Finnes det noe program som man kan bruke for å få til det. Er ev interessert i å bygge en selv. Men finner ingen hjelp på nettet...
Det blir en L-trapp iallfall.

TAKKER utrolig raskt

Tyresö
Mikael_L skrev:
Det der dokumentet gjelder utendørstrapper, der pleier man f.eks. å ha betydelig lavere trinnhøyder.

Atab har en del bra info på sin hjemmeside:
[lenke]
og
[lenke]
Ja, du har nok rett i det - jeg har jo aldri bygd (forskalet/støpt) en trapp for innendørsbruk. Jeg har pumpet betong til utallige innendørstrapper, men aldri forskalet og støpt selv. Jeg har bare bygd én eneste tretrapp i mitt liv - og den var også for utendørsbruk.

Sist redigert:
AnneFi
Tyresö skrev:
Av alt som har med trebearbeiding (snekring) å gjøre, så er trappebygging det absolutt vanskeligste man kan gjøre.

Selv synes jeg fortsatt etter så mange år i betongbransjen at det er litt klurigt å forme en trappeform. Det er ikke helt enkelt å forme og støpe en trapp - til tross for det, så er det enklere enn å snekre en trapp.

Visst klarer nok de fleste å snekre sammen en trapp som ser ut til å være skapt av klovnen Manne og apen Coco - men hvem vil ha en sånn stygg trapp?
vår nåværende trapp er iofs ikke særlig pen.
men vi får vel gå tilbake til den første tanken - å gjøre utskåringer på hvert annet trinn så vi får bedre plass for føttene. Det har nok aldri riktig vært meningen at man skal gå i den

IMG_0769.jpg

Tyresö
AnneFi skrev:
vår nåværende trapp er iofs ikke særlig pen.
men vi får vel gå tilbake til første tanken - å lage utskjæringer på hvert annet trappetrinn så vi får bedre plass til føttene. Det har nok aldri riktig vært meningen at man skal gå i den

[bild]

Man må skille på hvor nøyaktig håndverk man skal legge ned, i forhold til kravet på nøyaktighet. Din trapp har patina og en sjarm som man ikke kan nyskape. Legger du ned et antall timer med slipemaskin og lakkpensel, så vil du ha en skikkelig kul trapp - man må gi litt på komforten for kulhetsfaktoren.

Hvorfor tror du ellers at det fortsatt finnes noen som er villig til å betale flere 100.000 kr for en amerikansk 50-tallsbil? Det har definitivt ikke med komforten å gjøre om vi skal sammenligne med dagens biler for samme innkjøpspris - det er utelukkende patinaen, sjarmen og kulhetsfaktoren som går foran komforten.

Sist redigert:
AnneFi
Tyresö skrev:
Man må skille mellom hvor nøye håndverk man skal legge ned, forhold til kravet på nøyaktighet. Trappen din har patina og en sjarm som man ikke kan nyskape. Legger du ned et antall timer med slipemaskin og lakkpensel, så kommer du til å ha en skikkelig kul trapp - man må ofre litt på komforten for kulheten.

Hvorfor tror du ellers at det fortsatt finnes noen som er villige til å betale flere 100.000 kr for en amerikansk 50-tallsbil? Det har definitivt ikke med komforten å gjøre om vi skal sammenligne med dagens biler for samme innkjøpspris - det er utelukkende patinaen, sjarmen og kulhetsfaktoren som går foran komforten.
Men slutten på den der trappen skal bli vårt soverom. Jeg som er oppvokst med en helt sprø 'provisorisk' trapp kan løpe opp og ned for den, men kjæresten har veldig problemer med det. Til og med kattene har falt i den. Trinnene er 28cm dype og 18 cm høye. Veldig merkelig å gå i.

Tyresö
AnneFi skrev:
Men enden på den der trappa skal bli vårt soverom. Jeg som er oppvokst med en galt farlig 'provisorisk' trapp kan løpe opp og ned for den, men samboeren har veldig vanskelig for det. Til og med kattene har ramlet i den. Trinnene er 28 cm dype og 18 cm høye. Veldig merkelig å gå i.
28 cm dype og 18 cm høye er nøyaktig hva en virkelig god trapp skal ha ifølge trappeformelen. Altså skal sluttsummen bli så nær 62 - 65 cm som mulig, og så regner man 2 X høyden, dvs. 2 X 18 cm = 36 cm + plantrinnet 28 cm = 64 cm. Helt innenfor toleransen for en ergonomisk trapp.

Men du har målt på feil måte. Du skal måle fra en trappenese, rett ned (loddrett) på plantrinnet under. Gjetter at loddlinjen havner på midten av plantrinnet. Målet derifra og ut til det plantrinnets trappenese er det riktige målet.

Så hvis vi antar at plantrinnet bare er halvparten, dvs. 14 cm, så ser trappeformelen slik ut: 2 X 18 = 36 + plantrinnet 14 cm = 50 cm. Ikke engang i nærheten av de anbefalte 62 - 65 cm - noe som betyr at det er en livsfarlig trapp, selv om jeg synes den er kul.

Men det er ingen trapp for daglig bruk, før eller senere vil noen skade seg - sannsynligvis etter noen whiskey...

Selv foretrekker jeg trapper som har sluttsum på 65 - 68 cm, til tross for at jeg ikke engang er i nærheten av 190 cm høy. Min betongtrapp på oppkjørselen (10 trinn + 2 avsatser) som jeg støpte i fjor, er 32 cm i plantrinnet og 18 i opptrinnet = 68 cm. Ikke godkjent i offentlig miljø (på grunn av barn, pensjonister), men de målene synes jeg er en optimalt ergonomisk trapp. Også min kone som er 164 cm, synes at trappen er veldig behagelig å gå i.

