Hei,
Huset det er snakk om er 1,5 etasje fra 1968.
Kan noen dyktige eksperter hjelpe meg og fremtidige å forstå hva barracuda-tak er spesifikt, og svare på spørsmålene nedenfor?
Ifølge tegningen er taket et plasttak (barracudatak). Se bilde.
Denne tråden vil hjelpe flere, jeg har søkt og finner ikke direkte svar på spørsmålene andre steder.
Har dere materiell kan dere gjerne linke.
1- Hvordan fungerer barracuda-tak og hva er dets funksjon? (Gjerne med bilder og beskrivelse)
2- Har det noen bærende funksjon eller kan man bare rive det bort uten å påvirke huset?
3- Det finnes noe som kalles for "vev-tak", er det det samme som barracudatak? (Hvis ikke, kan dere forklare hva vevtak er kort?)
4- Hva erstatter man barracuda-tak med og hva bør man tenke på (diff-sperre?).
Baracuda tak er (tror jeg) en betegnelse på et stramt plasttak. Altså en plastfolie som er strammet opp i taket. Var populært på 60 - 70 tallet.
En katastrofe fra brannsikringssynspunkt. Ved brann, når det blir varmt i rommet, smelter folien, løsner fra taket og "vakuumpakker" eventuelle personer som prøver å flykte fra brannen. Plastikken brenner deretter godt. Et mareritt fra brannsikringssynspunkt.
Taket har ingen bærende funksjon. Det finnes varianter med små hull, ser ut som prikkete bilinnertak, som fantes i WW på 60 - 70 tallet.
De tror jeg har en ventilasjonsfunksjon, river man et slikt trenger man å sjekke den detaljen.
Vevtak er en annen eldre form for strakte tak, det er et tekstilvev (tror det var sekkelerret) som spennes i taket. På det tapetserer man med et tynt papir. Og maler på det. Disse takene er vel ikke særlig bra fra brannsikringssynspunkt heller, de brenner. Men de kommer jo ikke ned og slår inn folk som er i rommet.
Hvor vanskelig det er å fikse et nytt overflatelag i taket avhenger av hva som er under det gamle taket. Hvis det er gips der, kanskje ikke det beste ettersom det ikke går å skru i (uten skruene må feste i det som gipsen fester i dvs. bjelker).
Jeg vil tro at man må sette opp spilepanel og så nytt tak, typ gips eller slike takplater.
Vi kommer til å la installere et moderne strektak i vårt nybygg, det høres ut som dere enkelt kunne rive ned det gamle innertaket og oppgradere til det. Ildfast, tåler vann, omtrent halve kostnaden sammenlignet med gipstak, man får perfekt overflate osv. Finnes i ulike utførelser og materialvalg.
Bodde en gang i tiden i et hus med nettopp barracudatak. Hele området var bygd -71 -72. Alle rom hadde nettopp slike tak. Som ekstra "fint" hadde de satt dørkarmer av plast også.
Et hus brant og det var bare en plasthaug etter det.
Etter det var det mange som byttet tak.
Inkludert oss.
Under denne plastfolien, som selvfølgelig satt fast i plasttaklister, var vprørene for strøm direkte klamret til en sponplate. Det vil si at det var ingen jevn overflate under. Det var plastfolien som gjorde taket jevnt.
Så var det ikke så mye å feste i, så vi satte først gles i to nivåer og deretter et innertak. De første rommene vi gjorde (soverom) fikk en eller annen type ikke-brennbare fiberplater. Senere rom fikk gips.
Så bare bort med det. Når det ikke i alle år har blitt fjernet kan man undre over andre ting...
Bærende innertak tror jeg ikke finnes. Bjelkelaget er en annen sak.
Ventilering? Nei.. det var bare en rask måte å få det jevnt på. Diffspærre? Nei ikke i det hele tatt. Det lekker jo ved tak/vegg.
Hvis det ikke har vært noen diffspærre tidligere, bør du nok ikke sette inn noen. Det krever riktig ventilasjon osv. Plaster du inn noe uten å ha rett i alle ledd så vil du få problemer.
Har dette i to bad. Sitter som et skudd. Begynner det å brenne der inne av en eller annen grunn, tenker jeg at man enkelt bare går ut av rommet.
Øvrige rom hadde stramme vekttak.
Det avhenger selvsagt av forutsetningene. Du trenger å stille mye mer spesifikke og detaljerte spørsmål. Eller kanskje enda bedre få hjelp av en dyktig tømrer så vil du få et kanonfint innertak.
Vi kommer til å la installere et moderne strekketak i vårt nybygg, det høres ut som dere enkelt skulle kunne rive ned det gamle innertaket og oppgradere til det. Ildfast, tåler vann, typ halvparten av kostnaden sammenlignet med gipstak, man får perfekt overflate etc. Finnes i forskjellige utførelser og materialvalg.
Vi bruker disse:
Brilliance Ceiling
Vi har tiden mot oss og har eksisterende snekker som skal gjøre mye. Kan man sette spenntak enkelt selv?
Hva kostet det deg i materiale og tid for x kvm?
Bodde en gang i tiden i et hus med akkurat barracudatak. Hele området var bygd -71 -72. Alle rom hadde nettopp slike tak. Som ekstra "fint" hadde de satt dørkarmer av plast også..
Et hus brant og det var bare en plasthaug etter det.
Etter det så var det mange som byttet tak.
Inkludert vi.
Under denne plastfolien, som selvsagt satt fast i plasttaklister, var vprørene for strøm direkte festet til en sponplate. Altså det var ingen slett overflate under. Det var plastfolien som gjorde taket slett.
Så var det ikke så mye å feste i, så vi satte først lekt i to nivåer og deretter et innertak. De første rommene vi gjorde (soverom) fikk noen type av ikke brennbare fiberplater. Senere rom fikk gips..
Så bare fjern det. Når det ikke på alle år har blitt fjernet så kan man lure på andre ting....
Bærende innertak tror jeg ikke finnes. Bjelkelaget er en annen sak.
Ventilasjon? Nei... det var bare en rask måte å få det slett. Diffusjonssperre? Neeei, ikke i det hele tatt. Det lekker jo ved tak/vegg.
Om det ikke har vært noen diffusjonssperre tidligere så bør du nok ikke sette på noen. Det krever riktig ventilasjon etc. Plastretter du inn noe uten å ha rett i alle ledd så kommer du til å få problemer.
Jeg skal fjerne det etter alt jeg har lest om brann.
Gles setter snekkeren raskt, deretter kan du sette f.eks. ferdigmalt trepanel, takpanel, gips som sparkles og males. Det avhenger av hvilken stil du ønsker i huset.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.