29.953 lest ·
11 svar
30k lest
11 svar
Vevspent tak eller bytte til gipsplater?
Vi holder på å renovere vårt 50-tallshus, og turen har nå kommet til et av barnas soverom. Vi renoverte kjøkkenet før jul, og rev da blant annet ned vevtaket, ettersom kjøkkenskapene var satt opp først og man deretter hadde strukket taket rundt skapene. Ettersom vi skulle sette opp nye skap på andre steder hadde vi jo ikke noe valg, men det var jo en skikkelig jobb, mildt sagt. Og kostnaden, sammenlignet med bare å male vevtaket, skal man jo heller ikke glemme... Så når vi nå begynner med soverommene, vurderer vi om vi skal beholde vevtakene, eller om vi skal gjøre som i kjøkkenet, rive ned og sette opp gipsplater. Eller ja, i ærlighetens navn er det vel partneren min som vurderer, siden det er han som må gjøre jobben
. Men det er to aspekter vi vurderer: - brannsikkerhet: hvor farlig er det å ha vevtak kontra gipstak? spiller det noen rolle hvilket materiale man har? - bør man bevare originalutførelse? altså finnes det noe slags "byggehistorisk" verdi i å beholde vevtaket? Alt skal jo i første rekke være praktisk, sikkert osv, men vi vil gjerne bevare huset i mest mulig originalstand. Som navnet antyder er jeg helt novise på alt som har med renovering å gjøre, så alle tips/tanker/ideer mottas med takk!
Et ekte vevspent tak er vakkert, og i dag veldig uvanlig. Det finnes bare noen få malere som kan kunsten å sette opp nye vevde tak eller reparere gamle. Den glatte overflaten vil du jo ikke få med gipsplater uten mye sparkling og annet.
Hvis det går, ville jeg absolutt forsøke å beholde takene, i andre omgang sette opp nye. Hvis du bor i Oslo-området, kjenner jeg til malere som kan dette.
Når det gjelder brannsikkerhet, må gipsplater være tryggere.
Hvis det går, ville jeg absolutt forsøke å beholde takene, i andre omgang sette opp nye. Hvis du bor i Oslo-området, kjenner jeg til malere som kan dette.
Når det gjelder brannsikkerhet, må gipsplater være tryggere.
Moderator
· Stockholm
· 57 869 innlegg
Selvfølgelig er gipstak bedre med tanke på brann. Skikkelige tekstilspente tak er ikke altfor farlige med tanke på brann, men de begrenser neppe brann heller som gipstakene gjør. Det vil si, de brenner nok omtrent som resten av huset.
Derimot fantes det på 70-tallet plastspente tak. Disse var en stor brannfelle. Ved brann smeltet hele taket og kom ned i et stort brennende, klistrete lag som de som bodde i huset ble "pakket" inn i. Må nesten være verre å få på seg enn napalm. Det finnes trolig fortsatt noen slike tak som ikke har blitt byttet ut.
Selvfølgelig er et fint tekstilspent tak litt tidsriktig, vanskelig å råde. Men jeg tror ikke at det er så dårlig med tanke på brann at det bare må fjernes (som plasttakene).
Derimot fantes det på 70-tallet plastspente tak. Disse var en stor brannfelle. Ved brann smeltet hele taket og kom ned i et stort brennende, klistrete lag som de som bodde i huset ble "pakket" inn i. Må nesten være verre å få på seg enn napalm. Det finnes trolig fortsatt noen slike tak som ikke har blitt byttet ut.
Selvfølgelig er et fint tekstilspent tak litt tidsriktig, vanskelig å råde. Men jeg tror ikke at det er så dårlig med tanke på brann at det bare må fjernes (som plasttakene).
Jepp, barracudatak. Helt vanvittige.. Jeg byttet et slikt på badet hos en kunde så sent som i høst. Hun vitnet også om hvor snodig det så ut når musene trasket omkring oppå plasten, man så liksom potene synke ned. Hun var glad for å få sitt nye fine gipstak.hempularen skrev:Derimot så fantes det jo på 70-tallet plastspente tak. Disse var jo en stor brannfelle. Ved brann smeltet hele taket og kom ned i et stort brennende klebrig sjikt som de som bodde i huset ble "pakket inn" i. Må nesten være verre å få på seg enn napalm. Det finnes trolig fortsatt noen slike tak igjen som ikke har blitt byttet ut.)
Neuanfanger: Jeg er helt for at man bevarer ting som er av byggehistorisk verdi, men i deres tilfelle blir det antakelig så mye enklere med gips, og så pass liten forskjell i utseende at jeg synes dere kan droppe vevtaket med god samvittighet. Og det går jo alltid an å sette det opp senere om noen vil gjenopprette.
Moderator
· Stockholm
· 57 869 innlegg
Apropos å bytte de der plasttakene.
