4.510 lest ·
26 svar
5k lest
26 svar
Biorom - spørsmål om isolasjon
Bygger et lite kino-/gamingrom på ca. 10 kvm, og har brukt stålstendere (luftspalte 45 mm). Det begynner å bli klart med elektrisk opplegg og diverse kabler, og det er på tide med gips og evt. isolasjon.
Nå til spørsmålet:
Lurer på om den planlagte isolasjonen bak gipsen gjør noen stor forskjell lydmessig, bortsett fra at det selvfølgelig blir "varmere" i rommet. Gipsen gjør det jo tett i den grad at det blir litt mykere enn betongvegger, men fortsatt "nesten like hardt", og lyden vil jo uansett sprette rundt, men kanskje ikke på samme måte?
Ønsker å høre om noen vet hvorfor jeg burde ha isolasjon, eller om jeg bare kan droppe det? Jeg kan nemlig ikke se noen fordeler med den, bortsett fra at det blir noen grader varmere! Opplys meg!

Nå til spørsmålet:
Lurer på om den planlagte isolasjonen bak gipsen gjør noen stor forskjell lydmessig, bortsett fra at det selvfølgelig blir "varmere" i rommet. Gipsen gjør det jo tett i den grad at det blir litt mykere enn betongvegger, men fortsatt "nesten like hardt", og lyden vil jo uansett sprette rundt, men kanskje ikke på samme måte?
Ønsker å høre om noen vet hvorfor jeg burde ha isolasjon, eller om jeg bare kan droppe det? Jeg kan nemlig ikke se noen fordeler med den, bortsett fra at det blir noen grader varmere! Opplys meg!
Isolering bak gipsen gjør ingen forskjell. Du trenger noe foran gipsen.
Renoveringsnybegynner
· Stockholm
· 647 innlegg
Den eneste grunnen til å sette noen form for isolasjon i veggene er hvis det reduserer resonansen...
Hvor seriøst vil du satse? Snakker vi flytende gulv på sandbunn, lydabsorbenter i tak og på vegger, eller mer et vanlig rom?
Hvor seriøst vil du satse? Snakker vi flytende gulv på sandbunn, lydabsorbenter i tak og på vegger, eller mer et vanlig rom?
Et mer "vanlig" rom. Så klart skal det låte bra, men det er 10 kvm jeg bygger. Fikse noe på veggene skal jeg gjøre uansett, men tenker å fikse med det når jeg er ferdig med maling og bruker rommet.Pasjostrom skrev:
Bygningsveteran
· 2 741 innlegg
Finns jo en aspekt til.
Hvor mye og hvor høyt har du tenkt å spille.
Liker selv å kjøre film med litt mer lyd enn mange andre
Det jeg tenker på er huset rundt omkring biorommet.
Jo tyngre vegger desto bedre demper det utenfor rommet.
Osb gips er bedre enn bare gips og da har du litt å skru opp ting med (gjerne begge sider på veggen).
Dobbelt gips demper enda bedre (osb pluss litt isolasjon og så dobbelt gips demper enda mer osv).
Har selv hatt et biorom i mitt gamle hus med støpt hvelv og kunne spille film ganske bra uten å forstyrre sovende barn i overetasjen.
Tenk gjerne litt fremover og vurder hvordan rommet vil bli brukt om noen år.
Lettere å gjøre det rett på en gang enn å måtte gjøre om om noen år.
Liker selv å kjøre film med litt mer lyd enn mange andre
Det jeg tenker på er huset rundt omkring biorommet.
Jo tyngre vegger desto bedre demper det utenfor rommet.
Osb gips er bedre enn bare gips og da har du litt å skru opp ting med (gjerne begge sider på veggen).
Dobbelt gips demper enda bedre (osb pluss litt isolasjon og så dobbelt gips demper enda mer osv).
Har selv hatt et biorom i mitt gamle hus med støpt hvelv og kunne spille film ganske bra uten å forstyrre sovende barn i overetasjen.
Tenk gjerne litt fremover og vurder hvordan rommet vil bli brukt om noen år.
Lettere å gjøre det rett på en gang enn å måtte gjøre om om noen år.
Bedreviter
· östergötland
· 2 768 innlegg
Er det ikke risiko for at veggene blir resonansbokser uten isolasjon i dem?
Rommet er i kjelleren, så lettbetong x 4 vegger og barna sover på overetasjen, så jeg vil kunne spille ganske høyt uten å forstyrre dem.A Argastesnickaren skrev:Finnes jo en aspekt til.
Synes selv om å kjøre film med litt mer lyd enn mange andre
Det jeg tenker på er huset rundt om biorommet.
Jo tyngre vegger desto bedre dempes det utenfor rommet.
Osb gips er bedre enn bare gips og da har du litt å skru opp ting med (gjerne begge sider på veggen)
Doble gips demper enda bedre (osb pluss litt isolasjon og så doble gips demper enda mer osv).
Har selv hatt et biorom i mitt gamle hus med støpt hvelv og kunne spille film ganske bra uten å forstyrre sovende barn på overetasjen.
Tenk gjerne litt fremover og fundere på hvordan rommet vil bli brukt om noen års sikt.
Lettere å gjøre riktig på en gang enn å måtte gjøre om om noen år.
