Hei alle!

Er i ferd med å fikse taket på loftet vårt. I dag er det et slags vevd tak, men etter å ha sett litt rundt finnes det visst noe som heter Barracudatak. Vet noen hvordan man ser forskjellen på disse?

Vårt tak er spent opp med takpappspiker, og det er trelister rundt om. Har revet en sprekk i taket når jeg bygde en innervegg og benyttet anledningen til å ta bilder. Legger ved bilder nedenfor. Er det vev eller Barracuda, noen som vet?

Grunnen til at jeg spør er at jeg så folk skrive at Barracudatak har en form for dampbarriere i seg. Så, hvis jeg vil bytte taket mitt til gipsplater (og det er et Barracudatak) bør jeg kanskje sette inn en dampbarriere mot loftet?

Dette er jo imidlertid en vitenskap i seg selv. Huset er fra 1938, og det er sannsynligvis ingen dampbarriere i det hele tatt.

Til saken hører også at boligen er dårlig ventilert (oljefyr byttet til fjernvarme, 3-lags vinduer, skorsteinen er ikke lenger oppvarmet). Det er påvekst på loftets innertak. Planen er å sette inn mekanisk avtrekk i skorsteinen for å forbedre ventilasjonen og se om det også hjelper med påveksten.

/C

• Et stykke hvitt, vevd takmateriale med noe brun tekstur vises nærbilde, holdt med en hånd mot en ufokusert bakgrunn.
  • Et stykke vevd takmateriale, lys brun farge, revet kant. Mønsteret er tydelig og viser tekstur av materialet. Bakgrunn er lys.
barracudatak er typ "plasttak"
du har vevtak. med en vevd duk

Staffans2000
Så er det. Jeg hadde samme tak som du har. Siden resten av huset antagelig mangler fuktspærre, er det uegnet å montere det bare i ett rom.

Staffan

Det ofte ugjørbart å ettermontere dampsperre så du får ønsket funksjon uten å rive ut hele etasjeplanet siden du ikke kan tette i innervegger. Det er heller ikke hensiktsmessig å montere i bare deler av huset. Oppsummert er det risiko for at du introduserer nye problemer i stedet for å løse det du vil.

Du bør prioritere ventilasjonen og sørge for at du får huset ordentlig undertrykkventilert, det er ikke sikkert at det er nok å sette vifte på pipen. På den måten får du opp så lite fuktig luft som mulig på loftet. Sørg også for at det finnes tilluft på rett steder med tanke på at det er satt inn tette 3-lagsvinduer. Hvis det ikke finnes spalteventiler i disse så må dere antagelig sette inn friskluftsventiler, Fresh TL98F er bra.

Se også over klimaet på loftet, kanskje er ventilasjonen der tett? Du må trolig også behandle den allerede påbegynte veksten med boracol eller lignende. Sett opp en form for klimaovervåkning på loftet så du har kontroll på situasjonen. Å måle er å vite. Det finnes fornuftige trådløse målere for relativ fuktighet på Clas Ohlsson mfl. steder.

håper du tenkte deg om når du skar løs prøven for et vevspent innertak bygger jo på at det er intakt fra vegg til vegg. Ellers mister det stuket helt. Et ødelagt slikt må man altså bytte ut og spenne om eller fjerne helt og erstatte med noe annet.
Et mindre rom kan ha bare pappspent tak og da er det ingen vev.

Takk alle for raske og gode svar, dere er fantastiske!

@mexitegel:

Jeg er inne på samme spor, dvs. ønsker ikke å sette dampsperre da dette kan ha uheldig effekt og jeg kan få flere problemer. Min tese: har det ikke vært dampsperre før, så skal jeg ikke sette inn noen (selv om takene i de andre rommene skal renoveres i løpet av 'snar' framtid).

Etter at jeg bygde inn veggen som deler av et stort rom består nå overetasjen av 5 rom. 2 av disse har ingen tilluft og jeg kommer til å sette inn tilluft i disse 2 (i forbindelse med avtrekksvifta på skorsteinen). Et rom er et bad/toalett med en avtrekkskanal inn i mursteinen (ingen tilluft her, skal vel ikke være noen heller).