En slektning byttet et slikt de satte inn noen slags treimitasjonstak av gipsplater. Noen år senere, når de hadde solgt huset, viste det seg at det hadde blitt fuktskader på loftet, som ble antatt å skyldes at det ikke fantes noen dampsperre over det nye taket. Det gamle plasttaket hadde tydeligvis fylt den funksjonen. Nye eiere hevdet skjult feil, men jeg tror ikke det ble noe erstatning. Det jeg synes er litt merkelig er at jeg gjennom årene har sett massevis av instruksjoner om hvordan man enkelt bytter ut disse takene, men ingen steder noen opplysning om at man kanskje burde legge plast i taket før man setter opp gips.
En slektning byttet et slikt de satte inn noen slags treimitasjonstak av gipsplater. Noen år senere, når de hadde solgt huset, viste det seg at det hadde blitt fuktskader på loftet, som ble antatt å skyldes at det ikke fantes noen dampsperre over det nye taket. Det gamle plasttaket hadde tydeligvis fylt den funksjonen. Nye eiere hevdet skjult feil, men jeg tror ikke det ble noe erstatning. Det jeg synes er litt merkelig er at jeg gjennom årene har sett massevis av instruksjoner om hvordan man enkelt bytter ut disse takene, men ingen steder noen opplysning om at man kanskje burde legge plast i taket før man setter opp gips.
Men det får man kanskje regne som en slags grunnkunnskap at det trengs en diffusjonssperre på den varme siden av vegg/tak.. Jeg forstår nok kjøperen i det tilfellet og synes nok også skjult feil. Særlig siden det var din slektning selv som hadde gjort feil, så kan jeg nok synes at han/hun hadde gjort det selv hva jeg forstår?
Hmm... kan man ikke male selv da? Samboeren er superflink til å male, men akkurat vevtak har han aldri prøvd seg på. Har forstått at det er kronglete, men er det så vanskelig at man ikke klarer det selv?Hemmakatten skrev:
For selv om vi gjerne bevarer original, og takene er i veldig fin stand, så er det et spørsmål om tid og penger. Å hyre en maler ville antagelig bli altfor dyrt, men på den andre siden koster det jo en masse penger med gipsplater, sparkel osv. I og for seg tar jeg gjerne anbefalinger på dyktige malere, vi bor i sørlig nærforstad.
Ingen vanskeligheter med å male disse takene. Man må bare være litt lettere på hånden enn vanlig for å ikke ødelegge dem. Har selv beholdt disse takene i de rommene jeg har kunnet, da jeg liker at de er glatte og fine. Har også reparert mindre skader uten problemer.
Jeg har også beholdt de vevstrakte takene der det har gått, men også satt opp et nytt faktisk. Det var ikke lett å finne noen som kunne det, men fordelen er at disse takene er glattere, går raskere å sette opp samt at det er billigere. Tok 2 karer to dager å sette opp et nytt tak på litt over 30 kvm, og det var inkludert to malinger. Det hadde lett tatt en uke med gips og blitt mye dyrere. Så finnes det så klart ulemper, og det er vel kanskje brandsynspunktet, men i vårt tilfelle er det det samme, for det finnes ikke gips noe sted, så alt brenner like bra. Det er også lett å skade takene hvis man veiver rundt med store gjenstander av en eller annen grunn, men har man høyt under taket, så er det jo ikke noe problem.
Her er noen andre erfaringer etter å ha tatt ned to vevspente tak i vårt hus:
Avstanden mellom vev og i vårt tilfelle bordene var kun 2,5 cm. Det finnes ikke mye rom for å beholde nøyaktig samme takhøyde, spesielt siden bokser er dypere enn dette og eventuelle spotter krever ekstra dybde.
I underetasjen har vi flaks fordi det allerede sitter gipsplater over veven, som igjen sitter på bord (mye materiale...) Vil gjerne tro at gipsen ikke kommer til å bevege seg siden den sitter så fast i bordene.
I vårt tilfelle kunne jeg se at man har forsøkt å a) reparere skader og b) male, og da vet man ikke om de har brukt riktig maling, noe som kan få flak til å løsne.
Men pent er det!
Avstanden mellom vev og i vårt tilfelle bordene var kun 2,5 cm. Det finnes ikke mye rom for å beholde nøyaktig samme takhøyde, spesielt siden bokser er dypere enn dette og eventuelle spotter krever ekstra dybde.
I underetasjen har vi flaks fordi det allerede sitter gipsplater over veven, som igjen sitter på bord (mye materiale...) Vil gjerne tro at gipsen ikke kommer til å bevege seg siden den sitter så fast i bordene.
I vårt tilfelle kunne jeg se at man har forsøkt å a) reparere skader og b) male, og da vet man ikke om de har brukt riktig maling, noe som kan få flak til å løsne.
Men pent er det!
Moderator
· Stockholm
· 57 869 innlegg
Skal du ha spotter så må man jo uansett skjære hull oppover og montere beskyttelsesbokser. For å senke taket 15-18 cm som de fleste spotter krever er ofte ikke et alternativ. Takbokser for vanlige lamper kan man om det kniper frese hull for oppover. Det trengs som regel ikke mer enn 10-15 mm ekstra, da kan man evt. klare seg uten å måtte frese gjennom en bjelke helt.
Klikk her for å svare