Leste at en trapp kan koste rundt 40 tusen, føles litt dyrt synes jeg. Kan vel ikke være så vanskelig å bygge en trapp, det er jo bare litt planker, limtrebjelker og bolter. Kan man ikke gjøre det selv?

" det er jo bare litt planker, limtrebjelker og bolter. Kan man ikke gjøre det selv? "
selvfølgelig kan du gjøre det selv, men husk at det krever stor nøyaktighet, hvis det er noen mm forskjell i høyde, samt en ° mellom trinnene vil trappen føles ubehagelig å gå i.

Min kompis som er møbelsnekker og en av de dyktigste jeg har møtt nekter å lage trapper fordi det er så vanskelig å få bra.

Det er ikke bare litt limtre og planker.

Bygde min av stål og trinn i ask, ca 10.000.
Skal du bygge i tre så er det dessverre de pengene du har nevnt.

Mjaa...avhenger selvfølgelig av hvilken type trapp du skal lage... Et rett løp, L-form, repos, U-form...finnes mange. Er det snakk om en basic rett eller L-formet trapp - så kan du absolutt gjøre det selv. Sett deg en dag foran Google SketchUp eller lignende og ruste med tålmodighet for en hær.
Jeg er selv i startfasen på mitt trappebygging - SketchUp tegningen er klar og plan/steg er tilpasset.
Jeg lager en L-formet trapp. Jeg vet med meg selv at det kommer til å bli en skikkelig smerte i ræv-a å få det til eksakt, men det kommer til å fungere.
Prislappen for materiale er like under 3000kr, bygger med massiv furu gjennomgående. Så kommer etterbehandling i tillegg da...si en tusenlapp til - 4000kr pluss noen dagers egen tid.

"Kan vell ikke være så vanskelig å bygge en trapp"

Er det ironi eller? Haha. Min pappa er innredningssnekker og har laget trapper i hele sitt yrkesliv (40+ år). Han har et snekkerverksted med maskiner for noen millioner, dog ingen CNC. Han synes nok det er lett å lage en trapp dog, for han klarer det på en arbeidsuke.
Hva inngår i de 40' du har fått pris på? Håndlist, gelender, rekkverk på overetasjen, montering etc? En trapp holder dessuten i 100 år. Hvor mange år tar det for en bil å minske 40' i verdi?

AnneFi
Jeg vil jo ikke gå inn her og lese at det er vanskelig å lage en trapp.
Vår trapp opp til loftet er livsfarlig å gå i siden den er så bratt, og da en venn var her, sa han at det var plætt lett å snekre sammen en ny.

B
40000kr?
Hva inngikk i prisen?

Tyresö
AnneFi skrev:
Jeg vil jo ikke gå inn her og lese at det er vanskelig å bygge en trapp. Vår trapp opp til loftet er livsfarlig å gå i fordi den er så bratt, og da en venn var her sa han at det var plætt lett å snekre sammen en ny.
Av alt som har med trebearbeiding (snekkeri) å gjøre, så er trappebygging det absolutt vanskeligste man kan gjøre.

Selv synes jeg fremdeles etter så mange år i betongbransjen at det er litt klurigt å forskale en trappeform. Det er ikke helt enkelt å forskale og støpe en trapp - til tross for det så er det enklere enn å snekre en trapp.

Visst klarer nok de fleste å snekre sammen en trapp som ser ut til å være skapt av klovnen Manne og apen Coco - men hvem vil ha en sånn stygg trapp?

B
Tyresø
nok ville det vært fint med vibreringsfri betong i trappeformen senere. og så klart tippe i alt som skal i direkte ;-)

Tyresö
Hahaha, spesielt når man forskaler en bratt åpen trappform.......

B
mye mer interessant med åpen form jo

J
lordmetroid skrev:
Leste at en trapp kan koste rundt 40 tusen, føles litt dyrt synes jeg. Kan velf ikke være så vanskelig å bygge en trapp, det er jo bare litt plank, limtrebjelker og bolt. Kan man ikke gjøre det selv?
Det er ikke i det hele tatt så vanskelig som noen prøver å få det til.

Kan du bare regne og måle og være nøye så klarer du det fint.

B
ikke bare telle og måle.
viktig med materialet også

...og maskinene. En trapp bygger man ikke med hjelp av håndmaskiner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.