S
I tidligere tider ble det satt inn Baracudatak, et plastflak i taket som beveget seg opp og ned avhengig av hvor i huset det ble åpnet dør eller vindu, så ganske morsomt ut når det hevet og senket seg. Men den typen tak har nå nesten forsvunnet på grunn av brannfaren med dem, ved en eventuell åpen flamme som kommer i kontakt med plasten, vil hele taket ta fyr og falle ned, med det resultat at rommet har en totalbrann på ca 5 minutter og ikke kan reddes, alt tar fyr. Så jeg anbefaler deg å ikke sette opp et slikt tak, som info er det en av brannvesenets mareritt.

S skutten11 skrev:
I tidligere tider så ble det satt Baracudatak, et plastflak i taket som gikk opp og ned avhengig av hvor i huset det ble åpnet dør eller vindu, så ganske morsomt ut da det hevet og senket seg. Men den typen tak har nå nesten forsvunnet på grunn av brannfaren med dem, ved en eventuell åpen flamme som kommer i kontakt med plasten, så vil hele taket ta fyr og falle ned, med den følge at det rommet har en totalbrann på ca. 5 minutter og kan ikke reddes, alt tar fyr. Så jeg anbefaler deg å ikke sette et slikt tak, som info så er det en av brannvesenets mareritt.
Å sette barracuda tak har aldri vært noen tanke. Mitt hovedspørsmål var om mitt eksisterende tak var av barracuda eller vev.

S
Litt miss, er det av plast så er det nok Baracuda, er det vev så er den eventuelt brun på umalt del,
Over veven pleier det å være el-rør, så om du skal sette et nytt tak, så er nok eneste måten å lekte ned med
lekter som skrus i taket, som for det meste er som råspont og bærer utmerket.

• Liker
Sredna79
  • Laddar…
C claym skrev:
Takk alle for raske og gode svar, dere er fantastiske!

@mexitegel:

Jeg er inne på samme spor, dvs vil ikke sette dampsperre siden dette kan få ubehagelig effekt og jeg kan få flere problemer. Min tese: har det ikke vært dampsperre før, skal jeg ikke sette inn noen (selv om takene i øvrige rom skal renoveres innen ‘snar’ fremtid).

Etter at jeg bygget innerveggen som deler av et stort rom består nå overetasjen av 5 rom. 2 av disse har ingen tilluft, og jeg vil sette inn tilluft i disse 2 (i forbindelse med avtrekksviften på skorsteinen). Ett rom er et bad/toalett med en avtrekkskanal inn i murstocken (ingen tilluft her, skal vel ikke være noen heller).

Når det gjelder loftet er det et kaldloft, loftsbjelkelaget er isolert med kutterspån + sagflis, deretter har man lagt fiberglassplater på dette og så vindsperrepapp. Hva jeg har lest, er ikke dette en god løsning å blande organisk materiale med uorganisk? Bør vel være bedre å rive ut fiberglassen og legge ecofiber eller lignende?

Loftet har ingen ventiler på kortsidene. Det finnes en liiiten luftspalte ved takfoten på langsidene.

Taket er rupanel + vindtapet + moderne platetak. Ingen isolasjon.

Jeg har 4 temp- og luftfuktighetssensorer oppsatt på loftet, vet at nøyaktigheten i disse ikke er optimal, men jeg bruker dem for å se trender (se bilder nedenfor). Disse er kjøpt på Clas O. Har også målt fuktprosenten i rupanelen og bjelkene mot yttertaket - en fuktprosent som ligger under risikonivået (har målt der det er vekst og på andre steder også).

For å være på den sikre siden har jeg sprayet med Japes muggefjerner på de stedene hvor det er verst på rupanelen og så skrapet bort svart lo på enkelte steder. Har også ringet inn stedene hvor det er svart for å se om det sprer seg.

Kommentarer vedrørende bildene

1. Kompassretninger er omtrentlige

2. Nordsiden og vestsiden får knapt noen sol i løpet av dagen (vest vender mot en bergside med trær)

3. Kortsidene (nord/sør): litt svarte flekker her og der, plassert på rupanelen hvor denne møter fiberglassen

1. Sensor plassert "Nord øst" (sitter i et hjørne): Finnes det angrep på rupanelen + bjelker (svart med litt lo) angrepet sitter i hjørnet nederst mot takfoten. Det går en "død/gammel" ventilasjonskanal opp der. Kan være sånn at det er utett som gjør at det vokser her?

