Enda en tråd i dette forferdelige emnet. Har renovert et hus fra -65 og blitt rammet av en uro etter at alt er klart. Spesielt siden man nå bor i huset med barn osv.
Har sendt inn 10-15 analyser på materiale under renoveringen og kun 1 kom tilbake positivt- hardfug rundt vinduer.
Har jo i tillegg revet, boret og pusset i annet materiale som jeg ikke har testet.
- Pussede vegger i kjelleren, slo meg aldri da at det kan finnes asbest i pussen, Mørtel til en oppmurt innervegg, betong som jeg har pigget i, tjærepapp man har revet i osv osv.
Det lurvete med dette helvetes-emnet er jo at man kan aldri være sikker, ALDRI. Mannen som muret den ene kjellerveggen kanskje ikke slengte i en neve asbest i mørtelen mens han som gjorde veggen motsatt brukte asbest i sitt mørtel.
Lest alt som er å lese om asbest og forstår ikke hvordan emnet ikke tas på større alvor. Fantastisk statistikk fra @academia blant annet.
Men til mitt spørsmål. Hvordan gjør dere rørleggere, snekkere, elektrikere osv. Tester dere pussen i hver eneste vegg dere borer i på alle byggeplasser? Tester dere flislimet bak baderomsspeilet dere skal sette opp? Tester dere hver matte, vinylgulv, fug, mørtel som dere noensinne kommer i kontakt med?
Mange av de jeg har snakket med trekker på skuldrene og sier at litt asbest er ikke så farlig.
Risikoene er kjente, man kan dø av en eksponering, flere eksponeringer øker risikoen. Støvet sprer seg også når arbeidet deres er utført og rammer barn og unge mennesker. Barn som potensielt etter en eksponering kan utvikle mesoteliom i 30-års alderen. Finnes allerede mange tilfeller der unge har dødd.
Mange privatpersoner er helt uviten om asbest og det er fritt frem å rive hvordan som helst.
Snakk om at asbest er ufarlig hvis man ikke river i det irriterer meg også. Tenk en vinylmatte med bunn av ren asbest. Hver gang noen går på den må det frigjøres fibre som finner veien opp rundt lister osv. Vinduskarmene av eternitt fulle av riper og fliser som er slått av.
Blir ikke klok, ene øyeblikket er det livsfarlig men likevel gjør man knapt noe med det.
100 personer i året dør av mesot. Til tross for at det er 44 år siden forbudet.
Har sendt inn 10-15 analyser på materiale under renoveringen og kun 1 kom tilbake positivt- hardfug rundt vinduer.
Har jo i tillegg revet, boret og pusset i annet materiale som jeg ikke har testet.
- Pussede vegger i kjelleren, slo meg aldri da at det kan finnes asbest i pussen, Mørtel til en oppmurt innervegg, betong som jeg har pigget i, tjærepapp man har revet i osv osv.
Det lurvete med dette helvetes-emnet er jo at man kan aldri være sikker, ALDRI. Mannen som muret den ene kjellerveggen kanskje ikke slengte i en neve asbest i mørtelen mens han som gjorde veggen motsatt brukte asbest i sitt mørtel.
Lest alt som er å lese om asbest og forstår ikke hvordan emnet ikke tas på større alvor. Fantastisk statistikk fra @academia blant annet.
Men til mitt spørsmål. Hvordan gjør dere rørleggere, snekkere, elektrikere osv. Tester dere pussen i hver eneste vegg dere borer i på alle byggeplasser? Tester dere flislimet bak baderomsspeilet dere skal sette opp? Tester dere hver matte, vinylgulv, fug, mørtel som dere noensinne kommer i kontakt med?
Mange av de jeg har snakket med trekker på skuldrene og sier at litt asbest er ikke så farlig.
Risikoene er kjente, man kan dø av en eksponering, flere eksponeringer øker risikoen. Støvet sprer seg også når arbeidet deres er utført og rammer barn og unge mennesker. Barn som potensielt etter en eksponering kan utvikle mesoteliom i 30-års alderen. Finnes allerede mange tilfeller der unge har dødd.
Mange privatpersoner er helt uviten om asbest og det er fritt frem å rive hvordan som helst.
Snakk om at asbest er ufarlig hvis man ikke river i det irriterer meg også. Tenk en vinylmatte med bunn av ren asbest. Hver gang noen går på den må det frigjøres fibre som finner veien opp rundt lister osv. Vinduskarmene av eternitt fulle av riper og fliser som er slått av.
Blir ikke klok, ene øyeblikket er det livsfarlig men likevel gjør man knapt noe med det.
100 personer i året dør av mesot. Til tross for at det er 44 år siden forbudet.
