9.133 lest ·
29 svar
9k lest
29 svar
Borskrue + asbest?
Her er foreningens svar på mitt spørsmål som var "vi har hørt at det finnes asbest i veggene, stemmer dette og hva bør vi tenke på?"
"Hei og velkommen til vår fine forening!
1) Det finnes asbest, men det er litt uklart hvor. Så lenge den ikke røres gjør den ingen skade. Planlegges derimot et større inngrep, som å fjerne en vegg eller en del av vegg, så kan det bli aktuelt å kontakte noen som sanerer i henhold til forskrifter."
"Hei og velkommen til vår fine forening!
1) Det finnes asbest, men det er litt uklart hvor. Så lenge den ikke røres gjør den ingen skade. Planlegges derimot et større inngrep, som å fjerne en vegg eller en del av vegg, så kan det bli aktuelt å kontakte noen som sanerer i henhold til forskrifter."
Oppdatering!
Vi snakket med naboen som er kunnskapsrik og har funnet ut mye om huset. Hun sa at materialet i veggen var "asbestplater med masonitt oppå"; kanskje hun mente eternittplater bak, og masonitt er det som vises på bildet jeg la ut? Samtidig synes jeg som ren amatør at det grå ikke ser ut som masonitt.
Det ytterste laget er strukturtapet
Vi vurderer å kanskje bruke borreskrue som kan erstatte en universalplugg i masonitt slik at vi slipper å forbore. Hva tror dere om dette?
Vi snakket med naboen som er kunnskapsrik og har funnet ut mye om huset. Hun sa at materialet i veggen var "asbestplater med masonitt oppå"; kanskje hun mente eternittplater bak, og masonitt er det som vises på bildet jeg la ut? Samtidig synes jeg som ren amatør at det grå ikke ser ut som masonitt.
Det ytterste laget er strukturtapet
Vi vurderer å kanskje bruke borreskrue som kan erstatte en universalplugg i masonitt slik at vi slipper å forbore. Hva tror dere om dette?
Bare her om dagen så jeg på et av alle disse amerikanske "kjøp hus som vi fikser" programmer der det var asbest i grengingen i taket. Og det virker jo å være en type struktur på veggen. Kunne være i den det finnes asbest, selv om jeg ikke har hørt noe om slikt før, men så dukket denne tråden opp.
Magnus E K
Huseier
· Östergötland
· 4 602 innlegg
Magnus E K
Huseier
- Östergötland
- 4.602 innlegg
Ja, de der er visst veldig vanlige. Jeg hadde sånne i min gamle leilighet, og det var de som førte til at jeg etter hvert fikk vite at det var asbest i gulvet også. Etikettene på mine syntes ikke når de var montert (trukket inn i ytterveggen), men tidligere eiere hadde demontert to stykker og spart i kjellerboden.M Zolt skrev:
De gjenværende malte jeg senere med flere lag plastmaling for ikke å skrape dem opp ved flytting av blomsterpotter etc.
Det finnes internit og så kanskje dere har hørt om popcorn-tak? På bildene ser det ut som typisk popcorn-tak synes jeg (selv om dette nå handlet om en vegg). Ikke mange tenker på det men popcorn-tak inneholder OFTE asbest.F Frida80 skrev:
Klikk her for å svare