Jeg er her og leser, men har ikke mye å bidra med i diskusjonen som pågår i tråden. Jeg hadde tenkt å prøve å bygge et så billig hus at en kostnad på 40 tusen (en sum jeg leste på forumet i en gammel tråd at en trapp omtrent kostet) ville være en betydelig stor del av den totale kostnaden av huset.

Tanken om å bygge egen trapp kom når jeg gjerrig satt og studerte U-trappen i mitt foreldrehjem, at bestanddelene ikke var så komplekse, og at enorme trapper finnes i alle gamle slott og herregårder. Helst skulle jeg da ønske å bygge en U-trapp for å spare boareal.

Hva gjør det om det er litt skjevt, trappene i herregårdene er jo også det, og de er jo godt brukt.

J
lordmetroid skrev:
Jeg er her og leser men har ikke mye å tilføye diskusjonen som føres på tråden. Jeg hadde tenkt å prøve å bygge et så billig hus at en kostnad på 40 tusen(en sum jeg leste på forumet i en gammel tråd at en trapp omtrent kostet) ville være en betydelig stor sum av den totale kostnaden av huset.

Tanken å bygge egen trapp kom da jeg gnien satt og studerte U-trappen i mitt foreldrehjem, at bestanddelene ikke var så komplekse og at enorme trapper finnes i alle gamle slott og herregårder. Helst ville jeg da bygge en U-trapp for å spare boareal.

Hva kan det gjøre at det er litt skjevt, det er jo trappene i herregårdene også og de er jo vel begåtte.

Hva synes du om en slik som denne?

http://www.grumssnickerifabrik.se/bilder/loft_trappa.jpg

Har man rekkverk til så føles de sikre å gå i.

Mikael_L
lordmetroid skrev:
Tanken om å bygge egen trapp kom når jeg grådig satt og studerte U-trappen i mitt barndomshjem, at bestanddelene ikke var så komplekse og at enorme trapper finnes i alle gamle slott og herregårder. Helst skulle jeg da ønske å bygge en U-trapp for å spare boareal.
Har du plass til en u-trapp med repos trenger det ikke bli så veldig vanskelig.

Får man vel på plass et solid repos er det jo bare to relativt korte rette trapper som trenger å bygges.

Litt inspirasjon:
http://www.byggahus.se/forum/inredning/52222-bygga-en-trapp.html
http://www.byggahus.se/forum/byggma...-inomhus-koepa-billig-eller-bygga-sjaelv.html
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/106476-svetsa-egen-trappa-av-en-h-balk.html
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/73214-svetsa-trappa-av-fyrkantroer.html

Tyresö
Amatörbyggaren skrev:
.

Høyde mellom etasjeplan 2650 mm
Trappens helling 65 grader
Stusstrinn høyde 204 mm
Trinn, målt loddrett ifølge Tyresö 95 mm (av 45x170 mm virke)
Antall trinn 12 stk

Om jeg har forstått formelen rett så blir den 2 x 204 + 95 = 503 mm, dvs en ikke gangvennlig trapp.
Bør jeg endre på målene på noe vis, kan trappen gjøres mer gangvennlig?
Det er ikke meningen at trappen skal brukes altfor ofte, men det er jo en fordel om den ikke er direkte livsfarlig. Synspunkter og forslag mottas takknemlig.

Et trinn på 9,5 cm gjør at trappen blir farlig å gå i - ikke for daglig bruk. Ta og mål din fot fra hælen til stortåen - kortere mål på trinnet enn målet på foten din gjør at trappen blir oergonomisk.

Et trinnsmål på 9,5 cm gjør at man helst bør gå baklengs når man går ned trappen - marginene for å ta et feilsteg finnes ikke = veldig farlig trapp om den skal være for daglig bruk.

Et stusstrinn på 20,5 cm gjør trappen veldig slitsom å gå i - knærne belastes unødvendig mye - ingen trapp for eldre mennesker.

Sist redigert:
Tror jeg har postet denne tidligere:
http://www.arkitekt.se/s10268
Vil du spare tid, sveise sammen en trapp og kjøp trinnene fra lokal snekkerfabrikk.
Vil du fundere, tenke, og liker knirk samt motivere mange maskininnkjøp, bygg den i tre.
Uansett ville det bli interessant med det ferdige resultatet.
Men bygg den komfortabel, ingen bratt loftstrapp om du har tenkt å bruke den mer enn én gang i måneden.

