KnockOnWood skrev:
[bilde]

Det går visst bra med flaskøl også :)
Ser nesten ut som Bud.
Litt bilder på tappen, samt når jeg prøvde den.
Skal lage en benk til den når vi har flislagt inn badekaret.

Tappekran montert på kjøkkenbenk med dekorativ bakgrunn. Rør koblet til tønne på benken ved siden av vasken.

En metalltapp med en svart- och kromfärgad spak monterad på en maskin i en verkstad.

Seriøst :thumbup:

Nå har vi satt i gang :thumbup:
Før En person i en hvit genser forbereder en middag i et kjøkken med blå skap, hvor skuffer er åpne og tallerkener er stablet på et bord.

Veggen revet og det meste revet ut
Rom med revet vegg og gulvplanker, klart for oppussing. Ett vindu på venstre side, spredt byggemateriell på gulvet.

• Liker
Monken70 og 1 annen
  • Laddar…
xsarjos skrev:
La til noen bilder fra gangen.

/Roy
Har et liknende hus fra -71 hvor jeg vurderer å gjøre noe lignende, lurer dog på om det ble gjort noe med veggen som skiller kjøkkenet fra gangen? Selv har jeg en dørkarm lengst ute i forhold til bildet.

• Liker
Monken70
  • Laddar…
Hei på dere,

Jeg har nettopp kjøpt et Gullringshus med byggeår fra -68 med lignende tegninger som Roy delte i starten av tråden og har tenkt å fjerne veggen mellom kjøkken og stue. Er det noen som bor igjen i husene og har noen tips og knep å dele?

Liver opp den gamle Gullringshustråden
Ikke ferdig på innsiden etter dørbyttet, men men....
Noen flere som vil dele litt bilder? Kjøkken med grå skap, stor stålfarget kjøleskap og trepanelgulv. Sollys fra vinduet til høyre. Trapp til venstre. Grått kjøkken med trepanelgulv, moderne hvitevarer og spisebord med stoler. Veggdekor og litt rot på benken. Lys, moderne stue med trevinduer dekorert med planter og lyslenker, mørkegrå sofa, spisebord med stoler, og hvite taklamper. Moderne kjøkken med grå skap, spisebord med lysestake, og hvite fliser. Store vinduer slipper inn naturlig lys fra utsiden. Moderne kjøkken og gang med grå skap og tregulv, ny innerdør på plass, men uferdig rundt dørkarmen.

• Liker
xsarjos
  • Laddar…
Akkurat,
er det noen som har etterisolert på loftet, og i så fall hvordan?
Løsull eller annet?
Dampsperre?
Merket noen fuktproblemer?

Jeg tenker selv på å legge på ca 300mm, og akkurat nå ligger cellulose løsull best til.
Jeg skal legge til at jeg har byttet til platetak med nye rupanel-luker, og flyttet "skorsteinen" til nordsiden av taket for å få sørsiden helt ren, og dermed kunne legge 32 st solcellepaneler i 4 fine rader. Hus med mørkt tak med 32 solcellepaneler i 4 rader, vedlagt en vinterhage med glassvegger og møblert terrasse omgitt av plen og trær i bakgrunnen. Grått hus med svart tak og solcellepaneler, hvite detaljer og blomsterkasser. Hvit rekkverk på veranda; hagen foran har grønne planter og blomster. (8*4)

Skal rive nedenstående vegg (merket med rødt) i andre etasje i morgen (fredag) og har allerede erstattet den med veggen merket med grønt. Veggen løper altså i husets lengderetning og dekker ca. 1/3 av andre etasje. Andre etasje er ca. 6m bred i inner mål.

Fra mitt perspektiv spiller dimensjonen ingen rolle, en solid bygget vegg av 45x70 kan jo løfte hvor stor vekt som helst, men mange ser ut til å fokusere på dimensjonen på stenderen når det skal avgjøres om en vegg er bærende, og i dette tilfellet har eksisterende vegg stendere som er typ 55x35 (uvanlig, fra 69’) og 10mm spon på respektive side.

