46.367 lest ·
74 svar
46k lest
74 svar
Bygge trapp selv?
Selvfølgelig, men det er det jo alltid, så jeg skrev ikke engang det d^_^bbyggare henke skrev:
Bygget flere trapper med bare håndmaskiner, hvorfor skulle ikke det gå??fn76 skrev:
Hvordan tror du at folk gjorde før strømmen og maskinene kom med i bildet?
Er vel et ganske håpløst spørsmål å besvare... Hva er vanskelig? Ja, det meste om man mangler kunnskaper, erfaring, materialer og verktøy. Det meste er på den andre siden ganske lett om man har gjort det mange ganger og har tilgang til alt som trengs...lordmetroid skrev:
Når man har fugelimt vangestykker og trinn er det bra med en retthøvel, planhøvel og bredbåndspusser. Da har man like tykke trinn med hundredels mm i nøyaktighet. Tidligere jobbet man helt manuelt, ja, men det tok også mye mer tid og ble ikke like bra. Man pløyde åkre ved hjelp av hester også.
Nå sist laget jeg en svingtrapp og den tok 5 dager inkludert maling 1 lag.byggare henke skrev:
Selvfølgelig blir det mer nøyaktig med justerhøvel, avretter og bredbåndsponsemaskin, men trengs det?fn76 skrev:
Nå kommer det selvfølgelig an på hvilken type trapp man skal bygge og i hvilken type av hus men mest handler det allikevel om å regne og være nøyaktig det vil jeg hevde.
PS. tror folk var lykkeligere da man pløyde åkere med hjelp av hester.
Sist redigert av en moderator:
om du synes det skal bli gøy og kan håndtere motgang så bygg trappen. men det vil ta tid når du ikke har gjort det før.
fn76 jeg vet akkurat hvilke metoder som ble brukt før maskiner fantes. selv har jeg et lite privat museum med forskjellige høvler og andre håndverktøy
fn76 jeg vet akkurat hvilke metoder som ble brukt før maskiner fantes. selv har jeg et lite privat museum med forskjellige høvler og andre håndverktøy
Det jeg reagerer på er at trådskaperen nedvurderer det produktet (trappen) som et snekkeri har satt en pris på. Det man klarer å få til selv skal ikke likestilles med en trapp for 40'. Å bygge en trapp av limtrebjelke (gran!) og f.eks. kjøkkenbenkeplater (som er stavlimte kortbiter) blir et produkt som et snekkeri aldri ville gi fra seg. Men jeg forstår at man kan få til en trapp med ganske enkle verktøy, og en slik trapp kunne fungere som kjellertrapp, i en hytte etc. Dog vil jeg påstå at et hjemmelaget trappeprosjekt kanskje ikke passer i en nybygd villa til 4-6 mill.
Helt enig - man skal ikke undervurdere en håndverkers kunnskap. Alle kan måle og få til en fungerende trapp, det klarer de fleste - det er sluttfinishen og nøyaktigheten som gjør forskjellen mellom en fagmann og en hjemmefikser.fn76 skrev:
Litt vel generelt allikevel synes jeg. Det finnes jo usedvanlig dyktige hjemmefiksere og ofte kan det jo være slik at en dyktig hjemmefikser kan koste på seg å fullstendig sløse med tid og dermed oppnå et sluttresultat med hensyn til "sluttfinishen og nøyaktigheten" som er utrolig mye bedre enn det en yrkesmann kan (får ta seg tid til) oppnå. Så finnes det jo kløner også :wow:Tyresö skrev:
Alfredo skrev:Litt vel generelt uansett synes jeg. Det finnes jo usedvanlig dyktige hjemmefixere og ofte kan det jo være sånn at en dyktig hjemmefixer kan koste på seg å fullstendig sløse med tid og dermed få til et sluttresultat med hensyn til "sluttfinishen og nøyaktigheten" som er utrolig mye bedre enn det en yrkesmann kan (får ta seg tid til) oppnå. Så finnes det jo kløner også :wow:
Okei, jeg skulle kanskje presisert mitt utsagn litt tydeligere
Jeg påstår at 1% hjemmefixere klarer å bygge en tretrapp som er verdig en villa i 10 mill kr-klassen.
100% av yrkesmennene som har som håndverk å bygge trapper klarer det samme.
En trapp som passer i en 10-millionersvilla får nok ikke mer enn spesialister sammen....men en rett standardtrapp får de fleste tross alt sammen til en godkjent finish om man har litt erfaring.
Hvorfor være så kategoriske i alle uttalelsene...med tanke på at TS ikke engang har spesifisert bruksområde eller hustype?
Selv slengte jeg sammen en entrétrapp med 12 trinn opp til bjelkelaget 2,5 meter høyt på en halv dag...den er ikke pen, men den er rett og den holder for 4 mann og en takstol uten å knirke og den er lett å gå i...kostet sikkert 400 kr....
Men om hvert trappetrinn skal være på millimeteren like store, med materiale som skal holde i hundrevis av år og dreies rundt og ha håndsmidde rekkverk..da leier jeg det nok ut
Hvorfor være så kategoriske i alle uttalelsene...med tanke på at TS ikke engang har spesifisert bruksområde eller hustype?
Selv slengte jeg sammen en entrétrapp med 12 trinn opp til bjelkelaget 2,5 meter høyt på en halv dag...den er ikke pen, men den er rett og den holder for 4 mann og en takstol uten å knirke og den er lett å gå i...kostet sikkert 400 kr....
Men om hvert trappetrinn skal være på millimeteren like store, med materiale som skal holde i hundrevis av år og dreies rundt og ha håndsmidde rekkverk..da leier jeg det nok ut
Santbyggare henke skrev:
Men vær så snill, det finnes da utrolig mange yrkesmenn som gjør dårlige jobber og hjemmefiksere som gjør utrolig fine jobber.Tyresö skrev:
Skulle faktisk påstå at ofte er de beste jobbene man ser noen hjemmefiksere har gjort for seg selv.
Vi yrkesmenn/håndverkere har ofte ikke tid til å gjøre en 100% jobb i dag, noe som er veldig trist.
Man må ta snarveier for hvis man skulle gjort jobbene på samme måte som jeg gjør for meg selv så ville ingen vært villige til å betale...
Dere generaliserer vel mye synes jeg.fn76 skrev:Det jeg reagerer på er at trådskaperen nedvurderer det produktet (trappen) som et snekkeri har gitt pris på. Det man klarer å få til selv skal ikke sidestilles med en trapp til 40'. Å bygge en trapp av limtrebjelke (gran!) og f.eks. kjøkkenbenkeplater (som er stavlimt kortbiter) blir et produkt et snekkeri aldri ville gitt fra seg. Men jeg forstår at man kan få til en trapp med ganske enkle verktøy, og en slik trapp kunne fungere som kjellertrapp, i en hytte osv. Dog vil jeg påstå at et hjemmebygget trapp kanskje ikke passer i en nybygd villa til 4-6 mill.