Når det gjelder loftet, så er det et kaldloft, loftsbjelkelaget er isolert med kutterflis + sagflis, og deretter har man lagt glassullplate på dette og så vindpapp. Hva jeg har lest er dette ikke en bra løsning å blande organisk materiale med uorganisk? Burde vel være bedre å rive ut glassullen og legge ecofiber eller lignende?

Loftet har ingen ventiler på kortsidene. Det finnes en liten luftspalte ved takfoten på langsidene.

Taket er råspont + vindpapp + moderne platetak. Ingen isolasjon.

Jeg har 4 temperatur- og luftfuktighetssensorer oppsatt på loftet, vet at nøyaktigheten til disse ikke er optimal, men jeg bruker dem for å se trender (se bilder nedenfor). Disse er kjøpt på Clas O. Har også målt fuktighetskvoten i råsponten og bjelkene mot yttertaket - en fuktighetskvote som ligger under risikonivået (har målt der det er vekst og på andre steder også).

For å være på den sikre siden har jeg sprayet med Japes muggefri på de stedene hvor det er verst på råsponten og så skrapet bort svart lodd på visse steder. Har også ringet inn de stedene hvor det er svart for å se om det sprer seg.

Kommentarer angående bildene

1. Retninger er omtrentlige

2. Nord siden og vest siden får knapt noen sol i løpet av dagen (vest vender mot en bergside med trær)

3. Kortsidene (nord/syd): litt svarte flekker her og der, plassert på råsponten hvor denne møter glassullen

1. Sensor plassert "Nord øst" (sitter i et hjørne) : Finnes det angrep på råsponten + bjelker (svart med litt lodd) angrepet sitter i hjørnet nederst mot takfoten. Det går en "død/gammel" ventilasjonskanal opp der. Kan være sånn at det er utett som gjør at det vokser her?

2. Sensor plassert "Syd øst" (sitter i et hjørne): Ingen svart påvekst, litt hvite prikker

3. Sensor plassert "syd vest" (sitter i et hjørne): Finnes det angrep på råsponten + bjelker (svart med litt lodd) angrepet sitter i hjørnet nederst mot takfoten (angrep stort sett samme sted som "Nord øst")

4. Sensor plassert "vest" (sitter på en langside overfor baderommet!): Finnes det angrep på råsponten + bjelker (svart med litt lodd) angrepet sitter i nederst mot takfoten (angrep stort sett samme sted som "Nord øst" og syd vest)

Det lumske med alt dette (som jeg også har sjekket rundt her på forumet) er nettopp loftet. Skal jeg ventilere mer eller mindre? Skal jeg legge på mer isolasjon i loftsbjelkelaget eller ta bort. Skal jeg sette inn avfukter eller ikke.... Puh jeg blir matt :). Huset ligger i Nordlandets innland

Ventilasjonen/luften i huset for øvrig:
Kjelleren: Mesteparten av kjelleren er under bakken, frisk duft dvs ikke muggen kjeller. Bra flyt inn i mursteinen her og bra flyt i tilluftsventilene.
Plan 1: Noe innesperret, litt dårligere flyt i tilluftsventilene og avtrekkskanalene inn i mursteinen
Plan 2: (der vevtaket og den nye veggen sitter): Dårlig flyt i 1 av tilluftsventilene. Avtrekksventilen inn i mursteinen som sitter i badet er knapt merkbar

@Stefan1972:

Nei, jeg gikk litt for fort frem ved veggbyggingen (vi hadde kort tid før innflytting). Det jeg gjorde var å skjære opp en renne i taket (ca 4 m lang og 10 cm bred). Satt opp inn veggen, DERETTER innså jeg: hmm hvordan skal jeg løse dette med taket???!. Det ble en hel del jobb med å stramme det tilbake på begge sider av veggen men jeg lyktes å få det til helt ok. Med fasit i hånd skulle jeg revet hele innertaket og satt gips direkte. Kan virkelig ikke anbefale noen å forsøke å stramme tilbake et oppskåret vevtak, det er en h-v!

