308 lest ·
1 svar
308 lest
1 svar
Bærende vegg i kjeller med tilskytende fukt
Jeg pusser opp en kjeller med sokkel der vi har hatt en større fuktskade etter en oversvømmelse som ikke ble sanert korrekt. Vi har også funnet noe tilførende fuktighet.
Hele etasjeplanet er nå revet ned til betongplaten (ingen isolasjon under platen). Planen er å legge et ventilert gulv, f.eks. Nivell, over hele området og deretter bygge opp innervegger, bad osv. oppå.
Problemet er en bærende vegg som går midt i huset langs halve bygningen. Den står på to tresyller direkte på betongplaten. Den nederste virker delvis støpt inn og ovenpå ligger en bredere syll.
Jeg har fått to forskjellige alternativer som råd:
Det jeg prøver å forstå er hvordan dette faktisk gjøres i praksis.
Bytter man bare syllen under veggen, eller også de vertikale stenderne? Hvordan sikrer man at høyden blir riktig? Jeg skulle helst ønske å gjøre konstruksjonen litt lavere slik at det ventilerte gulvet kan passere gjennom veggen, men over syllen.
Er det noen som kan forklare hvordan en slik tiltak normalt gjøres?
Hele etasjeplanet er nå revet ned til betongplaten (ingen isolasjon under platen). Planen er å legge et ventilert gulv, f.eks. Nivell, over hele området og deretter bygge opp innervegger, bad osv. oppå.
Problemet er en bærende vegg som går midt i huset langs halve bygningen. Den står på to tresyller direkte på betongplaten. Den nederste virker delvis støpt inn og ovenpå ligger en bredere syll.
Jeg har fått to forskjellige alternativer som råd:
- La konstruksjonen være og dra det ventilerte gulvet rundt/over den.
- Benytte anledningen til å bytte syllen nå når alt er åpent.
Bytter man bare syllen under veggen, eller også de vertikale stenderne? Hvordan sikrer man at høyden blir riktig? Jeg skulle helst ønske å gjøre konstruksjonen litt lavere slik at det ventilerte gulvet kan passere gjennom veggen, men over syllen.
Er det noen som kan forklare hvordan en slik tiltak normalt gjøres?
Støtt hele valvet med stålstøtter og bukkrygger ved siden av og parallelt med den bærende veggen, så kan du bytte hele veggenM mendlock skrev:Jeg renoverer akkurat nå en underetasje der vi har hatt en større vannskade etter en oversvømmelse som ikke ble utbedret korrekt. Vi har også funnet en viss tilsigende fukt.
Hele etasjen er nå revet ned til betongplaten (ingen isolasjon under platen). Planen er å legge et ventilert gulv, f.eks. Nivell, over hele området og deretter bygge opp innervegger, bad osv. ovenpå.
Problemet er en bærende vegg som går midt i huset langs halve bygningen. Den står på to tresyller direkte på betongplaten. Den nederste ser ut til å være delvis inngjuten og på toppen ligger en bredere syll.
Jeg har fått to ulike alternativer som råd:
En ekspert sa at man kan bytte “regel for regel” uten å påvirke lasten, og sette ny ubehandlet syll med syllisolasjon under.
- La konstruksjonen være og dra det ventilerte gulvet rundt/over den.
- Bruk anledningen til å bytte syllen nå når alt er åpent.
Bytter man bare syllen under veggen, eller også de vertikale reglene? Hvordan sikrer man at høyden blir riktig? Jeg vil helst gjøre konstruksjonen litt lavere slik at det ventilerte gulvet kan passere gjennom veggen men over syllen.
Er det noen som kan forklare hvordan et slikt tiltak normalt gjøres?
Klikk her for å svare