Hei!

Vi bor i en leilighet der det delvis er asbest i veggene.

Vi har kjøpt en bokhylle som er veggfast og trenger derfor å bore i veggen for å sette den opp. Nå er vi usikre på om vi trenger å ta inn en asbestsanerer kun for å bore noen få hull.

Har lest at det finnes selvborende skruer. Hvordan fungerer disse, og ville de vært et rimelig alternativ for oss?

Mvh
Anton

Nei det er ingen fare å lage noen hull i veggen. Skruer er "selvborende" av natur, men vanligvis trengs det en plugg i veggen for at det skal bli godt feste.

M
Tror ikke det er noen fare, det er nok ikke mye asbest som frigjøres ved litt boring, skulle vært annerledes om du skjærte i veggene eller brøt ned veggen, men ellers er det bare å kjøre på, har hatt en asbestsanitør som har roet min asbestfobi, at det kreves mer for at det skal bli skadelig.

Hva er det for vegg med asbest i, det har jeg aldri hørt om?

M
Før i tiden hadde man asbest i alt mulig, puss, maling mm, kanskje er en kjempegammel leilighet

M Zolt skrev:
Før i tiden hadde man asbest i alt mulig, puss, maling mm, kanskje er en kjempes gammel leilighet
Jovisst, 2000 produkter tror de. Men jeg har aldri hørt om eller støtt på en vegg som inneholder asbest. Vil vite hva slags konstruksjon det er. Er det f.eks. en pusset betongvegg så fungerer selvbærende skrue ikke noe særlig.

Hei alle,

Takk for all hjelpsomhet og deres svar! Holder på å finne ut hvilket materiale det er i veggen.

Dere har definitivt minsket min frykt for at det skal være mkt asbest lr noen fare å sette opp bokhyllen.

Det eneste jeg har hørt om som man kan få muligheten til å bekymre seg for i en vegg er muligens blå lettbetong. Men Asbest nei aldri, hva skulle det vært i så fall.

Det må jo være litt relevans i asbestnojan, å bore et hull i en vegg vil du nok overleve uansett om det nå mot all formodning skulle finnes spor av asbest.

• Liker
zada11 og 4 andre
  • Laddar…
Lizzardo
J Johan456 skrev:
Hva er det for vegg med asbest i, det har jeg aldri hørt om?
Når jeg gikk kurset så sa læreren at det også kan finnes i gammel gips

De som livnærer seg av sanering vil gjerne påstå at det kan finnes akkurat overalt...

• Liker
  • Haha
muraren2 og 1 annen
  • Laddar…
Hva er det for vegg der hyllen skal opp?
I 99% av tilfellene er det bedre å bore først før skruen skrus inn, bare der man skal sette masse skruer (trall, gips ...) velges forboring bort.

I dag er jeg sikker på at man kan finne asbest i alt for med riktige målemetoder må man jo kunne det? Jeg gir meg sjutton på at skulle jeg sende inn litt barnegrøt i pulverform og kalle det for noe melete under et teppe så ville de sikkert finne asbest i det også.......Egentlig skulle man prøve.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Ja, det er jo et naturlig forekommende materiale, så den som er redd for det får det vanskelig å oppholde seg noe sted.

Magnus E K
Nei, det er stor forskjell på enkeltfibre som forekommer overalt i luften og et materiale som vil frigi millioner av fibre når man borer i det. Jeg vet ikke hva slags materiale som er i veggen, men å påstå at det ikke kan være asbestholdig fordi man selv aldri har hørt om det høres ikke så smart ut.

Når man sender inn en prøve, blir den undersøkt i mikroskop, og naturligvis kreves det en viss konsentrasjon for at det skal synes.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.