/C

• Temperatur- og fuktighetsgraf fra en sensor plassert nordøst, viser svingninger i temperatur og fuktighet over flere dager.
  • Graf som viser temperatur (blå) og luftfuktighet (rød) over tid i et rom med sensor plassert "Syd øst". Temperaturen varierer jevnt mens fuktighet er over 60%.
  • Graf over temperatur og luftfuktighet for "Syd väst"-sensor, viser variasjoner over flere dager, røde linjer for fuktighet, blå for temperatur.
  • Graf som viser temperatur og luftfuktighet over tid i et rom med markering for "Väst". Temperatur er i blått og luftfuktighet i rødt.
C claym skrev:
Takk alle for raske og gode svar, dere er fantastiske!

@mexitegel:

Jeg er inne på samme spor, dvs vil ikke sette dampsperre siden dette kan få ubehagelig effekt og jeg kan få flere problemer. Min tese: har det ikke vært dampsperre før, så skal jeg ikke sette inn noen (selv om takene i de andre rommene skal renoveres i nærmeste fremtid).

Etter at jeg bygde innerväggen som deler av et stort rom består nå øverste etasje av 5 rom. 2 av disse har ingen tilluft og jeg vil sette inn tilluft i disse 2 (i forbindelse med avtrekksviften på skorsteinen). Et rom er et bad / toalett med en avtrekkskanal inn i mursteinen (ingen tilluft her, skal vel ikke være noen heller).

Når det gjelder loftet, så er det en kaldt loft, etasjeskillet er isolert med kutterspån + sagflis, så har man lagt glassullplate oppå dette og deretter vindpapp. Hva jeg har lest så er ikke dette en god løsning å blande organisk materiale med uorganisk? Bør vel være bedre å rive ut glassullen og legge ecofiber eller lignende?

Loftet har ingen ventiler på kortsidene. Det finnes en liten luftespalte ved takfoten på langsidene.

Taket er rupanel + vindpapp + moderne takplater. Ingen isolasjon.

Jeg har 4 temp og luftfuktighetssensorer satt opp på loftet, vet at nøyaktigheten i disse ikke er optimal, men jeg bruker dem for å se trender (se bilder nedenfor). Disse er kjøpt på Clas O. Har også målt fuktinnholdet i rupanelen og bjelkene mot yttertaket - et fuktinnhold som ligger under risikonivået (har målt der det finnes vekst og på andre steder også).

For å være på den sikre siden har jeg sprayet med Japes muggfri på de stedene hvor det er verst på rupanelen og deretter skrapet bort svart ludd på visse steder. Har også ringet inn de stedene hvor det er svart for å se om det sprer seg.

Kommentarer om bildene

1. Kardinalretninger er omtrentlige

2. Nordsiden og vestsiden får knapt sol i løpet av dagen (vest vender mot en bergside med trær)

3. Kortsidene (nord/sør): litt svarte flekker her og der, plassert på rupanelen hvor denne møter glassullen

1. Sensor plassert "Nordøst" (sitter i et hjørne) : Finnes det angrep på rupanelen + bjelker (svart med litt ludd) angrepet sitter i hjørnet nederst mot takfoten. Det går en "død/gammel" ventilasjonskanal opp der. Kan det være slik at det er utett som gjør at det vokser her?

