Nå har jeg revet opp all terrassebord, hvordan vet jeg sikkert at bjelkene og bærbelkene er i tilstrekkelig god stand. Terrassen er bygd i 1998 og terrassebordene er originale, så de var virkelig slitte.
Bærbelkene ser OK ut synes jeg.

Tenkte jeg skal prøve å sette en av pergolaens søyler ved bærbjelken i midten.

• En veranda med trall revet opp, viser gamle bjelker og bærende strukturer foran et hvitt hus med rødt tak.
  • Reglar og bærbjelker av tre fra en terrasse uten trall, med noen tegn på aldring og slitasje sett på nært hold.
  • Rivna terrassebord avdekkende bærebjelker, omringet av jord og løv, etter fjerning av slitt originaltrall fra 1998.
  • Trerammer på en terrasse med fjernet terrassebord, viser synlige bjelker og grus, mot et hvitt hus. Bærebjelkene skal inspiseres for skader.
  • Utsikt over en delvis demontert terrasse med eksponerte bjelker og bærende strukturer ved et hus, med gressplen på siden.
  • En terrasse uten gulvplanker, viser synlige bjelker og bærende strukturer foran et hvitt hus med vinduer og dør.
Synes den ser bra ut. Jeg hadde lagt en steinplate under bjelkelaget der du setter stolpen, ikke fordi det kanskje trengs men fordi det er lett gjort for sikkerhets skyld.

Edit: Leste om og så at du mente den lange bjelken sannsynligvis da trengs jo ingen steinplate

J jehr skrev:
Synes den ser bra ut. Jeg hadde lagt en steinplate under bjelken der du setter stolpen, ikke for at det kanskje trengs men for det er lett gjort for sikkerhets skyld.

Edit: Leste om og så at du mente den lange bjelken trolig da trengs jo ingen steinplate
Det er jo en viss fuktighet på toppen, men det føles ikke mykt på noen måte. Burde man spraye noe middel for å få bort alger før man legger den nye trallen tror du?

Ja presis, setter jeg i den lange bjelken med franske skruer og noen bjelkesko så burde det holde bra!

Marcus0321 Marcus0321 skrev:
5 m er for lang opplagslengde, regelen vil henge betydelig ned. Så en stolpe til blir det. Den trenger ikke plasseres i midten, men kan plasseres der det blir bra, ca 1,5-1 m ut fra den ene siden som minst.
Jeg vurderer å plassere en eller to stolper cirka 1,5 m ut, ikke i den 90 graders vinkelen, det ville føles mye mer åpent på denne måten!

J joasag skrev:
Burde man spraye noe middel for å fjerne alger før man legger den nye terrassen tro?
Nei

J joasag skrev:
Okei, tenkte kanskje sette noe lignende dette på eksisterende bjelker for å beskytte dem mot mer fukt i fremtiden.
[lenke]
Blir det ikke ganske dyrt sammenlignet med vanlig underlagspapp?

F fribygg skrev:
Blir det ikke ganske dyrt sammenlignet med vanlig underlagspapp?
Ja, det finnes mye billigere varianter, f.eks.
https://amzn.eu/d/3ppWRN0

Det holder nok 20 år til uten at du gjør noe, men du kan jo dra på litt algvask og vaske av dem om du vil.

C
J joasag skrev:
Har en plan om å bygge en pergola på en del av terrassen siden terrassegulvet skal byttes ut nå i vår.
Tanken er at det skal se ut omtrent slik:
[bilde][bilde]

Så en side tenkte jeg å feste i fasaden eller utenpå overhenget av det valmede taket. Er det noe spesielt jeg skal tenke på når jeg gjør dette?
Her er et dårlig bilde som viser det valmede taket og hvor pergolaen skal festes.
[bilde]

Jeg er også litt inne på om jeg kan droppe stolpen som havner midt på terrassen ved å ha en lengre overligger. Men dette gjør kanskje bare det mer komplisert, og krever større dimensjon på treverket?

[bilde]
Helt urelatert spørsmål, men: Hvilket program har du tegnet dette i?

C comatose_tortoise skrev:
Helt urelatert spørsmål, men: Hvilket program har du tegnet dette i?
Sketchup

J joasag skrev:
Nå har jeg revet opp all trall, hvordan vet jeg sikkert at bjelkene og bærbjelkene er i tilstrekkelig god stand. Terrassen er bygget i 1998 og trallen er original, så den var virkelig slitt.
Bærbjelkene ser ok ut synes jeg.

Tenkte jeg skal prøve å sette en av pergolaens stolper ved bærbjelken i midten.
Alle bjelkene ser ut til å bare være skråspikret i underliggende bærbjelke. Skal jeg benytte anledningen til å sette gaffelanker eller feste med noen stabil konstruksjonsskrue i rustfritt stål?
Terrassen har jo vært stabil tidligere, men føles vel ganske svak nå når ingen trall ligger på bjelkene.

T
J joasag skrev:
Alle lektene ser ut til å bare være skråspikret i underliggende bjelke. Skal jeg benytte anledningen til å sette gaffelanker eller skru med noen stabile konstruksjonsskruer i rustfritt?
Altanen har jo vært stabil tidligere, men føles ganske svak nå når ingen terrassebord ligger på lektene.
Den blir jo mindre stabil når du tar bort terrassebordene, men det blir stabilt igjen med nye terrassebord.
Lektene vil ligge på plass med nåværende spiker. Ingen nye trengs.

• Liker
fribygg
  • Laddar…
Trenger å heve/senke reglene noe da det ikke helt er i vater. Noen tips? Donkraft og en trebiter som kile i festene?

• Trebjelker over gruslagt bakke, synlig forsterkningsbeslag i hjørne.
T
Ja, om det ikke er nok med spett, selv om det kan være vanskelig å komme til med det.
Så kile inn i jernet og skru fast

• Liker
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.