2. Sensor plassert "Syd øst" (sitter i et hjørne): Ingen svart påvekst, litt hvite prikker

3. Sensor plassert "syd vest" (sitter i et hjørne): Finnes det angrep på rupanelen + bjelker (svart med litt lo) angrepet sitter i hjørnet nederst mot takfoten (angrep i stort sett samme sted som "Nord øst")

4. Sensor plassert "vest" (sitter på en langside over badet!): Finnes det angrep på rupanelen + bjelker (svart med litt lo) angrepet sitter i nederst mot takfoten (angrep i stort sett samme sted som "Nord øst" og syd vest)

Det lumske med alt dette (som jeg også har sjekket rundt her på forumet) er akkurat loftet. Skal jeg ventilere mer eller mindre? Skal jeg legge på mer isolasjon i loftsbjelkelaget eller fjerne? Skal jeg sette inn avfukter eller ikke... Puh jeg blir matt :). Huset ligger i Norrlands inland

Ventilasjonen/luften i huset for øvrig:
Kjelleren: Størstedelen av kjelleren er under bakkenivå, frisk duft altså ikke muggen kjeller. Bra flyt inn i murstocken her og bra flyt i tilluftsventilene.
Plan 1: Noe innestengt, litt dårligere flyt i tilluftsventilene og avtrekkskanalene inn i murstocken
Plan 2: (der det vevde taket og den nye veggen sitter): Kast flyt i 1 av tilluftsventilene. Avtrekksventilen inn i murstocken som sitter på badet er knapt merkbar

@Stefan1972:

Nei, jeg gikk litt for fort frem ved veggbyggingen (vi hadde kort tid til innflytting). Det jeg gjorde var å skjære opp en renne i taket (ca 4 m lang og 10 cm bred). Satt opp innerveggen, SÅ innså jeg: hmm hvordan skal jeg løse dette med taket???! Det ble en hel del jobb med å spenne det tilbake på begge sider av veggen, men jeg klarte å få det til helt ok. Med fasit i hånd skulle jeg revet hele innertaket og satt gips direkte. Kan virkelig ikke anbefale noen å forsøke å spenne tilbake et oppskåret vevd tak, det er et h-v!

/C
Du ser ut til å ha kontroll på situasjonen (y). Og det er riktig at man ikke har tilluft på bad, bare avtrekk i "skitne" rom. Det kan også være en idé å skaffe en kjøkkenvifte som kan ha grunnventilasjon også.

Gullfiberen skal du definitivt rive bort fra loftet, og med tanke på dine påbegynte muggangrep er spørsmålet om ikke huset ville hatt det best av at du ikke isolerer for mye, men det avhenger også av hvor godt ventilasjonen på kaldloftet fungerer. For mye ventilasjon ved ugunstig vær er som sagt heller ikke bra.

Takk for alle svar!

@mexitegel: Kollen på situasjonen, hehe jeg prøver, men av og til føles det som jeg har null kontroll :). Vår kjøkkenvifte i dag er konstant på (nivå 1 på viften) for å få sirkulasjon i første etasje. Kjøkkenviften er en separat kanal som ikke går inn i skorsteinen, men går opp alene til kjøkkentaket (kjøkkentaket er et separat tak fra hovedtaket). Kjøkkenviften er dårlig (knapper som er ødelagte osv.) så den skal uansett byttes ut snart, skal sørge for å få en bra en da.

Gullfiberen kommer jeg til å rive bort. Dog vurderer jeg å avvente til ventilasjonen på skorsteinen er ferdig. Når gullfiberen er borte tenker jeg først å måle og se hva som skjer, også se hvordan det føles innendørs. Hvis alt blir bra så dropper jeg å legge på mer isolasjon i loftsbjelkelaget. Blir det ikke bra så fyller jeg på med ecofiber eller lignende.

Som nybakt huseier av et gammelt hus har jeg innsett at jeg må ta små biter av gangen og se hva effekten blir.

Jeg kommer til å oppdatere denne tråden eller lage en ny og fortelle hvordan det har gått. Synes det er hyggelig når folk kommer tilbake og forteller hvordan alt gikk etter deres prosjekt...

/C

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
Jeg tror likevel du bør vurdere å behandle eksisterende påvekst med boracol for å forhindre videre spredning.

• Liker
Klasklättermus
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jeg tror allikevel du bør vurdere å behandle eksisterende påvekst med boracol for å forhindre videre spredning.
noe dyr, men god funksjon. (y)

C claym skrev:
Jo men er det fornuftig å sette plast i et gammelt hus i det hele tatt?
velger å velge annet enn vanlig aldersbestandig plast.
en som er variabel i sin dampbrems er å foretrekke

mexitegel mexitegel skrev:
Jeg tror likevel du bør vurdere å behandle eksisterende vekst med boracol for å forhindre videre spredning.
Er boracol tilgjengelig? Jeg sprayet som sagt med japes mögelfri. Er ikke den god nok?

K Klasklättermus skrev:
velger å velge annet enn vanlig aldersbestandig plast.
en som er variabel i sin dampbrems er å foretrekke
Har du noe tips på slik?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.