Hei! Jeg har et 30-tallshus hvor tidligere eiere har revet en vegg uten forsterkningstiltak. De lot en veggbit stå igjen og bygde den inn i et stygt skap som jeg nå vil rive. Veggbiten er en plankevegg ca. 5 cm tykk, den er bygget ut fra murpipa.

Rommet ligger i overetasjen, ovenfor er det bare et loft med veldig lav takhøyde som ikke brukes til noe (vi har ikke engang funnet en luke dit :). Veggbiten går langs med takstolene. Jeg har lest rundt blant trådene her og forstår at det ikke går an å si helt sikkert, men at det burde være greit siden den ikke går langs med mønet, men et sted leste jeg at det er større risiko for at vegger som går fra murpipa er bærende. Så - hva tror dere? Ville dere ha revet, eller ville dere sjekket med en konstruktør først?

Takk!
/Sofia

• Veggbit og åpen garderobe med verktøy på hyller, delvis revet vegg i tre, avdekket murvegg med flassende maling, rørledninger i taket.
  • Plantegning av etasje med piler som viser hvor en vegg ble revet uten forsterkning, en plankvegg og en skorstein; spørsmål om veggenes bærende funksjon.
Vanskelig å svare "stein sikkert" uten flere tegninger eller befaring. Men oftest er det som du skriver at vegger parallelt takstol ikke er bærende. Men jeg har vært med på morsomme løsninger der underramme stangen skifter retning.

Det som kan være, som du er inne på, er at gulvbjelkelag kan være avvekslet rundt murstock. Hvorpå innervegg i feil retning kan være bærende.

Så litt vanskelig selv om den med største sannsynlighet ikke er bærende.

BirgitS
StrukturalAB StrukturalAB skrev:
Vanskelig å svare "stein sikkert" uten flere tegninger eller befaring. Men ofte er det som du skriver at vegger parallelt takstol ikke er bærende. Men jeg har vært med om morsomme løsninger der underramsstången bytter retning.

Det som kan være, hvilket du er inne på, er at gulvbjelkelag kan være avvekslet rundt murstock. Hvorpå innervegg i feil retning kan være bærende.

Så litt vanskelig selv om den med størst sannsynlighet ikke er bærende.
Tusen takk for utfyllende svar! Veggbiten får være igjen inntil videre, vi har et større prosjekt lenger frem som vil kreve konstruktør, så da kan vi se nærmere på dette i forbindelse med det 😀

BirgitS BirgitS skrev:
Under et skråtak finnes det ofte deler av takstolene (støtteben) som går nedover og så pleier man å bygge knevegger for å skjule takstolene. Se her:
[lenke]
[lenke]

Det kunne altså være slik at det finnes (eller fantes) et støtteben i veggen som du ønsker å rive (har blitt revet).
Tusen takk, nå lærte jeg noe nytt 😀 jeg lar veggdelen være igjen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.