Jeg er også nysgjerrig på hva veggen er laget av og i hvilken form asbest forekommer i den.

Hei igjen! I morgen setter vi nok opp hyllen uansett, og forborrer hull, så plugger og skrur vi.

Tok ut en gammel universalplugg som satt, og veggen ser slik ut utenfra:

• Hvit, ujevn vegg med et rundt hull der en universaldybel har blitt fjernet.
  • Hull i en hvit, ruglete vegg etter fjerning av en universalplugg.
Sist redigert:
Her er foreningens svar på mitt spørsmål som var "vi har hørt at det finnes asbest i veggene, stemmer dette og hva bør vi tenke på?"

"Hei og velkommen til vår fine forening!
1) Det finnes asbest, men det er litt uklart hvor. Så lenge den ikke røres gjør den ingen skade. Planlegges derimot et større inngrep, som å fjerne en vegg eller en del av vegg, så kan det bli aktuelt å kontakte noen som sanerer i henhold til forskrifter."

Hva sier man om et slikt svar... Føles jo ikke særlig trygt når foreningen ikke kan underbygge en påstand med fakta. Synd, da fikk jeg dessverre ikke vite mer om asbestforekomst i vegger. Håper det ble bra med hyllen.

Oppdatering!

Vi snakket med naboen som er kunnskapsrik og har funnet ut mye om huset. Hun sa at materialet i veggen var "asbestplater med masonitt oppå"; kanskje hun mente eternittplater bak, og masonitt er det som vises på bildet jeg la ut? Samtidig synes jeg som ren amatør at det grå ikke ser ut som masonitt.

Det ytterste laget er strukturtapet

Vi vurderer å kanskje bruke borreskrue som kan erstatte en universalplugg i masonitt slik at vi slipper å forbore. Hva tror dere om dette?

Naboens forklaring virker forvirret. På bildet synes ingen masonitt. Jeg tror det er betong med evt puss på. For veggen er vel ikke hul, men er massiv? Når er huset bygget?

Virker jo mest som svada, både fra foreningen og naboen.

• Liker
Staffans2000
  • Laddar…
Foreningen kan ikke si at det ikke finnes asbest, så da tar man det sikre før det usikre og sier at det forekommer uten nærmere presisering.

L lordi skrev:
Naboens forklaring virker forvirrende. På bildet ser man ingen masonitt. Jeg tror det er betong med evt puss på. For veggen er vel ikke hul, men er massiv?
Når ble huset bygget?
Akkurat! Veggen er massiv og det er ikke masonitt i hullene som er laget. Takk for innspill!

Bare her om dagen så jeg på et av alle disse amerikanske "kjøp hus som vi fikser" programmer der det var asbest i grengingen i taket. Og det virker jo å være en type struktur på veggen. Kunne være i den det finnes asbest, selv om jeg ikke har hørt noe om slikt før, men så dukket denne tråden opp.

M
Som sagt, de kastet asbest i alt før i tiden, derfor eternitplater heter "eternity" for de holder for evig, asbest var jo det beste stoffet å ha i ting for at det skulle holde.

M
Jeg har eternitt vinduskarmer hjemme i hele huset :poop::rolleyes:

• Eternitt vindusbrett med merkelapp fra Skand. Eternit AB, grå marmorert overflate.
  • Liker
lodin92
  • Laddar…
Magnus E K
M Zolt skrev:
Jeg Har eternit vinduskarmer hjemme i hele huset :poop::rolleyes:
Ja, de der er visst veldig vanlige. Jeg hadde sånne i min gamle leilighet, og det var de som førte til at jeg etter hvert fikk vite at det var asbest i gulvet også. Etikettene på mine syntes ikke når de var montert (trukket inn i ytterveggen), men tidligere eiere hadde demontert to stykker og spart i kjellerboden.

De gjenværende malte jeg senere med flere lag plastmaling for ikke å skrape dem opp ved flytting av blomsterpotter etc.

M Zolt skrev:
Jeg Har eternit vindusbrett hjemme i hele huset :poop::rolleyes:
Hadde nøyaktig like vindusbenker med samme etikett under.
De ble kastet ut ved vindusbyttet for 10 år siden.
Heldigvis har man ikke asbestfobi med eternit vindusbenker og eternit på taket :)

F Frida80 skrev:
Hva sier man om et slikt svar... Føles jo ikke særlig trygt når foreningen ikke kan underbygge en påstand med fakta. Synd, da fikk jeg dessverre ikke vite mer om asbestforekomst i vegger. Håper det ble bra med hyllen
Det finnes internit og så kanskje dere har hørt om popcorn-tak? På bildene ser det ut som typisk popcorn-tak synes jeg (selv om dette nå handlet om en vegg). Ikke mange tenker på det men popcorn-tak inneholder OFTE asbest.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.