Hei,

Jeg har forsøkt å forstå styrkeberegning for en bolt. Dette kommer av at jeg har kjøpt et produkt (en vogn) som ifølge spesifikasjonene skal kunne lastes med 100kg. Da jeg fikk vognen oppdaget jeg at den delen som 'drar' vognen føles ekstremt svak og vinglete, i tillegg er den montert med en 2,5MM tykk skrue som da skal trekke og "svinge rundt" med 100kg. Jeg prøvde å laste 20kg og merket umiddelbart at den holdt på å gå i stykker.

Kontaktet selskapet og krevde å få reklamere på produktet, de på sin side hevder at jeg ikke kan reklamere et produkt av grunner som "opplevd kvalitet". Derfor tenkte jeg svart på hvitt å påvise at den skruen de har brukt ved vognens mest sårbare del, der de fleste belastningene vil forekomme, er altfor spinkel dimensjonert. Slik at jeg får svart på hvitt at dette ikke er min opplevde kvalitet men en direkte feil i dimensjonsvalg.

Så, hvordan regner man egentlig ut hva en enkelt skrue tåler i "kilo" så å si?

Vol

For å tydeliggjøre så ligger "kraften" i midten på denne skruen, den er cirka 8cm lang og altså 2,5mm i diameter.

Jeg ser jo selv tydelig at dette aldri kommer til å holde, men med tanke på at vi ikke er enige vil jeg som sagt understreke argumentet med ekte data og ikke bare "min opplevde kvalitet"

2,5 mm?

Det høres jo ut som noe man skrur sammen Märklintog med, ikke noe i en vogn som skal tåle 100 kilo....

Kompletter med litt bilder kanskje?

• Liker
  • Haha
etompau og 1 annen
  • Laddar…
Ja, ta noen bilder av hele ekvipasjen og et nærbilde der skruen/akslingen sitter.

Det høres veldig merkelig ut om den er 2,5 mm i diameter. Dessuten at du skriver at kraften ligger i midten av skruen? og at den er så tynn og 8 cm lang.. Det høres veldig merkelig ut. Jeg kan forestille meg omtrent hvordan det hele ser ut, men jeg ville ikke valgt å ha en "knappnål" på et slikt sted på en vogn.
Hvis du er fornøyd med vogna ellers, kanskje du kan bore opp hullet/hullene og erstatte med en M8 bolt som er 10 cm lang. Da vil ikke den delen være den svakeste lenger iallfall :) ex: https://braverktyg.se/frasning/maskintillbehor/spanndetaljer/pinnbult/pinnbult-m8-langd-100-mm/

Legger ved et bilde nedenfor. Har målt den nå, og den er nok heller 3 mm og ikke 2,5 som jeg først trodde. Men det er fortsatt ekstremt lite. Denne skruen fungerer altså som "aksel" til et langt håndtak som skal både kunne dra 100 kg, men også bevege seg sideveis, dvs vektarmen om jeg f.eks skal svinge med vognen vil få store belastninger.

Jeg er ikke veldig interessert i å finne en egen løsning her, men vil heller lage mitt argument for å få reklamere den. Jeg merker allerede ved 20 kg last at hele skruen "svikter", men selskapet hevder altså at det er min subjektive vurdering, og opplevd kvalitet er ikke grunnlag for reklamasjon. Derfor tenkte jeg å få frem en form for data som styrker mitt argument at dette aldri vil holde, for jeg er såpass kyndig at jeg med sikkerhet vet at dette ikke holder, det handler altså mer om å 'bevise' at det er tilfelle.

JUVwjTqycfnV1FBNakAR4ZDe-8OLEExX2WGMcFm4WF8huibgoNW0PMNhScAr__dH8n46a985H7OeB0scjw-1speVdu6LU_motrf3BlmuV6BwXHJ0nfN6c3maI6WSMD2Vj7dLXIBpejEdZg_M7qz1wtB9CeJLYA_Oh65OoIAx1Thd_eBCzvj8KYQfwVk85nlVp8cgkz7-9cdj0zlFHwVB3tGepOPBsIKIqyjrshZjU4MZ3Zb4JIw-oruKHsHBmyn0zQOUoDntcATCYlKWPW6F3vWLf1GnlUGIkS5KYYpZfqh7Oud4hc6OSoqTBh59rTa4OeguWz-6LmNob9HSwo475cVNPkZ2PY12srnpjf5XhUycI-6NHNtLNU0Av9srrIbKIfII7CKO_t_ZvA5L7ZdqXOVNbZ-VLyQjQze2reXgqMyl1qcApho7zxKetg23q2LB5fp8P5QZA1keJJ5U5oXfdGP8GIfL6zkKKtDR8wB8Rp_rUKbk0lHndfRM1T9Xh1iKJoPtNuF29qf5be-D2Rzr9DkJ0QqXaYnQv1re4aYi5vSsIp21-3cBSMZDy3a0zJ1Nj4TJq--24jEy0swE5QnDnewI8qSmJzHhSB8Dyj_FQmi8aXRA7BYq0hWygmpFo-YhEEWC4XF5YfH8JHEABjteQiR6vSMULI7j=w909-h1212-no

Jeg finner en del informasjon på nettet om styrkespesifikasjoner rundt M3 og noe de kaller bruddstyrke. Det jeg trenger å forstå er hvordan jeg "omregner" dette til kilo, for mitt argument er at den tekniske spesifikasjonen på 100 kg som vognen har er direkte feilaktig basert på dimensjonen av materialet (skruen i dette tilfellet). Kan jeg tydeliggjøre det tror jeg at de vil få vanskelig for å argumentere mot en reklamasjon. (jeg stiller meg egentlig spørsmål om hvorfor de bråker i det hele tatt, men nå er det som det er)

Hva er det for en vogn? Skal den trekkes etter en bil eller med håndkraft?
Går tingene i stykker så har du vel garanti på den.

Du drar den manuelt, det er en type "tilhenger" for å frakte for eksempel ved eller annet tungt mellom to punkter i hagen. Jeg er ekstremt misfornøyd med kvaliteten, hjulene knirker, den føles ustabil generelt, men spesielt vil den gå i stykker hvis jeg laster den på det punktet jeg har vist på bildet. Det er helt åpenbart.

Jeg kontaktet selskapet fordi jeg mente at det er bedre de får produktet tilbake før det er ødelagt enn etter det er ødelagt (man kan reklamere et produkt før det er ødelagt gitt den har mangler). Dette handler altså om å styrke mitt argument med mer enn subjektive vurderinger. Derfor vil jeg påvise at den er underdimensjonert ut fra deres spesifikasjoner på vekten den skal håndtere.

Kan du prøve å ta noen bedre bilder? Den du har lagt opp er jo umulig å se noe fornuftig på.

• Liker
Prodigys
  • Laddar…
Det er vel bare å laste den med 100 kg og dra? Så kan du reklamere den senere.

Edit: Gängbult? Er det det samme som en skrue?

Video blir nok mer talende, kommer her:

Den der er jo langt grovere enn M2,5. Er det M5 du mener?

Til denne lille vognen bør bolten holde. Kjør hardt!

Jeg kanskje tenker feil, jeg tenkte at M3 er 3mm. (det er altså hva diameteren er).
Dette er en ulastet vogn, legger jeg i 20kg bøyer hele akselen seg betraktelig, og da er den ikke engang lastet med 1/5-del av vekten den skal tåle.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.