Hei!
Vi bor i en leilighet der det delvis er asbest i veggene.
Vi har kjøpt en bokhylle som er veggfast og trenger derfor å bore i veggen for å sette den opp. Nå er vi usikre på om vi trenger å ta inn en asbestsanerer kun for å bore noen få hull.
Har lest at det finnes selvborende skruer. Hvordan fungerer disse, og ville de vært et rimelig alternativ for oss?
Mvh
Anton
Vi bor i en leilighet der det delvis er asbest i veggene.
Vi har kjøpt en bokhylle som er veggfast og trenger derfor å bore i veggen for å sette den opp. Nå er vi usikre på om vi trenger å ta inn en asbestsanerer kun for å bore noen få hull.
Har lest at det finnes selvborende skruer. Hvordan fungerer disse, og ville de vært et rimelig alternativ for oss?
Mvh
Anton
Tror ikke det er noen fare, det er nok ikke mye asbest som frigjøres ved litt boring, skulle vært annerledes om du skjærte i veggene eller brøt ned veggen, men ellers er det bare å kjøre på, har hatt en asbestsanitør som har roet min asbestfobi, at det kreves mer for at det skal bli skadelig.
Jovisst, 2000 produkter tror de. Men jeg har aldri hørt om eller støtt på en vegg som inneholder asbest. Vil vite hva slags konstruksjon det er. Er det f.eks. en pusset betongvegg så fungerer selvbærende skrue ikke noe særlig.M Zolt skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 innlegg
I dag er jeg sikker på at man kan finne asbest i alt for med riktige målemetoder må man jo kunne det? Jeg gir meg sjutton på at skulle jeg sende inn litt barnegrøt i pulverform og kalle det for noe melete under et teppe så ville de sikkert finne asbest i det også.......Egentlig skulle man prøve.
Magnus E K
Huseier
· Östergötland
· 4 602 innlegg
Magnus E K
Huseier
- Östergötland
- 4.602 innlegg
Nei, det er stor forskjell på enkeltfibre som forekommer overalt i luften og et materiale som vil frigi millioner av fibre når man borer i det. Jeg vet ikke hva slags materiale som er i veggen, men å påstå at det ikke kan være asbestholdig fordi man selv aldri har hørt om det høres ikke så smart ut.
Når man sender inn en prøve, blir den undersøkt i mikroskop, og naturligvis kreves det en viss konsentrasjon for at det skal synes.
Når man sender inn en prøve, blir den undersøkt i mikroskop, og naturligvis kreves det en viss konsentrasjon for at det skal synes.