Så et tips til dere som vil bygge en behagelig trapp å gå i - plantrinn 32 cm opptrinn 18 cm.

AnneFi
Aha!! Isåfall er plansteget 10 cm.
Vi får måle ut Vilks steg vi går på og ta bort en bit av hvert trappetrinn så føttene får plass.
Er det så vanskelig å lage en trapp så tør vi knapt prøve.
Kjøpte et steinhus av en grunn. Puss bruk og stein er partnerens greie. Tre, ikke så mye. :)

Mikael_L
Selvfølgelig går det an å bygge en trapp selv, men det er antageligvis ikke noe bra for nybegynnere innen snekkerarbeid. ;)

En rett trapp eller L-trapp og U-trapp med hvileplan (= kun rette trinn) er nok rimelig lett å fikse for mange som har normal håndverkererfaring og litt snekkervirksomhet.
Men så blir det raskt mer krevende.

Sitter selv i den situasjonen, trenger en høyresvinget L-trapp der plassmangel ikke tillater hvileplan.
Og så er jeg jo mer gjerrig enn en Smålänning og vurderer selvfølgelig å gjøre det selv.

Jeg har nå tilgang til en tegning for en trapp som kan passe meg, med alle trinn og vanger og alt. Det er bare å sette sammen tre til passende store biter, måle og sage ut alle delene og så montere sammen.
Jojo, det kan høres enkelt ut, men nå mangler jeg jo et komplett snekkerverksted, med tykkelseshøvel og andre fine praktiske maskiner for en slik oppgave.
(Jeg mangler også kunnskapen for å betjene slike maskiner)

Så hvis jeg går løs på prosjektet, kommer jeg antagelig til å angre et sted midt i. :S

Bare materialet koster jo en rimelig mengde tusenlapper...

Tja, jeg vet ikke. Siste ordet er jo ikke sagt i denne historien enda, men akkurat nå ser jeg faktisk etter en brukt trapp i tilstrekkelig riktige mål. Men det er vanskelig å finne akkurat den med riktig mål. :blushing:

Jeg kjenner på den andre siden en fyr som både jobber som snekker og har et komplett snekkerverksted. Kanskje jeg sjekker om han kan produsere alle delene.
Men han driver jo egen virksomhet, dvs har aldri tid. :rolleyes:

Mikael_L
AnneFi.
Trappen blir nok mye mer lettgått hvis man fjerner tingene som står i trappen. :P

eh, spøk til side, Skal dere få til en fornuftig trapp for daglig bruk der, så trenger dere betydelig mer plass. Trappen må bli 2-3 meter lengre før dere unngår en rent farlig trapp. Enten rett eller i vinkel.

En trapp til noe sjelden besøkt lager f.eks. kan jo være en bratt og vanskelig trapp, man må jo være forsiktig da.
Men en trapp som skal brukes daglig synes jeg det er vanvittig å ha bratt og farlig.

AnneFi
Mikael_L skrev:
AnneFi. Trappen blir nok mye mer lettgått om man fjerner tingene som står i trappen. :P

eh, spøk til side, Skal dere få til en fornuftig trapp for daglig bruk der, så trenger dere betydelig mer plass. Trappen må bli 2-3 meter lengre før dere unngår en rent farlig trapp. Enten rett eller i vinkel.

En trapp til noe sjelden besøkt lagerrom f.eks. kan jo være en bratt og vanskelig trapp, man må være forsiktig da. Men en trapp som skal brukes daglig synes jeg er galskap å ha bratt og farlig.
Ja akkurat nå brukes trappen bare til lagring :) akkurat de der tingene står ikke der nå, men derimot 20 ruller microlit :D problemet er at trappen er en korridor som er ganske smal, noe som betyr at vi ikke kan ta mer på underetasjen. der oppe kan vi kanskje ta ut litt mer, men maks 0,5 meter. Trappen er taket på trappen i kjelleren. døren til høyre er trappen opp til loftet. om vi hadde åpnet opp for en svingtrapp hadde han falt rett i kjøkkenskapene. IMG_0756_1.jpg

døren tatt fra kjøkkenet. altså til venstre IMG_0768-1.jpg

Sist redigert:
AnneFi
Jeg vet... HVOR ROSA KAN ET HUS VÆRE? mye mer rosa... tro meg, vi jobber med det.

• Liker
knicklas
  • Laddar…
Jeg håper at TS lordmetroid (hvor ble han/hun av forresten?) unnskylder at også jeg inntar denne tråden, men TS har tatt opp et interessant spørsmål.
AnneFi. Jeg er enig med Tyresö, trappen ser veldig fin ut med sin patina og i tillegg liker jeg gamle (ikke amerikanske) biler.
Jeg er i den situasjonen at jeg m å bare bygge en rett trapp som ligner din nettopp på grunn av begrenset plass, og den skal lede opp til en fremtidig sovealkove i fritidshuset. Jeg har tegnet en trapp, følgende hoveddata gjelder.

Høyde mellom etasjene 2650 mm
Trappens helling 65 grader
Opptrinns høyde 204 mm
Inntrinn, målt loddrett ifølge Tyresö 95 mm (av 45x170 mm virke)
Antall trinn 12 stk

Hvis jeg har forstått formelen riktig, så blir den 2 x 204 + 95 = 503 mm, altså en ikke gangvennlig trapp
Bør jeg endre målene på noen måte, kan trappen gjøres mer gangvennlig?
Det er ikke meningen at trappen skal brukes for ofte, men det er jo en fordel om den ikke er direkte livsfarlig. Synspunkter og forslag mottas med takk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.