2. Sensor plassert "Sørøst" (sitter i et hjørne): Ingen svart påvekst, litt hvite prikker

3. Sensor plassert "Sørvest" (sitter i et hjørne): Finnes det angrep på rupanelen + bjelker (svart med litt ludd) angrepet sitter i hjørnet nederst mot takfoten (angrepet omtrent samme sted som "Nordøst")

4. Sensor plassert "Vest" (sitter på en langside over badet!): Finnes det angrep på rupanelen + bjelker (svart med litt ludd) angrepet sitter i nederst mot takfoten (angrepet omtrent samme sted som "Nordøst" og sørvest)

Det vanskelige med alt dette (som jeg også har sjekket rundt her på forumet) er akkurat loftet. Skal jeg ventilere mer eller mindre? Skal jeg legge mer isolasjon i etasjeskillet eller ta bort? Skal jeg sette inn avfukter eller ikke.... Puh, jeg blir utmattet :). Huset ligger i Nordnorges innland

Ventilasjonen/luften i huset ellers:
Kjelleren: Mesteparten av kjelleren er under bakken, frisk lukt, dvs ikke oppblåst kjeller. God strømning inn i skorsteinen her og god strømning i tilluftsventilene.
Plan 1: Noe innestengt, litt dårligere strømning i tilluftsventilene og avtrekkskanalene inn i skorsteinen
Plan 2: (der vølvetaket og den nye veggen sitter): Kast strømning i 1 av tilluftsventilene. Avtrekksventilen inn i skorsteinen som sitter på badet er knapt merkbar

@Stefan1972:

Nix jeg gikk litt for fort fram ved veggbyggingen (vi hadde dårlig tid for innflytting). Det jeg gjorde var å skjære opp en renne i taket (ca 4 m lang og 10 cm bred). Satte opp innerveggen, SEN innså jeg: hmm hvordan skal jeg løse dette med taket???!. Det ble en god del jobb med å spenne det tilbake på begge sider av veggen, men jeg klarte å få det til helt ok. Med fasit i hånd burde jeg revet hele innertaket og satt gips direkte. Kan virkelig ikke anbefale noen å prøve å spenne tilbake et oppskåret völvetak, det er et h-v!

/C
du gjør det mer komplisert enn det trenger å være

K Klasklättermus skrev:
du gjør det mer komplisert enn hva det trenger å være
På hvilken måte?

C claym skrev:
På hvilken måte?
har plast i huset for øvrig?

K Klasklättermus skrev:
har plast i huset forøvrig?
Ikke hva jeg kan se. Dog er fasaden malt med akrylatmaling, om det er av ondo?

et vevspent innertak monterer man fuktig, så spenner det seg når det tørker. Et slikt oppkuttet med papp på kan man ikke bare spikre opp igjen med bra resultat, det blir liksom bakvendt.
Dessuten monterer man veven først, så pappen som også er fuktig og tørker som snurper det ytterligere.

C claym skrev:
Ikke hva jeg kan se. Dog er fasaden malt med akrylatfarge, om det er av ondo?
unnskyld jeg sikter til aldersbestandig plast.
det finnes høy funksjonsduk/membran. slik at du kan renovere et rom om gangen.

S Stefan1972 skrev:
et vevspent innertak monterer man fuktig, så strammer det seg når det tørker. Et slikt oppskåret med papir på kan man ikke bare spikre opp igjen med bra resultat, det blir liksom bakvendt. Dessuten monterer man veven først, så papiret som også er fuktig og tørker som snurper det ytterligere.
eksakt er det ber riftet er det kjørt går ikke å montere tilbake. dog finnes matrial å gjøre nytt vevspenttak av. dog ses disse tak noen ganger som brannfarlige

Tanken har alltid vært å rive vevdekket og sette gips. Dog hadde jeg aldri rukket å bygge vegg og sette nytt gipstak før vi flyttet inn, derav min provisoriske løsning med å spenne tilbake taket. Nå har vi bodd oss inn og vil ta tak i innertaket og rive og sette gips. Men siden jeg ble usikker på om vårt vevdekket har noen ågåsersfunksjon samt om det kan bli problemer om vi bytter veven mot gips så startet jeg tråden. Vil ikke ødelegge noe med eventuell fuktvandring ved bytte fra vev til gips

/C

K Klasklättermus skrev:
ursäkta jag syftar på åldersbeständig plast.
det finns hög funktionsväv/membran. så att du kan renovera ett rom i sänder.
Jo men er det fornuftig å sette plast i et gammelt hus i det hele tatt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.