Ca 2k koster isoleringen. Jeg var inne på å kjøre med spent stoff+isolering med tre, men da jeg har metallstendere så ble tanken superkjedelig å feste stoffet, og med metall må jeg ha plate-materiale, for ellers vil skruene skru seg selv ut og det vil skrangle noe jævlig!
Osb skal jeg slå på frontveggen, der den ramspente duken skal sitte. Så tenker jeg å sette opp kottlinger på øvrige seksjoner, der høyttalere og ev akustikk skal sitte.
ok, høres ut som du har tenkt grundig gjennom det der. 2000 er ganske surt for isolering..
Jeg deler ikke oppfattelsen at isolasjon bak gipsen ikke ville gjøre noen forskjell. Tvert imot er det et vanlig tiltak for å øke lydreduksjonen. I et aktuelt prosjekt hos oss har akustikkonsulenten foreskrevet veggtype mot sjakt og installasjoner ifølge vedlagte bilde.
Prinsippet for veggtypen er dobbeltgips og 45 mm lekter med 45 mm mineralull. Ved soverom legges en tredje gipsskrue til. Ved plassering foran betongvegg som har heis på den andre siden, plasseres veggen med 10 mm avstand til betongen. Avstanden er for å minimere overføring av spesielt merkbare vibrasjoner og lavfrekvente lyder fra heisene. Rimeligvis bør dette prinsippet med fordel kunne anvendes i et kinorom inneholdende kraftig bass.
Vi snakker om to forskjellige ting. Vil man minimere lyden ut (eller inn) fra et kinorom skal man absolutt isolere bak gipsplater og prøve å sette opp så mye masse som mulig (gjerne med materialer) Akkurat som innlegget ditt sier. Men det påvirker ikke lyden inne i kinorommet. Vil man derimot kontrollere akustikken inne i kinorommet så setter man opp absorbenter og diffusorer inne i rommet og ikke bak harde materialer som gipsplater.
Siden rommet ligger i kjelleren, og der finnes garasje, vaskerom, toalett og gang, som nærmeste rom, har jeg valgt bort isolasjon bak gipsen. Rommet ligger mot to yttervegger.
Har imidlertid satt 45mm i taket, da vi har rom i første etasje som ligger nær. Hadde takhøyden vært høyere i biorommet, ville jeg lagt to lag gips i taket, men nå er jeg litt begrenset akkurat der, så det blir bare ett.
Kommer til å fokusere på eventuell akustikk/absorbenter over tid, hvis det trengs. Rommet er som nevnt 9kvm.
Hvis du får problemer med bassen fra sub så kan disse redusere vibrasjonene via gulvet til resten av huset.
[lenke]
fungerer utmerket på jobben men hvis suben veier mer enn 20 kg så trengs det seks stykker. Det kan finnes billigere andre steder.
Rått, takk! Får eksperimentere litt med det om det trengs, når alt ruller der nede. Bassene veier rundt 18kg, sammen. Jeg fant en ekstra av samme merke så jeg tenkte, hvorfor ikke kjøre 7.2 når jeg en da har muligheten! Det er dog veldig overdrevet for 10m2
Rått, takk! Får eksperimentere litt med det om det trengs, når alt ruller der nede. Basene veier rundt 18kg, sammen. Jeg fant en ekstra av samme merke så jeg tenkte, hvorfor ikke kjøre 7.2 når jeg en gang har muligheten! Det er dog veldig overdrevet for 10m2
overdrevet?? det der må du nok utdype litt? hvordan kan man overdrive et biorom? (jepp, jeg er misunnelig)
overdrevet?? det der må du nok utdype litt? hvordan kan man overdrive et biorom? (japp, jeg er misunnelig)
Haha, nei det er vel sant. Like greit å dra på når man har muligheten. Det eneste man får angre da, er at fruen tramper i gulvet i overetasjen når man spiller for høyt!
Et tips som er ganske bra når man bygger veggene for å isolere fra lekkasje av lyd er å bygge med forskjøvne stendere.
Dvs. at om man har vanlige 70-stendere så setter man dem på en 95-svill og får 2 vegger som er uavhengige av hverandre. Dette blir noe bedre enn om de er stivet av på samme stender fordi du får en demping mellom de to membranene som overflatene utgjør.
Dette gjør dog ingen kjempestor forskjell. Vil man være seriøs er det bare en ting som demper skikkelig bra og det er masse. Dvs. gips i flere lag er bedre enn tre, og betong er bedre enn gips.
Akustikk på den andre siden er ikke det samme som lyddemping, men handler om hvordan man vil at lyden skal opptre inni rommet.
Noen enkle grunnregler er at det er en god idé å se hvor man har "første-refleksjonen" fra høyttalerne til det optimale lyttepunktet og sette absorbenter på veggene der. Øret filtrerer automatisk bort lydrefleksjoner som har en viss forsinkelse mot opprinnelseslyden som kommer fra høyttaleren, og i et normalstort rom pleier det lyden som kommer fra første refleksjon å være i et tidsintervall som forstyrrer opplevelsen av lyden. Absorberer man denne refleksjonen forbedrer man opplevelsen.