Rommet i seg selv er veldig lite. Med lektere på plass, så bygger det 3 x 3 meter, og takhøyden blir 2.2m (med gipsen på). Taket består i dag av spontet tre, så der har jeg senket taket 45mm og skal dit med isolasjon + gips. (Blir 2.2m) jeg er nærmere 1.90 så mer enn det vil jeg ikke senke taket!
Huseier
· en bit söder om smygehuk
· 430 innlegg
om man sier så her, hva koster isolering for det rommet? jeg er ingen ekspert på det, men hadde jeg vært i samme situasjon hadde jeg isolert (om jeg nå trengte å legge på gips - hadde nok kjørt utenpåliggende og så spent stoff / gardin foran) og er enig i OSB bak. trist å bare ha gips deretter for hva du senere vil henge på veggene.
så i rommet, tykke gardiner på veggene og et tykt teppe mellom duken/skjermen og sofaen burde stoppe den verste ekkoen av all lyd til en billig penge. taket antar jeg blir svart
lykke til.
så i rommet, tykke gardiner på veggene og et tykt teppe mellom duken/skjermen og sofaen burde stoppe den verste ekkoen av all lyd til en billig penge. taket antar jeg blir svart
Jeg er i ferd med å starte opp et lignende prosjekt her hjemme, med kino- og spillerom i kjelleren. Jeg tenker at teppegulv og eventuelt akustisk himling og løse tekstilmøbler skal hjelpe lyden.
Det der med isolasjon er jo noe av en vitenskap for seg, jeg har ikke tenkt å isolere veggene noe. Er noen av veggene yttervegg? I så fall ville jeg sjekket opp veldig nøye hva som fungerer, å isolere på innsiden er alltid halvveis tvilsomt hva jeg har forstått, og spesielt i kjellere hvor det kan være kaldt og fuktig i veggen.
Det der med isolasjon er jo noe av en vitenskap for seg, jeg har ikke tenkt å isolere veggene noe. Er noen av veggene yttervegg? I så fall ville jeg sjekket opp veldig nøye hva som fungerer, å isolere på innsiden er alltid halvveis tvilsomt hva jeg har forstått, og spesielt i kjellere hvor det kan være kaldt og fuktig i veggen.
Ca 2k koster isolasjonen. Jeg var inne på å kjøre med spent stoff+isolasjon med tre, men siden jeg har stålstendere ble tanken superjobb å feste stoffet, og med stål må jeg ha platemateriale, ellers kommer skruene til å skru seg ut selv og det kommer til å skrangle noe jævlig!P Peter_Bromma skrev:om man sier så her, hva koster isolasjon for det rommet? jeg er ingen ekspert på det, men hadde jeg vært i samme situasjon hadde jeg isolert (om jeg nå trengte å legge på gips - hadde nok kjørt utenpåliggende og så spent stoff / gardin foran) og er enig om OSB bak. kjedelig å bare ha gips så for hva du senere vil henge på veggene. så i rommet, tykke gardiner på veggene og et tykt teppe mellom duken/skjermen og sofaen burde stoppe det verste ekkoet av all lyd til en rimelig penge. taket antar jeg at det blir svartlykke til.
Osb skal jeg sette på frontveggen, der den rammespente duken skal sitte. Så tenker jeg å sette opp kotlinger på øvrige seksjoner, der høyttalere og eventuelt akustikk skal sitte.
2 av veggene er yttervegger. Har ikke problem med noen fukt. Føles som at jeg heller legger pengene på å fikse egne akustikkplater og tester meg frem til hva som blir best!E erik_qwerty skrev:Jeg er i gang med å starte et lignende prosjekt hjemme, med bio- og spillrom i kjelleren. Jeg tenker at heldekkende teppe og eventuelt akustikkhimling og løse tekstilmøbler skal hjelpe lyden.
Det der med isolasjon er jo noe av en vitenskap i seg selv, jeg har ikke tenkt å isolere veggene noe. Er noen av veggene yttervegger? I så fall ville jeg sjekket veldig nøye hva som fungerer, å isolere på innsiden er alltid litt tvilsomt hva jeg har forstått, og spesielt i kjellere hvor det kan være kaldt og fuktig i veggen.
Hvis du vil at ingen lyder skal slippe ut fra rommet, bruk doble lag med tung gips. Type brann gips. Vær nøye med å bruke masse fugemasse rundt alle kanter. Det skal ikke være noen luft hvor lyden kan slippe ut. Isolasjon bak gipsen hjelper ikke, derimot vil isolasjon i rommet med stoff foran redusere resonansen i rommet. Tenk bare på at en vanlig dør vil slippe ut mye støy uansett, det samme gjelder ventilasjon.
Bra tips å tette med fugemasse. Jeg skal på sikt fikse døren også, så det isolerer der også. I dag er det en vanlig tre innerdør. Selv om den er av eldre slag, er den tynn noen steder også!M manbat skrev:Hvis du vil at ingen lyd skal slippe ut fra rommet, bør du bruke dobbelt lag med tung gips. Typ brandgips. Sørg for å tette med masse fugemasse rundt alle kantene. Det skal ikke finnes noen luft som lyden kan slippe ut gjennom. Isolering bak gipsen gjør ingen glad, derimot isolering i rommet med stoff foran minsker resonansen i rommet. Tenk bare på at en vanlig dør vil slippe ut mye støy uansett, det samme gjelder ventilasjon.
Så tenkte jeg å henge opp litt tykkere stoff foran ved lerretet, og også henge opp på veggen motsatt, der stolene står for å dempe!