MrJay
Skalman9 Skalman9 skrev:
Vi har tiden mot oss og har eksisterende snekker som skal gjøre mye. Kan man sette opp strektak enkelt selv?
Hva kostet det deg i materialer og tid for x kvm?
En uerfaren snekker bør nok unngå å sette opp tak han ikke har erfaring med eller utdanning for, selv om det ser enkelt ut. Jeg svarer nok nei på den om du vil oppnå alle garantier osv.

Å forberede tar nok lengst tid, å sette opp list og strekke opp taket tar 1 time i et normalstort rom for de. Prisen avhenger helt av materialer og størrelse på rommene men som sagt er det billigere og går mye raskere enn gips.

Taket er jo diffusjonstett, så hvis man bytter det bør man undersøke om og hvordan man setter inn en annen form for diffspærre.

Blir ikke gles + gips = tilstrekkelig diffspærrt?

P
Skalman9 Skalman9 skrev:
Blir ikke gles + gips = tilstrekkelig diffspærring?
Det kommer an på forutsetningene for huset ditt. Bare du kan avgjøre om det er tilstrekkelig.

Fungerer det bra i dag, kan man jo tenke at man ikke endrer det som fungerer bra. Det vil si, er det helt tett, beholder man det helt tett. Kanskje er en dampbrems best. Eller så kjører man helt uten sperre, dvs. gles og gips.

Skalman9 Skalman9 skrev:
Blir ikke gles + gips = tilstrekkelig diffspærret?
Nei. Gipsplater er ikke damptette. Som sagt må dere sjekke hvordan det ser ut akkurat i deres hus. Helt uten diffspærre eller -brems ville jeg ikke ha turt uansett...

• Liker
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Baracuda tak er (tror jeg) en betegnelse på et stramt plasttak. altså en plastfolie som er strukket i taket. Var populært på 60 - 70 tallet.

En katastrofe fra brannsikkerhetsperspektiv. Ved brann, så det blir varmt i rommet smelter folien, løsner fra taket og "vakuumpakker" eventuelle personer som prøver å flykte fra brannen. Plastikken brenner så fint. Et mareritt fra brannsikkerhetsperspektiv.

Taket har ingen bærende funksjon. Det finnes varianter med små hull, ser ut som prikkete bilinnertak, som fantes i WW på 60 - 70 tallet.

De tror jeg har en ventilasjonsfunksjon, river man et slikt trenger man å sjekke den detaljen.

Vevtak er en annen eldre form av stramme tak, det er en tekstilvev (tror det var sekkvev) som spennes i taket. På den tapetserer man med et tynt papir. Og maler på det. Disse tak er vel ikke kjempebra fra brannsikkerhetsperspektiv heller, de brenner. Men de faller jo ikke ned og slår inn folk som er i rommet.
Kom inn i en gammel tråd når jeg googlet på barracudatak. Å kalle det "plasttak" er en ganske grov feilbeskrivelse. Det handlet om en stram gummiduk, som var elastisk når man trykket på det. Det fantes på den tiden også Barracudatelt eller Barracudahaller. Handlet om oppblåste haller i gummi som ble brukt som hockeyhaller, fotballhaller og annet hvor man skapte en stor hall kun ved hjelp av en stor oppblåsbar gummiduk.

Baracudahallene var ingen gummitelt det var typ tykk presenning, derimot innertakene var typ gummi

K Klippspiken skrev:
Baracudahallene var ingen gummitelt det var typ tjukk presenning, derimot innertakene var typ gummi
"Typ tjukk presenning"? Ja, det var det. Det var vev kledd med gummi, og det som gjorde det tykt var nettopp gummiet. Akkurat som tykkere presenninger er kledd med latex, dvs. gummi. Et hus i betong er bygget i betong, selv om det er forsterket med armering. Her var veven den "armeringen" som skulle holde sammen gummiet. Men det var likevel gummitelt. https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_Barracuda_AB

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.