11.356 lest ·
36 svar
11k lest
36 svar
Bygge pergola som festes i husfasade?
Nå har jeg revet opp all terrassebord, hvordan vet jeg sikkert at bjelkene og bærbelkene er i tilstrekkelig god stand. Terrassen er bygd i 1998 og terrassebordene er originale, så de var virkelig slitte.
Bærbelkene ser OK ut synes jeg.
Tenkte jeg skal prøve å sette en av pergolaens søyler ved bærbjelken i midten.
Bærbelkene ser OK ut synes jeg.
Tenkte jeg skal prøve å sette en av pergolaens søyler ved bærbjelken i midten.
Synes den ser bra ut. Jeg hadde lagt en steinplate under bjelkelaget der du setter stolpen, ikke fordi det kanskje trengs men fordi det er lett gjort for sikkerhets skyld.
Edit: Leste om og så at du mente den lange bjelken sannsynligvis da trengs jo ingen steinplate
Edit: Leste om og så at du mente den lange bjelken sannsynligvis da trengs jo ingen steinplate
Det er jo en viss fuktighet på toppen, men det føles ikke mykt på noen måte. Burde man spraye noe middel for å få bort alger før man legger den nye trallen tror du?J jehr skrev:
Ja presis, setter jeg i den lange bjelken med franske skruer og noen bjelkesko så burde det holde bra!
Jeg vurderer å plassere en eller to stolper cirka 1,5 m ut, ikke i den 90 graders vinkelen, det ville føles mye mer åpent på denne måten!Marcus0321 skrev:
Helt urelatert spørsmål, men: Hvilket program har du tegnet dette i?J joasag skrev:Har en plan om å bygge en pergola på en del av terrassen siden terrassegulvet skal byttes ut nå i vår.
Tanken er at det skal se ut omtrent slik:
[bilde][bilde]
Så en side tenkte jeg å feste i fasaden eller utenpå overhenget av det valmede taket. Er det noe spesielt jeg skal tenke på når jeg gjør dette?
Her er et dårlig bilde som viser det valmede taket og hvor pergolaen skal festes.
[bilde]
Jeg er også litt inne på om jeg kan droppe stolpen som havner midt på terrassen ved å ha en lengre overligger. Men dette gjør kanskje bare det mer komplisert, og krever større dimensjon på treverket?
[bilde]
Alle bjelkene ser ut til å bare være skråspikret i underliggende bærbjelke. Skal jeg benytte anledningen til å sette gaffelanker eller feste med noen stabil konstruksjonsskrue i rustfritt stål?J joasag skrev:Nå har jeg revet opp all trall, hvordan vet jeg sikkert at bjelkene og bærbjelkene er i tilstrekkelig god stand. Terrassen er bygget i 1998 og trallen er original, så den var virkelig slitt.
Bærbjelkene ser ok ut synes jeg.
Tenkte jeg skal prøve å sette en av pergolaens stolper ved bærbjelken i midten.
Terrassen har jo vært stabil tidligere, men føles vel ganske svak nå når ingen trall ligger på bjelkene.
Den blir jo mindre stabil når du tar bort terrassebordene, men det blir stabilt igjen med nye terrassebord.J joasag skrev:
Lektene vil ligge på plass med nåværende spiker. Ingen nye trengs.