10.157 lest ·
22 svar
10k lest
22 svar
Beregn styrke/bæreevne for en M2,5 gjenget bolt?
Du skal jo bare dra lasten, ikke løfte den. Og håndtaket sitter fast på to sider.
Lek med tanken at du faktisk skulle løfte den. Det blir 50 kg per side. Om du skulle ha rett burde du da kunne bryte av bolten med bare hendene...
Lek med tanken at du faktisk skulle løfte den. Det blir 50 kg per side. Om du skulle ha rett burde du da kunne bryte av bolten med bare hendene...
Det er meget mulig, men når jeg testet den merker jeg iallfall at bolten er dens absolutt svakeste punkt. Det er ikke en sjanse for at den kommer til å holde. Så, min opprinnelige tråd handler ikke om flere subjektive vurderinger rundt vognen i seg selv. Det jeg ønsket var teknisk å styrke argumentet om at den delen av vognen er underdimensjonert ved å påvise hva en 3mm skrue faktisk tåler i vekt (tenk på at belastningen trolig vil bli langt over 100kg til siden med vektstangeffekten.
Vol
Vol
Vognen ser spinkel ut det er jeg enig i med noe som ser ut som hardplasthjul mm.
Last med 100Kg og kjør litt over stokk og stein. Send deretter inn reklamasjon. Se bare til å dokumentere disse 100Kg så det ikke blir snakk om at du har overlastet den.
Last med 100Kg og kjør litt over stokk og stein. Send deretter inn reklamasjon. Se bare til å dokumentere disse 100Kg så det ikke blir snakk om at du har overlastet den.
Skruen kommer skjæres av. Og det skjer på to steder, høyre og venstre.
Det blir to skruvareor som skal skjæres av.
Spørsmålet er hva som går i stykker først, skruen eller innfestingen?
Om innfestingen er svak, kan man få en deformasjon og dermed påvirkes lastfallet.
Kan bli komplekst å regne på.
Enig i å teste skikkelig ved maksbelastning.
Det blir to skruvareor som skal skjæres av.
Spørsmålet er hva som går i stykker først, skruen eller innfestingen?
Om innfestingen er svak, kan man få en deformasjon og dermed påvirkes lastfallet.
Kan bli komplekst å regne på.
Enig i å teste skikkelig ved maksbelastning.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 innlegg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6.615 innlegg
Altså det der kan ikke være M3, da skal jeg bestille time hos optikeren!
Jeg tror mer på M5, men en rask overordnet beregning gir;
Anta at tillatt skjærspenning er Ttill=0,6*Rm, hvilket gir Ttill=0,6*800 MPa hvis vi antar 8.8-kvalitet. As for M3 er ca 5 mm3.
F=m*a => m=F/a og F=Ttill*As =>
m=Ttill*As/a= 480*5/9,82~240 kg
Men du har jo to oppsett... Så det burde holde
Jeg tror mer på M5, men en rask overordnet beregning gir;
Anta at tillatt skjærspenning er Ttill=0,6*Rm, hvilket gir Ttill=0,6*800 MPa hvis vi antar 8.8-kvalitet. As for M3 er ca 5 mm3.
F=m*a => m=F/a og F=Ttill*As =>
m=Ttill*As/a= 480*5/9,82~240 kg
Men du har jo to oppsett... Så det burde holde
Klikk her for å svare