinnet har ikke kommet på plass. Jeg bygger sånn at jeg løper mye i trappen, så den har blitt litt slitt, så jeg fullfører nok ikke trappen før jeg er mer ferdig med resten av byggverket.
Jo, forresten... kostnad mindre enn 3000:-
45x220 i vangstykker, 34mm spont i trinnene, perlestaff på osb i bakstykket.
Sist redigert:
Ok, man kan bygge med håndmaskiner. Man kan bygge med håndverktøy også, håndsag, høvel, stemjern og sandpapir. Det gjorde man jo før. Et spørsmål om trappen din, er vangstykkene laget i granregel 45x220?Krillew skrev:Beklager at jeg blander meg inn. Jeg bygde en trapp ned til kjelleren, freste spor i vangstykkene med overhandsfresen (ikke noe problem) laget dog først en fresmall så jeg kunne flytte den langs vangstykket for å frese riktig vinkel. Trappen er helt bygget med håndmaskiner.
Nå er den ikke helt ferdig, det siste trinnet har ikke kommet på plass. Jeg bygger så jeg går mye i trappen, så den har blitt litt slitt, så jeg fullfører nok ikke trappen før jeg er mer ferdig med resten av byggearbeidet.
Jo, akkurat... kostnad mindre enn 3000:- 45x220 i vangstykker, 34mm spont i trinnene, perlespont på osb i bakstykket
Nei furu regel jeg valgte ut slike som "sannsynligvis" ikke kommer til å krumme seg.. (håper jeg)
Jeg har dratt noen M10 gjenget stang svärs igjennom på noen steder for å holde det hele sammen
også skrue i enden på stigen. Så er vangstykket skrudd i den ene veggen så det vil nok holde seg rett
og heller ikke svikte. Den bortre siden i bildet er akkurat nå bare lagt opp i endene men skal stagges på midten. Men den føles helt stabil. Ja den vil ikke holde hvis en person står på hvert trinn og hopper samtidig, men etter staggingen bør det fungere. Nå er det en trapp til kjelleren så jeg trenger ikke det beste utseendet.
Nå holder jeg på med trappen til overetasjen så nå vurderer jeg å bruke limtrebjelke i stedet, den blir nok litt penere. Eller kle den med annet treverk for utseendets skyld. Holder akkurat nå på å tegne for fullt.. Problemet er at en skyvedør skal gå inn under trappen så jeg har en bestemt høyde ca 2 trinn ned. Så jeg holder akkurat nå på med skyvedøren for å få den til å bygge så lite som mulig med skinnen.
Ellers så kommer jeg til å bygge på samme måte som til kjelleren frese spor i vangstykkene med overhåndsfresen skyve inn trinnene bakfra.
Jeg har dratt noen M10 gjenget stang svärs igjennom på noen steder for å holde det hele sammen
også skrue i enden på stigen. Så er vangstykket skrudd i den ene veggen så det vil nok holde seg rett
og heller ikke svikte. Den bortre siden i bildet er akkurat nå bare lagt opp i endene men skal stagges på midten. Men den føles helt stabil. Ja den vil ikke holde hvis en person står på hvert trinn og hopper samtidig, men etter staggingen bør det fungere. Nå er det en trapp til kjelleren så jeg trenger ikke det beste utseendet.
Nå holder jeg på med trappen til overetasjen så nå vurderer jeg å bruke limtrebjelke i stedet, den blir nok litt penere. Eller kle den med annet treverk for utseendets skyld. Holder akkurat nå på å tegne for fullt.. Problemet er at en skyvedør skal gå inn under trappen så jeg har en bestemt høyde ca 2 trinn ned. Så jeg holder akkurat nå på med skyvedøren for å få den til å bygge så lite som mulig med skinnen.
Ellers så kommer jeg til å bygge på samme måte som til kjelleren frese spor i vangstykkene med overhåndsfresen skyve inn trinnene bakfra.
Står selv i startgropene for en trappebygging. Har laget en tegning og skal nå begynne med selve byggingen. Jeg har tatt utgangspunkt i teoriene i boken "bygg trappan" ISBN 978-91-976146-0-3. http://biblioteket.stockholm.se/titel/373827
Jeg kan absolutt anbefale den boken hvis man vil bygge en trapp. Min blir en u-trapp helt innebygget mellom tre vegger og med en garderobe under. Jeg tenker å feste hvert trinn direkte i veggen uten noe vangstykke. Vi får se hvordan det går, men når jeg tenker på det føles det ikke så vanskelig, men så sa jeg på den annen side om hele huset før vi begynte for noen år siden...