Deretter er det bra å unngå resonans, og en måte å oppnå dette på er å unngå parallelle vegger som ligger på en avstand der bølgelengden på lyden kan skape det. Dette er et mer komplekst område, men det er ikke så dumt med ikke-parallelle sidevegger.
Man skal også forstå at det bare er diskantfrekvenser man demper med veggabsorbenter av stoff eller skum etc., da det igjen handler om bølgelengden. Bass har lange bølgelengder og krever så tykke absorbenter for at den samme typen skal fungere at de ikke engang ville fått plass i rommet. Derfor må man absorbere bass på en annen måte. Dette er vanskeligere, og å finne den optimale plasseringen for bassen ved å prøve seg fram til hvor det låter best er en god idé. Ved å sette bassen i et hjørne og lytte etter hvor det låter best har du konstatert hvor bassen burde stå. Dette er sannsynligvis ikke der du vil ha den og derfor lever man ofte med et kompromiss her.
Et triks er å heller ha 2 små basser sammenlignet med én stor, eller til og med 4 basser, som gjør plasseringen mindre følsom.
I kombinasjon med heldekkende teppe på gulvet, samt stoffsofaer/lenestoler vil jeg si at man har kommet langt nok med disse tiltakene til at de fleste skal bli fornøyde.
Noen enkle retningslinjer fra en som bygde et semi-seriøst biorom for noen år siden.
Ett tips som är ganske bra når man bygger veggene for å isolere fra lekkasje av lyd er å bygge med forskjøvne stolper.
Dvs. at om man har vanlige 70-stolper så stiller man dem på en 95-svill og får 2 vegger som er uavhengige av hverandre. Dette blir noe bedre enn at de er festet på samme stolpe siden du får en demping mellom de to membran som overflatene utgjør.
Dette gjør dog ingen veldig stor forskjell. Vil man være seriøs er det bare en ting som demper skikkelig bra og det er masse. Dvs. gips i flere lag er bedre enn tre, og betong er bedre enn gips.
Akustikk derimot er ikke det samme som lyddemping, men handler om hvordan man vil at lyden skal oppføre seg inne i rommet.
Noen enkle grunnregler er at det er en god idé å se hvor man har "første-refleksjonen" fra høyttalerne til det optimale lyttepunktet og sette absorbenter på veggene der. Øret filtrerer automatisk bort lydrefleksjoner som har en viss forsinkelse mot opprinnelseslyden som kommer fra høyttaleren, og i et normalt stort rom pleier det lyden som kommer fra første refleksjonen være i et tidsintervall som forstyrrer hvordan man opplever lyden. Absorberer man denne refleksjonen forbedrer man opplevelsen.
Deretter er det bra å unngå resonans, og en måte å oppnå dette på er å unngå parallelle vegger som ligger på en avstand hvor bølgelengden på lyden kan skape det. Dette er et mer komplekst område, men det er ikke så dumt med ikke-parallelle sidevegger.
Man skal også forstå at det bare er diskantfrekvenser man slukker med veggabsorbenter av stoff eller skum etc., da det igjen handler om bølgelengden. Basstoner har lang bølgelengde og krever så tykke absorbenter for at samme type skal fungere at de ikke engang ville få plass i rommet. Derfor får man absorbere bass på annen måte. Dette er vanskeligere, og å finne den optimale plasseringen på bassen ved å prøve seg fram til hvor det høres best ut er en god idé. Ved å stille bassen i et hjørne og lytte hvor det høres best ut, har du konstatert hvor bassen burde stå. Dette er sannsynligvis ikke der du vil ha den, og derfor lever man oftest med et kompromiss her.
Ett triks er å heller ha 2 små basser sammenlignet med en stor, eller rent ut 4 basser, som gjør plasseringen mindre følsom.
I kombinasjon med heldekkende teppe på gulvet, samt stoffsofaer/lenestoler vil jeg si at man har kommet langt nok med disse tiltakene for at de fleste skal bli fornøyde.
Noen enkle retningslinjer fra en som bygde et semi-seriøst biorom for noen år siden.
Takk for et utførlig og interessant svar!
Jeg skal kjøre 7.2 i rommet, med akkurat nå kjører jeg 5.2. Skal oppdatere med 2 satellitter etter hvert. Bassen høres "veldig bra" ut i lytteposisjonen, men hvordan finner jeg ut hvor første refleksjonen havner?
Akkurat nå er det kun 4 kinostoler i bakre del av rommet som "bremser" refleksjonene. Overflaten på rommet er ca 3x3.
Nå har jeg jo litt annet å gjøre ferdig før det er klart senere i år, men om beslutningen til slutt er å presse inn en skikkelig høy med tusenlapper i et biorom, så vil det gå forut av en mye mindre høy med tusenlapper til en akustikkonsulent som kan regne og fortelle hvordan jeg skal bygge rommet.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.