Synes at jeg selv har ganske bra følelse for disse tingene og kan ikke se at det skulle være noen problemer.

Men jeg har vært dumdristig før og tenkte at det ikke kunne skade å spørre. Kan vel ikke være noe problem å ta bort denne veggen? Det som først og fremst påvirker bærekraften litt er at kjøkkenet i første etasje er ganske stort og nå havner den nye veggen midt på dette området i stedet for å omtrent ligge på bjelkelaget nær innvendig vegg mellom kjøkkenet og spisestuen.
Planløsning som viser loftsetasje med en vegg markert i rødt for riving og en ny vegg markert i grønt.

Hva tror dere? Overser jeg noe når det gjelder hvordan disse innebygde takstolene fungerer? Grunn til å revurdere og forsterke med bjelke? Foreta noen forholdsregler?

Et litt mer beskrivende bilde, flyttingen av hovedveggen er ikke helt så drastisk som det ser ut ovenfor. Tidligere var det fire identiske mindre soverom i andre etasje. Nå blir det tre, hvorav ett er litt større. Den veggen som er omkranset i grønt er allerede nybygd. Der det er merket med rødt finnes i dag en vegg som skal bort.
Planløsning av andre etasje med markeringer; rød linje viser vegg som skal fjernes, grønn linje viser ny vegg, området består av tre rom.

Sist redigert:
M Messier1994 skrev:
Skal rive nedenstående vegg (markert med rødt) på vår overetasje i morgen (fredag) og har allerede erstattet den med veggen markert med grønt. Veggen løper altså i husets lengderetning og dekker ca 1/3 av overetasjen. Overetasjen er ca 6m bred i innermål.

Fra mitt perspektiv spiller dimensjonen ingen rolle, en solid bygd vegg av 45x70 kan jo bære hvor stor vekt som helst, men mange ser ut til å fokusere på dimensjonene på stenderne når det skal avgjøres om en vegg er bærende, og i dette tilfellet har den eksisterende veggen stendere som er typ 55x35 (uvanlig, fra '69) og 10mm spon på hver side.

Synes at jeg selv har en ganske bra følelse for disse tingene og kan ikke se at det skulle være noen problemer.

Men jeg har vært dumdristig før og tenkte at det ikke kunne skade å spørre. Kan vel ikke være noe problem å fjerne denne veggen? Det som først og fremst påvirker bærekraften litt er at kjøkkenet i underetasjen er ganske stort og nå havner den nye veggen midt på denne flaten i stedet for å omtrent ligge på bjelkelaget nær innerveggen mellom kjøkkenet og spisestuen.
[bilde]

Hva tror dere? Overser jeg noe i hvordan disse innebygde takstolene fungerer? Grunn til å tenke om og forsterke med bjelke? Iverksette noen forsiktighetstiltak?

Et litt mer beskrivende bilde, flyttingen av hjertetveggen er ikke helt så drastisk som det ser ut over. Tidligere har det vært fire identiske mindre soverom på overetasjen. Nå blir det tre, hvorav ett er litt større. Den veggen som er innringet i grønt er allerede nybygd. Der det er markert med rødt finnes i dag en vegg som skal bort.
[bilde]
Du er inne på rett spor. Også en meget tynn vegg tåler nesten hva som helst. Likevel bygger man nesten aldri en bærende vegg med slankere treverk enn 45x95. Det skyldes mest sidestabiliteten. En kraftig belastet vegg skal jo også tåle en skikkelig takling.
Bare den saken taler for at din vegg IKKE er bærende. Men også hvordan innerveggene sitter på så forskjellige steder, og kanskje også mangler helt under noen takstol, sier også at veggen ikke er bærende. Sist men ikke minst, så bygger man "aldri" en takstol med den konstruksjonen av en ekstra støtte/vegg i midten. Med det sagt, kan du rive din vegg uten bekymring.

• Liker
  • Elsker
BirgitS og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.