Har en plan om å bygge en pergola på en del av terrassen i og med at terrassebordene byttes nå i vår.
Tanken er at det skal se ut omtrent slik:
3D-tegning av en terrasse med spisebord, stoler, parasoll og delvis dekket pergola festet til veggen med espalier og grønn beplantning. 3D-design av en pergola med klatreplanter, sofaer og bord på en terrasse ved huset.

Så den ene siden tenkte jeg å feste i fasaden eller utenpå overhenget av det valmede taket. Er det noe spesielt jeg skal tenke på når jeg gjør dette?
Her er et dårlig bilde som viser det valmede taket og området der pergolaen skal festes.
Utsikt gjennom vindu mot terrasse og hvitt hus med valmtak. Terrassebord av tre og blomsterkasse. Potensiell plass for pergola.

Er også litt inne på om jeg kan droppe stolpen som havner midt på terrassen ved å ha en lengre overligger. Men dette gjør det kanskje bare mer komplisert, og krever større dimensjon på virket?

Illustrasjon av en pergola som er festet til et valmet tak over en utendørsterrasse, med møbler og grønn beplantning under.

J joasag skrev:
Har en plan om å bygge en pergola på en del av terrassen i og med at terrassegulvet byttes ut nå i vår.
Tanken er at det skal se ut omtrent slik:
[bilde][bilde]

Så en side tenkte jeg å feste i fasaden eller utenpå overhenget av det valmede taket. Er det noe spesielt jeg bør tenke på når jeg gjør dette?
Her er et dårlig bilde som viser det valmede taket og rommet der pergolaen skal festes.
[bilde]

Jeg er også litt inne på om jeg kan droppe stolpen som havner midt på terrassen ved å ha en lengre overligger. Men dette kanskje bare gjør det mer komplisert, og krever større dimensjon på virke?

[bilde]
Det du bør tenke på er hva som ligger bak dekkbordene ved din takfot. Du vil jo feste konstruksjonen i en bjelke helst.

Siden det er en pergola, og ikke et tak, så tror jeg at du kan komme unna med ganske tynne dimensjoner rent konstruksjonsmessig, selv om du dropper midtstolpen. Ser ut til å være ca 3m mellom fasade og ytterkant, så en 145 - 195 x 45 rekker langt da, kanskje til og med 120x45, spesielt om det ikke er noe problem med noen mm nedbøyning.

I en annen tråd diskuteres det dog litt rundt estetikk og hva tiden kan gjøre hva gjelder å vri og vende på vanlig regelvirke noe som kan være verdt å lese:
https://www.byggahus.se/forum/threads/pergola-dimensionering.373379/

• Liker
fribygg
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det du skal tenke på er hva som ligger bak dekkbordene ved takfoten din. Du vil jo feste konstruksjonen i en bjelke helst.

Siden det er en pergola, og ikke et tak, så tror jeg at du kan komme unna med ganske slanke dimensjoner rent konstruksjonsmessig, selv om du dropper midtstolpen. Ser ut til å være ca 3m mellom fasade og ytterkant, så en 145 - 195 x 45 rekker ganske langt da, kanskje til og med 120x45, spesielt hvis det ikke er noe problem med noen mm nedbøyning.

I en annen tråd diskuteres det derimot litt rundt estetikk og hva tiden kan gjøre hva gjelder å vri og vende på vanlig bjelkevirke, hvilket kan være verdt å lese:
[lenke]
Takstolene går helt ut til dekkbordene, har byttet ut de, så jeg vet hvordan det ser ut bak.
Men kan ikke bestemme meg om jeg skal feste på utsiden av dekkbordene eller la pergolaens overliggere gå inn under utspringet på taket mot veggen. Høyden er cirka 240cm fra terrassedekk til undersiden av utspringet.

Bredden på terrassen er derimot lengre, nær på 5m:
3D-modell av en veranda med pergola. Takstolar strekker seg til dekkbrettene, og det finnes utemøbler og planter under pergolaen.

Har også konstruksjonstegningene som viser takstolene:
Konstruksjonstegning som viser detaljerte spesifikasjoner for takstoler og materiale brukt i tak og vegg, inkludert dimensjoner og materialer.

5 m er for lang oppleggslengde, regelen vil henge ned betydelig. Så en stolpe til blir det. Den trenger ikke plasseres i midten men kan plasseres der det blir bra, ca 1,5-1m ut fra den ene siden som minst.

T
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
5 m er for lang opplagslengde, reglen vil henge ned betydelig. Så en stolpe til blir det. Den trenger ikke plasseres i midten, men kan plasseres der det blir bra ca 1,5-1m ut fra den ene siden som minst.
Om du leser igjen så ser du at terrassen er 5 meter og på bildet er pergolaen omtrent halve bredden, så jeg tror ikke det er et problem...

• Haha
Tomtom79
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Om du leser igjen så ser du at altanen er 5 meter og på bildet er pergolaen omtrent halve bredden så jeg tror ikke det er et problem...
En 3D-modell av pergola med møbler under, plassert ved siden av et hus med rødt tak og store vinduer, samt en plante i hjørnet.
Om du leser igjen så finnes det to spørsmål med forskjellige størrelser på pergolaen………………….

• Haha
Tomtom79
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Om du leser igjen så ser du at altanen er 5 meter og på bildet er pergolaen omtrent halve bredden så jeg tror ikke det er et problem...
Hehe, og om DU leser en gang til så ser du at TS også vurderer å droppe denne stolpen og la overliggeren gå hele veien. :-)

5 m er for lang oppleggslengde, reglen vil henge ned betydelig.
Bryr det seg om funksjonen? det skygger nok like bra uansett og man får jo ikke legge noe tak på pergolaen så noen snøtyngde trenger man ikke ta hensyn til.

• Liker
Joak
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Gjøre det noe for funksjonen? Det skygger nok like bra uansett, og man får jo ikke legge noe tak på pergolaen, så noe snøtyngde trenger man ikke ta hensyn til.
Det blir ganske stor nedbøyning, det er jo ikke bare den egenvekten, men også laster fra de bjelkene som festes i. Så kan man akseptere at den bøyer ned 10-15 cm på midten etter noen år, så kan man kjøre på.

Det blir ganske stor nedbøyning det er jo ikke bare den egen vekten, men også laster fra de lektene som festes i. Så kan man akseptere at den bøyer ned en 10-15 cm på midten etter et år, så kan man kjøre på.
Tryckt to tommer fire veier vel 2kg per meter så det kan vel handle om maks hundre kilo på den der 5 meters lekten?

F fribygg skrev:
Trykkimpregnert to-tom-fire veier vel 2 kg per meter så det kan vel være snakk om maks hundre kilo på den der 5 meters regelen?
En 45x95 på 5 m vil henge ned enda mer, jeg tenker 145 eller større om man ser proporsjonene på bildet.

En 45x95 på 5 m vil henge ned enda mer, jeg tenker 145 eller større om man ser proporsjonene på bildet.
Ok, maks 150 kg da

Ja, en 45x95 hadde nok gått av på fem meters spennvidde.. Her kan man teste litt ulike spennvidder https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/pergola/ 5 meters spennvidde er mye. Det trengs nok en ganske kraftig limtrebjelke for det.

Jeg hadde satt opp en søyle til og droppet forlengelsen. Blir vanskeligere og dyrere.

Dimensjoner og bygg slik at det kan legges et plasttak på pergolaen. Det regner faktisk her i Sverige, og etter å ha tatt inn puter og annet så ønsker du at det fantes et tak.

• Liker
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.