Tyresö. Jeg er klar over at trappen blir et uheldig kompromiss på grunn av plassmangel, og som jeg mistenkte, er det ingen trylletriks for å gjøre den gangvennlig.
Nå skal den som sagt bygges i en fritidsbolig opp til et ekstra/gjesterom, altså ikke for daglig bruk. Jeg mistenker at man får trippe på tå opp og rygge ned, som du skriver, jeg har hatt det i tankene.

John J. Jeg har vurdert denne modellen også, den er nok mer komfortabel å gå i, forutsatt at man starter med riktig fot. Men for tilføyelige gjester kan det kanskje likevel bli et problem, risikoen øker kanskje for at de raser ned trappen.
Nå har jeg god tid til å tenke på løsningen, prosjektstart tidligst til sommeren (det finnes allerede en stige der, en sk. "midlertidig permanentløsning")

Takk for innspill

Det var flaks at du ikke la 40.000 på en trapp til et loft. Det finnes tråder her inne med eksempler på disse typene av lofttrapper, lykke til.

Det er jo litt vanesak også, søsteren min har en trapp som absolutt ikke er noe for gamle mennesker, på den andre siden er hun jo ikke gammel heller. Høyden mellom hvert trinn er tatt etter en El-Björn. Vet ikke eksakt hvor høy en sånn er men en 45 cm kanskje?
Første gangen er det klart knørvete å gå opp eller ned men etter et par ganger tenker man knapt på det. :)

Enig med dem som synes at trappen er lekker. Å sage ut eksisterende trappetrinn så det blir en loftstrapp som i linken til Grums Snickerifabrik er nok det beste i dette tilfellet, alternativet er vel en spiraltrapp om det går å få inn på bredden, men det lar seg kanskje ikke gjøre når det er en til trapp under?

AnneFi
Anna_H skrev:
Jeg er enig med dem som synes at trappen er lekker. Å sage ut eksisterende trinn slik at det blir en loftstrapp som i lenken til Grums Snickerifabrik er nok det beste i dette tilfellet, alternativet er vel en spiraltrapp om det går å få inn på bredden, men det lar seg kanskje ikke gjøre når det er en annen trapp under?
Om det er min trapp vi snakker om da foretrekker jeg en rett.
Å flytte møbler Ivan spiraltrapp på så liten plass er nok ikke så gøy.

AnneFi skrev:
Om det er min trapp vi snakker om da foretrekker jeg en rett.
Å flytte møbler i en spiraltrapp på så liten plass er nok ikke så morsomt.
Virkelig ikke, man må møblere før man setter i en spiraltrapp, og deretter selge huset med den etasjen møblert ;-)
Men de er plassbesparende...

AnneFi
Men min helling, Kan man engang få til en ordentlig brukbar trapp selv?
jeg tenkte om man heiser opp trappen og bruker de gamle trinnene i nye vanger?

dum idé?

Her skal dere få en dum idé...helt gratis. Bygg en asymmetrisk kvartssirkelformet trapp...så får dere en lengre lengde/flere trinn på samme overflate som en vanlig trapp. Merkelig men morsom opplevelse å gå i...fant ingen bilde, men vedlegger en kvartssirkel så dere kan tenke inn trinnene...den skal heller ikke være så kraftig buet...

finger1.jpg
Krever riktignok at man har en stor åpning siden man "løfter" tidlig...

:-)

Sist redigert:
Jeg bygde trapp selv i huset vi bygde. en svingd trapp. ikke noe jeg ville gjort om igjen hvis jeg skal være ærlig, timene blir ufattelige.. så skal sluttresultatet med maling osv bli 100 og det er treeeigt

[SIZE=-1]Et par bøker jeg kjøpte på Amazon (US) for mitt planlagte trappbygging. Den første er klart best.

Building Stairs (For Pros by Pros)
Fine Homebuilding Editors; Paperback; $12.21

[/SIZE][SIZE=-1]Quick Guide: Stairs & Railings: Step-by-Step Construction Methods (Quick Guide) Jeff Beneke; Paperback; $7.95

Vurderer en reglet trapp, dvs hvert trinn hviler på bjelker som kommer opp fra gulvet. Finessen med dette er at man slipper vangen. Under trappen får man samtidig et skap.

Velger man å ha en vange så kan man lage en god en selv ved å lime sammen plywood til riktig tykkelse og lengde.

Tid og penger får avgjøre om det blir en tråd om byggingen her eller en kjøpetrappe.

[/SIZE]

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.