evalouise evalouise skrev:
tenker på om det går an å suksessivt bytte ut betonghullstein for å isteden bygge stendere/vegger i tre? Hele underdelen på huset er i betonghullstein som nok ikke er i så bra stand. Oppå de fire veggene ligger en treramme med 8 takstoler. Et fint og isolert loft med ståhøyde, takvinduer og tregulv. Alt treverk er i god stand. Føles som en helt gal idé, men kan man sette dit 4 hjørner og stagge opp huset på en eller annen måte, slik at man kan ta ned betongen og gjøre en trekonstruksjon i stedet? Helst skulle jeg ønsket å oppnå en tradisjonell grunn med naturstein. Huset er 8 x 5 meter. Noen som kan gi meg råd?
Vil
evalouise evalouise skrev:
Bestemte meg for å bryte opp betonggulvet... fortsettelsen finnes i en ny tråd "bilade bort betonggolvet" vet ikke helt hvordan dette fungerer her med trådene... trodde nok det skulle fortsette her. Men kanskje noen her i denne tråden ønsket å vite fortsettelsen :) så nå vet dere hvor dere finner den! /Evalouise
denne tråden forsvant nok på en måte... Vil rapportere hvordan det ble til slutt.. etter 8 år... tiden går fort når man holder på... :-) .. hvor var jeg?... jo, bilade bort betonggulvet altså, der under var det jord og større og mindre steiner, alt ble gravd bort, ca 40 cm dypt. Betonghullsteinhuset svevde i prinsippet i luften en stund føltes det som.. så på med en fiberduk og oppå det 20 cm grus, så 20 cm isopor, 2 lag 10-ere forskjøvet og så armering og deretter betong 5-7 cm. og forberedelser for å koble til det kommunale (vann/avløp). Så siden jeg ble nervøs for at vi hadde gravd så dypt og fjernet jord så gravde vi en drenering en meter utenfor huset rundt omkring og satte en pumpe som kunne lede bort vann i tilfelle. Deretter ble det isolering innvendig på alle vegger med treullit 5 cm (eller var det 7? husker ikke) som ble skrudd fast i betonghullsteinen og oppå det leirpuss ca 2 cm. På det tidspunkt hadde gubben gitt opp.. han synes nok jeg hadde underlige idéer. Så malte jeg alt sammen med eggeoljetempera (kommer aldri mer til å kjøpe maling i butikken) det ble så fint! Så ble det litt snekring med kjøkken, innervegg, garderober mm med treverk fra et revet hus og litt blandet fra blokket. og et par gubber fra nabo-bygda hjalp meg å legge inn fliser på betonggulvet med gulvvarme under som het "Kelvin" - som kunne legges direkte i fiksen, dyrt men det ble jo lett og bygde ikke så mye i cm. Så lette jeg i nesten et år etter en pardør som skulle være 130 bred og 190 høy og fant til slutt på blokket. Man må ikke ha det travelt.. Målet var ikke forhandlingsbart noe sted for i slike gamle betonghus ligger tydeligvis en armering over hvert vindu som ikke tillater flytting eller noen form for utvidelse sideveis (armeringen holder takbjelkene over vinduene) og siden døren skulle sitte der det før var et vindu så måtte man vente på riktig dør. Så ble det elektrikeren sin tur til å komme hit og han var ikke glad for leirpussen der han skulle sette kontakter.. hehe.. altså.. tenkte ikke på det... så jeg måtte pent hakke opp leiren og treulliten på utvalgte steder og skru inn treplater som måtte forankres i betonghullsteinen og lage spor i veggen for kabelrør og så på med leiren igjen. Det ble han fornøyd med. En ting som jeg vil tipse om hvis man vil leirpusse på treullit er å sementere mellom blokkene, jeg gjorde det noen steder men bommet på to og der ble det en smal sprekk i leiren :-( men jeg antar at hvis man går over med eggeoljetempera et par ganger til så kommer det nok til å bli bra. Hvis man vil lage sin egen maling så finnes det en bok som heter "jordens farge" og jeg fikk også mye hjelp fra de som har https://www.avjord.se/ og også de på sunda byggvaror der jeg kjøpte leiren (en pall) i pulverform når jeg innså at jeg ikke kunne grave opp leiren som trengtes med en spade her på tomten. Ja, unnskyld at det tok sånn tid å rapportere... jeg irriterer meg selv på alle løse tråder der man lurer.. jamen hvordan ble det så... ? så nå vet dere :-)

• Kjøkken med tregulv og synlige trebjelker, hvite skap, stekeovn og vask. Rundt spisebord med stoler til venstre, dør med hvitt gardin.
  • Lyst kjøkken med kjøleskap, mikrobølgeovn, og vask. Flislagt gulv og praktiske oppbevaringsløsninger. Trapp til høyre og gardiner ved vinduet.
  • Stue med hvit hjørnesofa, trebord, rundt spisebord med trestoler, radiomottaker og to hengelamper. Trapp og gulv i lyst tre.
  • Et koselig soverom med skrått tretak, en seng med hvitt sengetøy, en bordlampe, en stol og et vindu med gardiner.
  • Liker
  • Elsker
mexitegel og 7 andre
  • Laddar…
C Carl Johansson skrev:
De der veggene ser vel ikke så dårlige ut at du trenger å rive?
Bra at du skrev her og minnet meg!! Nå har jeg knyttet sammen alle trådene! :-)

Hahaha, ja pokker for et trådheis, og for et løft for huset!
Det føles som du har lært deg en masse bra på reisen, og riktig stilig.
Men hvordan ble det utenfra?

/W

• Liker
evalouise og 1 annen
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hahaha, ja jøss hvilket trådlyft, og hvilket løft for huset!
Det føles som du har lært deg masse bra på reisen, og skikkelig flott.
Men hvordan ble det utenfra?

/W
takk. ja tenkte det spørsmålet skulle komme.. men det var liksom morsommere å fikse der inne.. Det eneste jeg klarte var å fikse sokkelen med noen puss/slam greie i henhold til anvisninger fra xlbygg. Så hadde jeg jo leirepusset på utsiden rundt et vindu så det ble jo ikke bra... haha så klart har man lært seg på reisen!!. Har funnet en fyr inn mot Småland som kunne dette med pussing så jeg håper det blir i oktober den stakkars utsiden får litt hjelp.

• Grått hus med rustikk dør og vindu, omgitt av grovpusset mur. Uteplass med brostein og fargerik hage i forgrunnen.
  • Fasade med gipsreparasjon rundt vindu, delvis uferdig, viser planslitte og ujevne teksturer på ytterveggen, under skråtak.
  • Husvegg med uferdig puss langs sokkelen, mosedekt tak og en dobbel terrassedør. En potteplante står på gresset foran bygningen.
  • Utsiden av et hus med et mindre vindu ved siden av glassblokker. Fasaden er delvis pusset, med mose på taket.
  • Fasaden av et hus med et vindu i midten, omrammet av pusset murverk. Nederst er en sokkel delvis reparert med ny puss.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.