Hei alle huseiere.

Jeg og min kone vil bygge en enkel liten pergola på vårt tretak.
Tanken er 3x3 meter og 2,4 - 2,5 m høyt.
Vi har tenkt en enkel solid konstruksjon.
Vårt tretak er også enkelt bygget og vil derfor at pergolaen skal passe inn på samme måte!
Tanken på materialer er
Stolper 95x95
Reglar i 45x170
Innfesting, en eller annen form for fransk treskrue av passende størrelse.
Så skru fast stolpene nedenfra terrassebordene når vi har valgt riktig plass!
Tanken er å bygge en ytre ramme rundt stolpene og deretter bruke 45x170 cc 500 som skyggetak, kanskje med tiden ha et passende tak som man lett kan sette opp og ta ned! Som bildet nedenfor viser er tanken at den skal se ut!
Så tenker jeg om det trengs skråstag ved hver stolpe fra begge sider?
Tenker hvordan man gjør det? Blir kanskje vanskelig å få det til å se pent ut?

Håper på tips

Ha en fin vår alle!
 
  • En enkel pergola med fire støttestolper og et flatt takskjelett, sett i en instruksjonsguide på byggevarekjeden Byggmax.
Jeg tror ikke på å skru fast stolpene nedenfra i terrassebordene. Det vil ikke bli ordentlig stabilt. Da er det bedre å fjerne noen terrassebord slik at dere kan sette en regel der stolpene havner og feste stolpene i regelen. Og deretter skru terrassebordene på plass igjen.

Skråstag trengs absolutt for å få det stabilt. To stykker skråskårede 45x90 ca 5-600mm i hvert hjørne f.eks.
 
  • Liker
Husärlivet
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.