Hallo!

Jeg har nettopp kjøpt et rekkehus fra -71, hvor et par av rommene fortsatt har barracudatak spent opp.

Fungerer barracudatakene som fuktsperre? Må det erstattes når man river ned barracudataket?

Jeg skal skjære ned barracudaduken i det mest slitte og forsømte rommet i dag, og se hva som finnes bak.

D
K Kaun skrev:
Hallo!

Jeg har nettopp kjøpt et rekkehus fra -71, hvor ett par av rommene fortsatt har barracudatak oppspent.

Fungerer barracudatakene som fuktsperre? Må den erstattes når man river ned barracudataket?

Jeg skal skjære ned barracudaduken i det mest slitte og forsømte rommet i dag, og se hva som finnes bak.
Fra min barndoms erfaringer kan jeg love at det IKKE er fuktsperrende. Du vil finne VP-rør o.l. innenfor plasthinnen.

• Liker
Kaun
  • Laddar…
Jahaja så da når jeg er der er det bare å finne ut hva jeg skal henge opp det nye innerdekket i?

D
K Kaun skrev:
Jahaja så då når jeg er der er det bare å finne ut hva jeg skal henge opp det nye innertaket i?
Hos mine foreldre ble det satt opp paneltak. En kompis gipsplater

Ok, nå er barracudatakene revet ned. Ganske riktig var det plastrør der elkabler gikk.

Men: over barracudatakene var det en trepanel. Jeg antar at den holder isolasjonen på plass. Var barracudatakene bare der for å skjule kablene?

Hvis man vurderer at barracudatakene fungerte som fuktsperre, så burde jeg sette inn en plastduk mellom trepanelet og ny innertakspanel.

Alternativt trikser man inn elkabelen til taklampen over trepanelet, setter opp taklister og maler panelet. Det blir jo billig og lett og lille får litt takhøyde, men tør man gjøre det slik? Risikoen er jo at varmluften kondenserer i isolasjonen og så får vi fuktproblemer...

D
K Kaun skrev:
Ok, nå er barracudataket revet ned. Riktig nok satt det plastrør der elkabler gikk.

Men: ovenfor barracudataket satt det et trepanel. Jeg antar at det holder isolasjonen på plass. Satt barracudataket der bare for å skjule kablene?

Om man vurderer at barracudataket fungerte som fuktbarriere, så burde jeg sette inn en plastduk mellom trepanelet og den nye innertakspanelet.

Alternativt trikses elkabelen til taklampen inn ovenfor trepanelet, setter opp taklister og maler panelet. Det blir jo billig og lett, og den lille får litt takhøyde, men tør man gjøre så? Risikoen er jo at varmluften kondenserer i isolasjonen og så får vi fuktproblemer...
Jeg tror det er smartest at du setter opp et nytt innertak på samme høyde som barracudaen. Særlig med tanke på VP-rørene.

• Liker
Kaun
  • Laddar…
Og da med en fuktsperre innenfor det nye innertaket? Det er der jeg nøler.

Trekker du noen konklusjon om fuktsperre ut fra vp-rørene? Hvordan hører de sammen?

D
Jeg har bare "arvet" kunnskap, ut fra hva mine foreldre og naboer gjorde i sine rekkehus på 90-tallet. Men de satte ikke inn noen fuktstoppere, og rekkehusene har det fortsatt bra.

• Liker
Kaun
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.