Dine bilder viser ingen direkte underligheter over din såkalte "slitne" betonghulstein, men snarere et ganske bra renoveringsobjekt.
Vannet rundt huset må bort uansett hva du skal gjøre på stedet, og fukt i de veggene som har stått under vann går jo an å tørke ut.
Veggene ser vel ikke eksepsjonelt dårlige ut, men er fullt renoverbare. Alt avhenger av hva du har tenkt å bruke huset til i fremtiden. Bolighus, sommerhus, hobbylokale osv........
Min vurdering er at kostnaden og arbeidsinnsatsen for den operasjonen du spør etter, ikke står i forhold til hva det koster å rive og bygge noe nytt på stedet. Selv om du tar ned gjenbrukbare deler som råspont, takstoler, gulvplanker, undertaksbord og gulvbjelker, så er nok også det billigere enn å gi seg i kast med operasjonen å stive opp (støtte) konstruksjonen for så å heve den og bygge nytt under.
Du har en klassisk gammel svensk takstol, som medfører at du må stive opp alle gulvbjelker i mellombjelkelaget, for de fungerer jo som støtte til siderammen i takstolen, og gulvbjelken er ingen egentlig del av takstolen. Du må også sørge for stivning til underrammen siden den i dag står på veggen og er en direkte del av takstolen. Så arbeidsplassen blir full av støtter der du skal rive, kunne grave ut og støpe ny grunnmur for veggene dine, for så endelig å grave ut gulvet. Alt dette arbeidet kommer til å forlenges og fordyres, mot at du bare tar vare på visse løse deler og river effektivt og bygger opp fra grunnen og eventuelt gjenbruker dine sparte deler.
En rask skisse for at du skal forstå hva jeg mener med mine forklaringer om støtten av takstolene.
Så essensen er egentlig hvorfor ikke renovere husets eksisterende vegger i stedet, for det kan bli riktig bra!
Støtter opp er vel egentlig når man setter et vertikalt støtteben under noe som trenger å støttes opp midlertidig, om jeg nå ikke har misforstått.
Det jeg egentlig mener er at du skal bygge en fagverkskonstruksjon av trestendere som står på betongplaten og støtter opp mellombjelkelaget. Altså en masse trekanter helt enkelt. Trekanter er skikkelig stødige, så det skal mye til før en slik konstruksjon gir etter. Deretter gjør du det samme i andre etasje og støtter opp taket. Om mulig, ta opp noen hull i mellombjelkelaget og forbind over- og underdel med hverandre ved hjelp av noen skråstivere også.
Legger ved en enkel skisse av prinsippet. Proporsjoner stemmer så klart ikke, og skissen viser bare fra én retning. Noen slike støtter som forbindes med skråstivere seg imellom, så er du i mål.
Edit:
"Mistet" internett en god stund, og i løpet av den tiden rakk det å komme inn en masse svar...
Dette er selvfølgelig mulig å gjøre, jeg har gjort det selv.
Kostnaden for dette prosjektet kontra riving/gjenoppbygging er jo så klart opp til deg. Selv fikk jeg et gammelt terrassegulv gratis som ble brukt til fagverkskonstruksjonen. Noen kjøpte bjelker og garasjejekker for et par tusen pluss en masse eget arbeid samt lunsj og drikke til en gjeng kompiser ved løftet kostet det meg.
I og med at du verken river eller bygger nytt, så slipper du rivningstillatelse/byggetillatelse med de tilhørende kostnadene og administrasjonen.
Egentlig kan man vel si det slik; synes du slike prosjekter er gøy, så kjør på. Vil du gjerne bevare følelsen av det gamle huset, så kjør på. Om du derimot bare vil ha det gjort, uansett kostnad, så riv og bygg nytt. Rivingstillatelse/byggetillatelse er jo opp til deg.
Er veggene så dårlige? Synes ikke det ser sånn ut på bildene. Drener så du blir kvitt fukten og puss opp veggene. Erstatte med tre når det allerede er fuktig er dømt til å mislykkes.
Etter å ha utført lignende prosjekter i betydelig mindre skala, så hadde jeg jo direkte frarådet planene om å rive veggene for å reise nye. Det trekker alltid med seg mer enn man har tenkt, og det risikerer også å bli setninger med mer.
Gavlene må jo også bort helt og holdent, helt opp til mønet, da også de hviler på eksisterende vegger. Dog vil nok gavlene være de enkleste, da de ikke bærer noen takstoler, så det vil nok bare bli å rive dem stort sett etter mindre forsterkninger på loftet, gjetter jeg på.
Man kan også ta ned hele taket og spare takstolene og rive resten og bygge ny stamme. Deretter opp med takstolene igjen.
Nei, jeg hadde nok heller revet alt og startet på nytt. Det går nok betydelig raskere, og jeg blir ikke overrasket om det blir billigere også i sluttenden med tanke på verdiøkning m.m.
Men i første rekke hadde jeg jo forsøkt å redde og lapper sammen de eksisterende veggene
Har selv betonghullstein i kjelleren bygget i 1943. Enig i at den er veldig porøs når man prøver å feste noe i den. Ville også gjerne ha fjernet den, men ville aldri gitt meg inn på et slikt arbeid. Veggene lærer ikke å falle sammen, så jeg kommer bare til å pusse dem på innsiden, og så får man tenke litt når man vil henge opp tyngre ting på veggene.
Mitt kjellergulv ligner også på ditt, og det vil jeg definitivt pigge opp for å kunne isolere og støpe nytt med gulvvarme. Blir å støtte veggene på en smart måte da.
Det finnes kanskje ulike typer betonghullstein. Har et uthus fra 1930-tallet antageligvis, som er murt med slik stein. Der har man stort sett klart å fylle alle hulrommene med betong så det er mer eller mindre massivt. Tok opp et hull for hønene. Den steinen var så jævlig hard at det lignet ingenting.
takk for alle meninger og tips. skal ta dette med meg. var der i helgen og skrubbet det grønne gulvet. dykkepumpen fjernet alt vannet takk og lov. det føles mye bedre nå.. og ja... jeg skal nok prøve å reparere betongen istedenfor å rive den. Skal ta meg en tenkepause på gulvet også. kan man legge en platonmatte på det og så kanskje tregulv oppå? må vel være uten skjøter da så det ikke blir for tett.
takk for ditt lange svar her. og skisse. ja akkurat nå føles det som at jeg bekymrer meg unødvendig... må nok bremse mine gale planer og se litt realistisk på det. ja betonggulvet burde kunne fjernes.. det er maks 4 cm tykt, mindre på enkelte steder. inne i huset altså. Under veggene ser det ut som om betongen er tykkere. jeg tror at veggene ble bygd først og så har man bare "helt" ut betong i midten for å få et gulv. Det er liksom ingen hel betongplate under huset om dere forstår hva jeg mener... nei nå er det natten.. skal prøve å ta noen nærbilder av konstruksjonen neste gang jeg er der.
Platonmatte krever at gulvet er slett. Hvis du i stedet velger et nivell/granabgulv så fungerer det med et ujevnt og dårlig gulv. Nivell lufter normalt bedre enn platon.
Besluttet meg for å bile bort betonggulvet... fortsettelsen finnes i en ny tråd "bilte bort betonggulvet" vet ikke helt hvordan dette fungerer her med trådene... trodde nok det skulle fortsette her. men kanskje noen her i denne tråden ville vite fortsettelsen så nå vet dere hvor dere finner det! /Evalouise