Jeg kan absolutt anbefale den boken hvis man vil bygge en trapp. Min blir en u-trapp helt innebygget mellom tre vegger og med en garderobe under. Jeg tenker å feste hvert trinn direkte i veggen uten noe vangstykke. Vi får se hvordan det går, men når jeg tenker på det føles det ikke så vanskelig, men så sa jeg på den annen side om hele huset før vi begynte for noen år siden...
Krillew. Du har ikke tilfeldigvis et bilde av din fræsemal. Skulle være interessant å se hvordan den ser ut.
Hvilken tilpasning skal man ha, så pass at man banker med en hammer (eller slegge)? Limer du?
Hvilken tilpasning skal man ha, så pass at man banker med en hammer (eller slegge)? Limer du?
Min fresemal var ganske så enkel en 5mm plywood plate med et spor i.
Jeg skal se om jeg finner den og da tar jeg et bilde. Nå er det sent, men jeg sjekker i morgen.
Ja jeg hadde ganske så bra tilpasning. Jeg banket med en gummiklubbe.
Jo, jeg både limte og skrudde utenfra. man kan jo risikere knirk om det ikke sitter ordentlig.
Jeg skal se om jeg finner den og da tar jeg et bilde. Nå er det sent, men jeg sjekker i morgen.
Ja jeg hadde ganske så bra tilpasning. Jeg banket med en gummiklubbe.
Jo, jeg både limte og skrudde utenfra. man kan jo risikere knirk om det ikke sitter ordentlig.
Sist redigert:
Feil av meg fräsmallen var i 12mm OSB.
Jeg la første test fräsningen under så ser du nok hvordan jeg gjorde.
Jeg merket først ut avstanden mellom trinnene på vangstykket. Satte vangsiden på plass, brukte et vater for å få en vannrett linje. Tok ned vangstykket, tok ut vinkelen med en smygvinkel, tegnet alle vannrette linjer.
Målte ca 5 cm fra forkanten og gjorde en merking på hver linje. Sen la jeg dit fräsmallen, festet den med 2 skruer og sørget for at skruehullene ikke vises på den ferdige trappen.
Så tok jeg frem fresen og freste....
Jo akkurat denne siden er bra http://www.blocklayer.com/stairs/stairseng.aspx
Jeg la første test fräsningen under så ser du nok hvordan jeg gjorde.
Jeg merket først ut avstanden mellom trinnene på vangstykket. Satte vangsiden på plass, brukte et vater for å få en vannrett linje. Tok ned vangstykket, tok ut vinkelen med en smygvinkel, tegnet alle vannrette linjer.
Målte ca 5 cm fra forkanten og gjorde en merking på hver linje. Sen la jeg dit fräsmallen, festet den med 2 skruer og sørget for at skruehullene ikke vises på den ferdige trappen.
Så tok jeg frem fresen og freste....
Jo akkurat denne siden er bra http://www.blocklayer.com/stairs/stairseng.aspx
Sist redigert:
Takk, litt klokere ble jeg nok, kanskje ikke helt. Jeg antar at du skrudde fast en form for styring på malen slik at du bare lot malen gli langs med vangstykket til respektive horisontallinje.
Brukte du tvinger for å fikse?
Årsaken til mine uvitende spørsmål er at jeg ikke engang eier en overhåndsfres, men jeg får låne når det blir dags.
Brukte du tvinger for å fikse?
Årsaken til mine uvitende spørsmål er at jeg ikke engang eier en overhåndsfres, men jeg får låne når det blir dags.
Ok.Amatörbyggaren skrev:
da får jeg forklare litt mer.
Jeg brukte en kopieringsring til fresen
fant en forklaring her http://www.youtube.com/watch?v=F8Cqq4AHgGo
Jeg er ikke bra i tysk men det ser ut som om det er en vangstykke han freser i.
Jeg dro bare linjer på vangstykket, alignerte linjen i hullet på min freste plate visuelt med øynene mine.. skrudde fast.. visst kan man skru fast en list på undersiden, så blir det lettere å få samme dybde på alle trinn. men jeg anså at om det differ 2mm mellom trinnene så vil det ikke synes..
Ja takk. Nå forstår jeg
Klikk her for å svare