Jeg er elektriker, så jeg støter vel i prinsippet ikke på det i noen større omfang. Nei, jeg tester ingenting, sender ingenting til test. Men vet jeg at det er asbest, eller mistenker, så kan jeg vel synes at det er smart å ta på seg en åndedrettsmaske om jeg må bearbeide materialet. Ja kanskje ikke engang det hvis jeg bare skal skru i en skrue eller bore et lite hull.G goosen skrev:Men til mitt spørsmål. Hvordan gjør dere rørleggere, snekkere, elektrikere osv. Tester dere pussen i hver eneste vegg dere borer i på alle bygg? Tester dere flislimet bak baderomsspeilet dere skal sette opp? Tester dere hver eneste matte, vinylgulv, fugemasse, mørtel som dere noen gang kommer i kontakt med?
Tja, omtrent så tenker jeg med. For litt over 30 år siden jobbet jo alle håndverkere med denne dritten, i denne dritten, men de døde jo ikke som fluer til høyre og venstre. Det var mange håndverkere som døde på den tiden, men i prinsippet utelukkende av arbeidsulykker. Man må tenke på risikovurdering, tenker jeg.G goosen skrev:
Nå overdriver du, du leser steder som er ment for å skremme deg, ikke for å være faktabasert. Sannheten er at selv de som arbeidet daglig med å fremstille asbestmaterialer, asbestholdige produkter, og sto 8 timer om dagen i støv som var rene Londontåken, og ikke engang blant disse var kreft spesielt vanlig. Det vanligste å bli rammet av, smertefullt, og mange døde, var asbestose, dvs omtrent tilsvarende til silikose (stendammlunge), for dette kreves stor og langvarig eksponering, dvs å yrkesarbeide heltid. Forekomsten av nye tilfeller av asbestose er så godt som null. Og det er altså omtrent like alvorlig å utsette seg for annet støv av veldig små mineralske partikler.G goosen skrev:Risikoene er kjente, man kan dø av en eksponering, flere eksponeringer øker risikoen. Støvet sprer seg også når arbeidet deres er gjort og rammer barn og unge mennesker. Barn som potensielt etter en eksponering kan utvikle mesotheliom i 30-årsalderen. Finnes allerede mange tilfeller der unge har dødd.
Og lungekreft på grunn av asbest er også veldig uvanlig i dag, og om man tror at det er livsfarlig å puste inn noen asbestfibre, så er det ikke spesielt beroligende å få vite at hver dag man befinner seg i et vanlig norsk bymiljø, så puster man inn ca 1000 asbestfibre.
Man skal naturligvis ikke være dum og korket, vet man at det er asbest, eller mistenker det, og det skal bearbeides i litt større grad (sages, brytes i stykker, slipes osv) så skal man jo som minst ha en åndedrettsmaske, og så rengjøre områdene godt, våttørke med kluter som så kastes. Er det virkelig store jobber kan man vurdere å ta inn en rivningsproff, som tar hånd om alt.
Men det er nok verre for helsa å gå og ha panikkfølelser over dette materialet, som på en eller annen merkelig måte har blitt altfor overdrevet når det gjelder farligheten.
Slutt å røyke, eller reduser alkohol (hvis noe av dette brukes) så forlenger du liv og helse mye mer og tydeligere.
Som rørlegger for lenge siden rev vi ut villapanner og isolasjon så det sto herlig til. Vi stakk kniven i isolasjonen og sprettet den opp uten noen form for beskyttelse.
Jeg har langt senere, når jeg innså at det er asbestpanikk blant en ulykkelig skare mennesker, spurt mine gamle kolleger om de eller noen de har hørt om har blitt rammet av "asbestskader". Ingen. Ikke en eneste har gjort det. Til tross for at de i minst et tiår ofte sto blant virvlende asbeststøv hele dagene.
Så, jo. Den helt umotiverte asbestnojaen har åpenbart rammet deg.
Andre yrkesgrupper som arbeidet i asbestholdig luft var/er.
Lok/bilreparatører.
T-banepersonell.
Snekkere.
Etc.
Tillegges bør, at av de i eternittfabrikkene som døde var nesten alle røykere.
Noe som ikke ble tatt hensyn til da statistikken ble utarbeidet.
Jeg har langt senere, når jeg innså at det er asbestpanikk blant en ulykkelig skare mennesker, spurt mine gamle kolleger om de eller noen de har hørt om har blitt rammet av "asbestskader". Ingen. Ikke en eneste har gjort det. Til tross for at de i minst et tiår ofte sto blant virvlende asbeststøv hele dagene.
Så, jo. Den helt umotiverte asbestnojaen har åpenbart rammet deg.
Andre yrkesgrupper som arbeidet i asbestholdig luft var/er.
Lok/bilreparatører.
T-banepersonell.
Snekkere.
Etc.
Tillegges bør, at av de i eternittfabrikkene som døde var nesten alle røykere.
Noe som ikke ble tatt hensyn til da statistikken ble utarbeidet.
Klikk her for å svare