Nå har jeg målt og sjekket hvor bjelkelag og bjelker går og målt opp pergola etter dette. Tror dere det er mulig å droppe midtstolpen fra mine tidligere tegninger og flytte den inn litt, i henhold til bildene. Stolpene er 95x95 og bjelkene er 2 stk 45x145 skrudd sammen, fant en bruker i forumet som hadde bygget med denne dimensjonen. Går jeg opp i dimensjon så trenger jeg nok å feste på takfoten i stedet, noe jeg helst vil unngå.
Alternativt fester jeg lekter i takfoten istedenfor, da får man litt mer høyde. Men om jeg trenger å sette en lekt mot takfoten for å ha noe å skru i. Er litt bekymret for at vann kommer til å bli sittende fast mellom denne lekten og takfoten?
Hva tror dere om konstruksjonen, er det nok med dette antallet stolper og duger det med 2 stk limte 45x145 rundt om? Stående på 95x95 stolper.
Edit:
Dette er hva jeg vurderer nå, å feste i takfoten for litt mer høyde, men duger det med en stolpe i denne posisjonen, og hvordan gjør jeg i hjørnene for å få god vridningsstivhet?
5 m er for lang oppleggslengde, regelen vil henge ned betydelig. Så en stolpe til blir det. Den trenger ikke plasseres i midten men kan plasseres der det blir bra ca 1,5-1m ut fra den ene siden som minst.
Kan du se på den nyeste tegningen jeg postet? Har plassert en stolpe 1,4m ut fra den ene siden. Holder dette eller trenger jeg en stolpe til? Alternativt flytte denne stolpen til midten?
Kan du se på den siste tegningen jeg la ut? Har plassert en stolpe 1,4m ut fra den ene siden. Er dette nok, eller trenger jeg en stolpe til? Alternativt flytte denne stolpen til midten?
Det kan fungere bra. Men du må få ned en søyle under stolpene så nær bakken som mulig og deretter feste stolpene ordentlig i bjelkelaget for å sikre vridningsstivhet. Vindskjermen/spaljén kan også forbedre vridningsstivheten avhengig av hvordan den konstrueres. Sørg for at du fester overliggeren godt ned i hjørnestolpen, det blir jo litt løftekraft der.
Det kan funka bra. Men du måste få ner en plint under stolparna så nära marken som möjligt och sedan feste stolparna ordentlig i bjelkelaget for just vridstyvheten. Vindskyddet/spaljén kan også den forbedre vridstyvheten avhengig av hvordan de konstrueres. Sørg for at du fester overliggeren ordentlig ned i hjørnestolpen det blir jo litt løftekraft der.
Ja akkurat, en plint er innkjøpt og skal graves ned for "midtstolpen". De andre to stolpene sitter ved siden av eksisterende plinter, skal sørge for å feste stolpene ordentlig i bjelkelaget.
Begynner å nærme meg å sette sammen dette nå, kan ikke avgjøre om jeg skal ha 2 stk 45x145 rundt om eller om det holder med kun 1 45x145. Doble blir sikkert sterkere, men det gjør jo også at alt veier mye mer, kan jo gjøre mye på delen som har mye overheng uten stolpe:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.