Hei
Enda en sak med bærende vegg.
Skal gjøre om kjøkkenet og åpne opp mot stuen.
Har sjekket opp en del, og vil bare bekrefte en siste gang før bajonettsagen får gjøre sitt.

Huset er et gullringshus bygget -68

Vil fjerne vegger langs rød linje (se bild_1).
Takstolene er av typen W og underarm og overarm er laget med 145x45.
Spennvidde 7,5 m mellom yttervegger, takvinkel 27 grader.
Ligger på grensen mellom snøsone 2 og 2,5.

Markert innervegg er bygget i henhold til bild2.

Min oppfatning er at denne veggen ikke er bærende, men man vil jo være på den sikre siden.
/Roy

• Plantegning av etasjen i et hus fra 1968, med en rød linje som markerer vegger som skal fjernes mellom kjøkken og stue for ombygging.
  • Planløsning av et hus med markerte vegger, viser takstoler og bjelkelag. Ønskes fjerne vegg ved rød linje. Huset er bygget i 1968.
I følge tabell i Takstolshåndboken klarer 45x145 i over- og undergurt trevirkeskvalitet T2, K24 eller C24 i snølastsone 2,5 en spennvidde på 5,6 meter.
La en konstruktør regne på det, det kreves sannsynligvis en bjelke.
Det kreves også byggemelding, da må du kunne vise hvordan du har tenkt.
Hvis du bare tar ned veggen, risikerer du en kraftig nedbøyning. /MLj

Hei
takk for raskt svar,
måtte gå opp på loftet og dobbelsjekke. Virket i takstolene er ikke 145x45, men 145x50. (merking på treverket står det E L, G T, om det gir noen ledetråd.
sjekket også underrammen og der finnes det 2 stk. påspikrede regler en på hver side som er 30x70.

Rev opp isolasjonen der innerveggen går, man kan se innerveggen og den ligger ikke mot takstolen, får inn fingrene mellom.

Det man ellers kunne se var at det ligger ingen hel langsgående regel øverst i veggen, kun kotlinger (50x95 på bild 2), jeg kan se endeveden på de 35x50 reglene (se bild 2), disse ser ut til å bare være skråspikret opp mot glespanelen.

Jeg synes veggen virker spinkel for å være bærende, samt at den ikke ligger imot takstolene.

Kan de ekstra 35x70 samt at det er 50mm i stedet for 45mm gjøre at man kommer opp i riktig bæreevne?

/Roy

Sist redigert:
Hei
Virket er altså 50 mm tykt muligens 150mm bredt og uhøvlet?
Det står ingen siffer?
Sjekk om kvistene på høykant er mindre enn 25mm og kvister på flatsiden er mindre enn 1/4 del av bredden, er det oppfylt og ingen andre feil finnes kan man regne virket som T2.
Er huset deretter plassert i snøsonen 2 og overrammen er 45x170 T2 klarer man et spennvidde på 7,7 meter.
Har takstolene pressblett? i så fall kan man forsterke overrammen med påspik for eksempel
22x145 en på hver side spiker 4 tom 2 fra hver side c300mm.
Sjekk med noen sakkyndig på stedet før du setter i sagen ser ille ut om taket sakker ned./MLj

Står annenhver stolpe rett under en takstol?

Normalt har man vel ikke kortlinger i en bærende vegg, men en innfelt planke på høyden, men står stenderne rett under takstolen så går det jo uansett.

Har du kjeller eller krypkjeller, da har du nok en bærende vegg der, rett under veggen du vil fjerne.

Var oppe og sjekket igjen.
Fant ikke noe tall men det står E.I og G.T inne i en stor D.
Ikke mange kvister i det hele tatt.
Men grovheten på overrama har vel ingen betydning for hvor mye underrama vil henge ned eller har jeg forstått helt feil?
Hvis overrama er for spinkel så har den vel alltid vært det for denne snøsonen med eller uten bærende vegg.

For øvrig har alle skjøter pressplate, samt så kan du se på bilde2 de 2 stk. forsterkningene av underramma med 35x70 mm regler.

/Roy

Sist redigert:
Hei JOW
Ja, har kjeller under, og den veggen er bærende.

Og nei, annenhver stolpe står ikke under takstolen, som sagt får inn fingrene mellom takstol og veggen.
Hvis man ser nøye så står den ganske nøyaktig som på bilde2 og treffer halve spredtpanel.

/Roy

Ok, men da kan jo innerväggen likevel ligge i press på halve glespanelen.
I mine amatørøyne tror jeg ikke at veggen er bærende, men den kan nok forhindre en synlig nedbøyning. I det tilfellet ville det redusere størrelsen på en eventuell bjelke.

Men jeg kan ikke si annet enn Mats Lj, la noen regne på det.

Var oppe og tok noen bilder.

Bild3 og 4 viser hvordan mellomveggen ligger i forhold til takstol.

Bild5 er merkingen på takstolen jeg har forsøkt å beskrive

/Roy

• Bild av takkonstruksjon, viser merkingen på takstolen med isolasjon og plast i forgrunnen.
  • Takstol med rød merking "E.L./G.T." på en bjelke i et byggeprosjekt.
  • En nærbilde av takkonstruksjon med isolasjon og en trekonstruksjon. En hvit rørdel er synlig i midten, omgitt av gul fibermateriale.
Sist redigert:
Stempelet sier at det er sortert av en herr Einarsson, GT kan bety Gullringshus. Ser veldig kvistete ut. Over- og underramme samarbeider i en fagverkstakstol, streveren nærmest yttervegg overfører en trykkraft fra overramme til underramme. Streveren fra mønet tar opp en strekkraft. Når man ser lektene, undrer man om yttertaket består av eternit? eller noe annet lettere materiale. Gullringshus var en stor produsent, så man finregnet på dimensjonene og tok ikke i overkant, Takstolbokens tabell regner kanskje med lavere nedbøying. Byggherren dvs du er alltid ytterst ansvarlig ved en bygging så avgjørelsen er din/MLj

Nei, det er betongtakstein. Om jeg får spekulere fritt før jeg har fått all info om bæreevnen, så tror jeg de ekstra 35x70 som er spikret på underrammen er nøkkelen til at det ikke er en bærende vegg. Må tenke på hvor mye ekstra bæreevne disse gir til konstruksjonen, har ikke sett dette tidligere, men det burde bidra en del til bæreevnen.

Ser man lenger bort langs midtveggen, så opphører mellomveggen uten avlastning for et antall garderober (bakstykket er bare en plate), det er bare en 2m åpning, men likevel. Skal be noen regne på det før jeg går løs med saga.

Vær i kontakt med kommunens bygningsinspektør, de har mer informasjon. I de tekniske dokumentene om huset sto det at kun yttervegger er bærende, og han kommenterte også at de regler 35x50 som er i veggen er for svake til å være bærende.

Så nå er det bare å la tigersagen jobbe.

/Roy

• Liker
G Ekvall
  • Laddar…
Moro, lykke til!

Går i nøyaktig samme tanker med likt hus. Hvordan har det gått for deg? Sendte en PM også.

Jeg har et Myresjöhus Typ 1 fra 1957 med lignende konstruksjon og problemer/tanker. Er også interessert i en eventuell oppfølging.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.